Slimme stekkers 2026 (oven, vaatwas, wasmachine, …)

Dus wat zou je aanraden?

Gewoon een stekker er tussen.

Koop wel een merk en geen goedkope variant, Check of ze geschikt zijn voor inductieve belasting. Ik gebruik de Home wizard oude versie zonder problemen.

De Ikea plug geeft max 300W motorvermogen in de handleiding.

Net als Sunbeech gebruik ik zelf ook al een meer dan anderhalf jaar een aantal INNR SP240 stekkers voor o.a. wasmachine, droogkast, oven, vaatwas. De wasmachine en droogkast draaien bijna dagelijks. Ook voor een koelkast/diepvries wordt deze stekker gebruikt, maar zoals in eerdere posts aangegeven is het verbruik hier aanzienlijk lager.

Los van een aantal gekende issues met bepaalde firmware versies van de INNR SP40 heb ik nooit problemen ondervonden met deze stekkers. Sinds mijn switch naar Homey SHS zijn ze gekoppeld via zigbee2MQTT en is de firmware bijgewerkt.

Alvast nog een tip voor elke stekker: indien je deze gebruikt om een toestel te monitoren dat 24/7 dient te draaien, zet dan zeker de instelling “Altijd Aan” in Homey op “Ja”, zodat je de stekker niet per ongeluk via Homey uitschakelt.

Ik lees de discussie hier… maar vraag me af… hoe maak je die apparaten (wasmachine, droger, vaatwasser) nu echt slimmer??

Het is toch uitsluitend meten van het stroomverbruik. Of zie ik iets over het hoofd?

Klopt zal vooral het uitlezen zijn, maar er zijn zogoed als geen inductieve stekkers op de markt

Aan de hand van o.a. het stroomverbruik kun je van een ‘domme’ wasmachine, bijvoorbeeld bepalen of hij klaar is met het wasprogramma.

2 Likes

Dit is inderdaad o.a. voor het meten van stroom/vermogen/energie.
Slim(mer) maken kan bv met:
Bij sommige apparaten kun je het programma instellen, en deze onthouden dat dan na stroomuitval: zo kun je ze op een geschikt moment door Homey laten starten door enkel de tussenstekker in te schakelen.
Ik heb het niet over oude machines met een mechanische programmaknop, waar dat altijd mee kan.

Een dingetje: je moet even wachten tot ze daadwerkelijk starten, meestal beginnen ze met de afvoerpomp; (mijn Tuya zigbee tussenstekkers hebben daar geen moeite mee, maar koop vooral NL gekeurde tussenstekkers zou ik zeggen)
zodra je het pompje hoort schakel je de tussenstekker uit.

Gereedmelding:
Met de trigger “machine X gebruikt minder dan 5W gedurende x minuten” zou je kunnen detecteren wanneer de machine klaar is.

Maar da’s nog niet echt slim;
Meestal moet je zelf de (af)was selecteren, erin doen en eruit halen, en opbergen / ophangen cq in de droger doen.
En iedere was, of 1x in de zoveel tijd wasmiddel en wasverzachter aanvullen.
Daar liggen nog uitdagingen :face_with_peeking_eye::sweat_smile::nerd_face:

1 tip: laat Homey aan iemand anders in huis melden dat de (af)was klaar is :grimacing:

Ah, helder. Haha. Inderdaad.
Ik heb zelf Innr stekkers. Ga er eens mee stories.
Dank!

En heb je zware apparaten gekoppeld aan INNR’s?

Momenteel nog niet; slechts verlichting op dit moment.
Maar zal de stekkers ook eens testen met de wasmachine en droger… zou volgens specs. tot 3680W moeten aankunnen. :face_savoring_food:

Zou inderdaad moeten, maar motor aangestuurde apparatuur is nog iets apart, maar dacht dat INNR dit niet aanbeveelt

Heb je hier een bron van? Ben wel benieuwd wat INNR hier over schrijft.

Staat in de handleiding zegt gpt. :grin:

En dat klopt.

https://manuals.plus/innr/sp240-smart-lighting-manual?utm_source=chatgpt.com

Staat niet meer in de meest recente handleiding.

1 Like

Dus het lijkt me dan niet aanbevolen te zijn om inductieve apparaten aan te sluiten op INNR

De reden kunnen we dan wel raden. :face_with_peeking_eye:

1 Like

Maar wel met het verschil tussen een 300W pompje of een 2kW pomp.

Volgens mij is er gewoon geen stekker die inductieve belastingen aankan

De huidige handleiding maakt in zijn geheel geen onderscheid meer tussen type belasting. De algemene aanwijzing is een stroomlimiet van 16A.

De enige ervaring die ik kan delen is dat ik deze tussenstekkers ook gebruik voor mijn wasmachine en droger. En dat ik deze voor/na elke was-/droogbeurt met de tussenstekker aan- resp. uitzet. Sinds de ingebruikname ruim anderhalf jaar geleden werkt dit probleemloos.

Hmmm dus het is wel mogelijk dan? hmmmm oke stof om over na te denken