Newbi Homey. Advies en vervanging Hombli devices

Beste Allen,

Ik heb bezig met de nieuwe Homey Pro 2023 model, en tot zover bevalt het redelijk goed. Redelijk bedoel ik mee dat de compatibiliteit zeker niet is wat ik verwacht had. Problemen met het koppelen van een Enphase systeem, en het koppelen met de Hombli adapters. De Enphase heb ik even latenn lopen en een nieuwe HomeWizard P1 meter besteld. Maar met dat laatste heb ik wat meer moeite.

De Hombli die ik nu een aantal van heb (Volgens mij een Tuya re-brand) werkt eigenlijk niet met Homey. Dus dat wordt vervangen. Ik ben op zoek naar de volgende opbouw stekkers, maar weet niet zo goed waar ik moet beginnen.

  1. Zigbee/Z-Wave stekker aan/uit
  2. Zigbee/Z-Wave stekker met stroom meting en aan/uit
  3. Zigbee/Z-Wave (inbouw) stekker met LED verlichting te kunnen schakelen en dimmen. Ook led verlichting van kleine wattages (20 watt).

Het liefste juist met Zigbee of Z-Wave omdat ik niet afhankelijk wil zijn van WiFi. Daarnaast wil ik mijn WiFi netwerk niet overbelasten met deze “silent” adapters. Ook een keuze voor Zigbee of Z-Wave is het Mesh netwerk. Ik merk dat met name Klik-Aan-Klik-Uit systemen niet alle signalen goed door komen. Met een Mesh systeem zou dit waarschijnlijk beter zijn.

En dan het laatste, en eigenlijk ook wel belangrijk, is de twee weg communicatie. Door het bereik van de huidige KAKU systemen komen dus signalen niet goed aan. Vaak niet zo’n probleem, maar na het testen van de Homey voor 2 dagen blijkt de tuin verlichting al overdag nog steeds aan staat, ondanks de flow wel correct lijken te zijn. Als ik via de Homey de opdracht geef dat een stekker moet worde ingeschakeld, of uitgeschakeld, moet ik zeker weten dat dit ook gebeurd.

Graag ook jullie advies voor een noob, of valkuilen waar ik me voor zou moeten behoeden.

Mbt Hombli - ik ken het niet maar als het inderdaad een Tuya brand is kun je checken met de owner van de Tuya Zigbee app voor het toevoegen van de devices.

Anders is Aqara als vervanger een goede optie.

Mbt RF devices, dat is “oude” techniek en (bijna?) nooit two-way. Wat je kunt doen in dit geval is in flows eenzelfde trigger nog een keer af vuren na een kleine delay.