Slimme stekker Wasmachine Droger

Zijn er mensen die hun wasmachine & Droger slim hebben gemaakt met een zigbee stroom-stekker?
Ik heb dit geprobeerd met een Aquara stroomstekker maar ik denk dat het te zwaar is voor deze stekker want hij schakeld zichzelf uit waarschijnlijk de beveilging ivm dat deze te zwaar belast wordt.

Ik heb nog niet zo’n slim apparaat waar het in zit maar misschien kan ik het op die manier toch zo maken dat ik een seintje via homey krijg als de droger of wasmachine klaar is.
Ik vraag me alleen af of er geschikte zigbee stekkers zijn welke deze belasting aan kunnen?

Als het deze is die je gebruikt:

Die schakelt uit boven 2300W, dus dan gebruikt je droger blijkbaar meer vermogen.

Je moet op zoek naar een smart plug met 16A en vermogen meting die compatible is met Homey.
Even googelen geeft dan b.v.

Ik heb er een Neo Coolcam zwave stekker tussen zitten voor monitoring, maar heb nog niet een flow kunnen maken die het einde van het programma goed aangeeft bij mijn droger (die blijft wat stroom verbruiken met onregelmatige pieken om de trommel te draaien)

Blitzwolff sph13 kost weinig en kan 3600w aan.

Gebruik hem voor, airfryer, wasmachine, droger en vaatwasser

Ik heb een slimme stekker van Qubino. Die gaat ook tot 3600W.

En om een flow te maken om een seintje te krijgen dat de droger of wasmachine klaar is kan je hier beginnen.
https://community.homey.app/t/get-a-notification-when-the-washingmachine-is-ready/9372

1 Like

Mijn droger blijft als hij klaar is ook nog een uur met tussenpozen draaien voor de anti kreuk funktie.
Ik heb toen op aanraden van een forumgebruiker de gehele cyclus van de droger opgenomen met de app Simpel Log (dacht ik) en die in Excel gezet.
Het bleek dat de droger 1x een cycles heeft van ca 25 seconden niks doen.
Alles wat hij tussendoor stil staat is korter dan 15 seconden.
Na die 25 seconden stil staan duurt het 480 seconden voordat hij klaar is.
Ik heb dus een counter gebruikt van 4 seconden. Als hij 4x tot 4 seconden heeft geteld gaat er een waarde naar Ja en als die Ja is start er een timer van 480 seconden, en dan krijg ik de melding dat de droger klaar is.
Dat hij, nadat hij klaar is, tussendoor ca 20 seconden stil staat tbv anti kreuk word opgevangen door de waarde van het maximale wattage. Daar blijft hij onder.

Was even puzzelen maar het werkt.

2 Likes

Goeie tip!
Dat stekker is besteld, daarna de flow zien te maken.

Ik heb de blitzwolff sph13 binnen.
Echter als ik deze koppel binnen homey met de Tuya zigbee app dan komt hij als onbekend zigbee apparaat hoort dat?
Ook zie ik hem niet terug bij de stroom meters

Heb je de testversie van de Tuya app ook al geprobeerd?
https://homey.app/nl-nl/app/com.tuya.zigbee/Tuya-Zigbee/test/
Er staat in dat topic geloof ik iets van dat je na het toevoegen een minuut of 5 moet wachten voordat je hem gaat gebruiken of na toevoegen de app even moet herstarten.

Wellicht mosterd na de maaltijd maar ik heb deze stekkers aangeschaft en ze doen perfect hun ding voor mijn wasmachine en droger (ook mbv de Tuya app);