Slimme stekkers 2026 (oven, vaatwas, wasmachine, …)

Voor zover ik weet verbruikt een (vaat-)wasmachine alleen tijdens verwarmen van het water zijn topvermogen. Is resistieve belasting?
De waterpompen zullen een fractie gebruiken.
Tijdens het centrifugeren zal de wasmachine motor zijn maximaal vermogen verbruiken. Maar veel meer dan 800watt zal het niet zijn. Dus hoog zal de inductive belasting zijn?
(Kan @SunBeech dit bevestigen/ontkennen?)

Et is een ander verhaal voor warmtepompen en bv stofzuigers. Hierbij zijn het de motoren die een hoog vermogen hebben.

Ik heb al 3(?) jaar homewizard stekkers op de droger en wasmachine, waarbij de droger ook in een niet geïsoleerde schuur staat :).

Vooralsnog nooit problemen gehad. De wasmachine zit in het begin op continu 2.100 watt, de droger is net begonnen en zit op 2.800 watt:

Wel jammer dat de stekkers van homewizard enkel maar via wifi te bedienen is.

Hieronder de grafiek van het verbruik (W) en de stroom (A) van een wasbeurt vandaag. Bonte was op 60 °C en 1.400 toeren centrifugeren. Het gaat om het rood omkaderde deel. De grafiek is over de laatste 6 uur.

Het maximale verbruik was +/- 2.100 W, de maximale stroom was +/- 9,1 A; beide bij het verwarmen. Dat zijn de eerste hoge pieken in de grafiek. Tijdens het centrifugeren (laatste deel van de grafiek) was het verbruik max 360 W en de maximale stroom 2,3 A.

1 Like

En dat terwijl die stekkers, volgens de specificaties, continu maar 12A aankunnen en kortstondig 16A :grinning_face::

Ja goed he :slight_smile: Alhoewel de droger daar “maar” 10W boven zit en dat ook wel een piek is in de grafiek. Maar wel lange tijd rond de 2700 W dus prima binnen de marges.

1 Like

Dus zal wellicht case per case te zien zijn hoe en wat

Ik gebruik de smartplug van Ikea. Wasmachine en Droger draaien daar goed op.

In mn werkplaats had ik er ook een voor monitoren van het verbruik. Echter is het aanloopvermigen van de afkortzaag daar te hoog voor.

De contacten van de schakelaar hebben bij het schakelen van een elektromotor alleen een probleem als ze de inschakelstroom zouden moeten afschakelen. De schakelaar zou dus kapot kunnen gaan als deze heel snel na het inschakelen weer wordt uitgeschakeld. Dit zal normaal niet gebeuren. Zolang de schakelaar gesloten blijft maakt het niet uit of de stroom inductief op resistief is. Stroom is dan gewoon stroom.
Kortom, zolang er alleen gemonitord wordt is er helemaal geen probleem.
Als er wel geschakeld wordt zal dit bij normaal gebruik ook geen probleem zijn.

Verder zijn veel motoren bij de moderne machines inverter gestuurd. Dan heb je ook nog eens nauwelijks inschakelstromen.

Mocht het er enkel om gaan het verbruik te meten dan zou ik een kWh meter in de groepenkast opnemen. Hier zitten alle grootverbruikers (o.a. wasmachine, wasdroger, warmtepomp, laadpaal etc) achter een kWh meter in de groepenkast welke uitgelezen kunnen worden. Dan heb je geen risico met overbelasting en dergelijke

Hmmmm maar hoe bv je apparaten beschermen tegen oververhitting en belasting?

Mijn ervaring, ik heb best wat aqara stekkers o.a. voor het meten van koelkast, vriezer, droger en wasmachine. Dit laatste ging niet, als de wasmachine met een zware lading op 60 graden draait dan ging de stekker uit ter beveiliging van overbelasting. Deze kan ik dus voor een zware belasting afraden al werkt die beveiliging wel goed. De wasmachine meet ik nu niet meer/nog niet de rest wel.