Ik gebruik de INNR SP240-tussenstekkers, die 16A continu aankunnen, nu zo’n anderhalf jaar voor de apparaten die je noemt (ook de droger). Tot nu toe geen problemen mee gehad.
Ik kan alleen maar afgaan op de specificaties van de fabrikant. De tussenstekker is ook iets groter/lomper dan andere, voor zover dat iets daarover zegt. Ik heb bewust voor INNR gekozen, omdat het een Nederlands merk is. Ik ga ervan uit dat de informatie die zij geven in de specificaties correct is.
Bij sommige andere tussenstekkers die 16A kunnen, geeft de fabrikant aan dat dat een tijdelijke belasting is. Continu kun je dan bijv. maar tot 10 of 12A gaan.
Uiteraard sluit je maar één zo’n apparaat op de tussenstekker aan. Overigens, zover ik kan zien, gebruikt geen enkel van die apparaten in mijn geval meer dan 10A.
Op een normale groep in Nederland mag niet meer dan 3680W aangesloten worden (16A x 230V). Je installatieautomaat zal er ook bij meer dan 3680W uit klappen ls het goed is.
Een oven, droger, vaatwasser, etc, zal dus ook nooit meer van 3680W vragen. En meestal een heel stuk minder.
Dus als een smart plug continue 3680W aan kan zou dat voldoende moeten zijn. De vraag is ook of er zwaardere zijn. Dat is nl niet nodig, want dan klapt je installatieautomaat er al eerder uit.
Dat een stekker kapot gaat kan natuurlijk altijd. Dat is iets wat je zelf zult moeten bepalen. Waar en waarom zet je de stekker in? Een machine was die niet doorgelopen is omdat de stekker stuk is, is natuurlijk van een andere orde dan een ontdooide diepvries.
Op dit moment bij Ikea inspelning stekker zigbee max 16A voor € 8.
Overigens is het zo dat veel moderne apparatuur niet meer aan 16A komt, maar voor zekerheid kijken op het apparaat of in de gebruiksaanwijzing.
@Only_Lilly Ja, dat moet kunnen. Koelkast/vriezer zou ik overslaan, die gebruiken amper wat niet zo heel veel, en ga je toch niet aansturen verder. Als je echt oudere versies daarvan hebt, zou ik ze tijdelijk monitoren, om daarna de keuze te maken om ze al dan niet te vervangen.
Oven monitoren, mjah, die ga je waarschijnlijk toch niet anders gebruiken dan nu. Tenzij je duidelijk wil gaan maken de appeltaart beter tijdens de laagste prijzen gebakken kan worden, omdat dat 50 cent goedkoper is
De vaatwas, was en droger hebben het meest zin m.i. Die ga je wellicht sturen op de dynamische stroomprijs?
Tenzij je het opstarten van de motor meetelt. Dat is ook vaak funest voor relais in slimme stekkers, omdat er op zo’n piekmoment makkelijk meer dan 16A getrokken kan worden.
Maar wil het feit dat ik smartstekkers wil is vooral voor verbruik te kunnen bekijken en om alles wat te managen , dus niet perse om zaken op afstand aan te zetten enz
Maar natuurlijk met grote apparaten kan er wel risico’s met zich meebrengen qua belasting op de stekker of kortsluiting/door smelten van de smart stekker
Ik gebruik al tijden een Silvercrest/LIDL smartplug voor het monitoren van het stroomgebruik van mijn wasmachine, en tot nu toe werkt dat zonder problemen. Maar ik check wel met enige regelmaat of de stekker nog goed functioneert.
Ik gebruik HW voor de wasmachine en droger en ikea voor andere apparaten.
Relais hebben hoofdzakelijk problemen met schakelen van motor stromen. Dit gebeurd niet omdat je de stekker nooit schakelt als de machine draait. 16A is dus prima.
Schakelen tijdens het wassen is inderdaad een manier om je relais snel kapot te krijgen, maar ook als je niet schakelt (of niet tijdens het wasprogramma) loop je nog steeds een risico dat de contacten vastsmelten aan elkaar door de hoge inductieve stromen van een motor, ook al zijn ze maar tijdelijk. Die 16A is, tenzij de fabrikant expliciet iets anders aangeeft, alleen voor resistieve belastingen. Bij inductieve belastingen hou je vaak een veiligheidsmarge aan.