beste hoe lossen jullie dat op om een oudere wasmachine slim te maken, vele spreken hier over slimme stekker maar dat kan toch nooit werken? bij een slimme stekker is de stroom aan of off
als je de stekker van de wasmachine uittrekt en je steek die daarna terug in dan draait de wasmachine toch niet? je moet een programma instellen voordat die begint en dan nog op start drukken, dus hoe kan je dit starten met een slimme stekker die enkel de stroom erop zet of eraf haalt? ben echt super benieuwt in ieder geval zou ik blij zijn mocht er een oplossing zijn maar betwijfel dat sterk
Had je alle topics daarover al doorgenomen?
Search results for 'wasmachine order:latest_topic' - Homey Community Forum
zijn er nogal wat en in het Engelstalige gedeelte is een goede HowTo
[HOWTO] Create a flow when both washing machine and dryer are done
en nee, je komt niet verder dan een melding als die klaar is voor de Domme WasMachine’s
En bij een Bosch met Wifi werkt autostart ook niet als ik hem niet gevuld heb een de deur dicht gedaan…
alvast bedankt voor de reactie, ja al veel zogezegde oplossing gelezen met slimme stekker wat ik niet begrijp want dat kan niet werken
uw opmerking over die deur is beetje flauw als dit hier bedoelt is om mensen vooruit te helpen
Dat ligt er dus aan wat je verwachting is,
want als ik die andere topics lees gaan die over het via Homey melden als die klaar is. Dat kan prima met een slimme stekker met energiemeting, als je dat als verwachting hebt kan het. Zijn slechts 50+ topics over.
Beetje flauw als je zegt dat slim maken niet kan dan.
het is bedoelt via homey ik zou eens willen weten en dat is mijn vraag hoe je een wasmachine slim maakt met stekker die je aan en af zet je dient uw wasmachine te voorzien van stroom om hem in te stellen die slimme stekker moet aan, ok je hebt uw programma geladen slimme stekker moet uit want anders begint machinen aan zijn cyclus, dus denk je als je de stekker dan voorziet van stroom op bepaalde h dat die dan gaat starten? je verliest je ingestelde waarde als stroom afstaat
Ik voel me oud,
maar vroeger had een wasmachine geen printplaatje maar alleen een kabelboom en een mechanische klok,
zoiets:
Daar kan dat mee,
anders niet. (of je moet een soldeerbout hanteren)
BTW, als je een dergelijke oude Wasmachine hebt kun je beter die vervangen ipv een slimme stekker kopen, grote kans dat die oude veel water en elektra gebruikt en je daarmee kunt besparen. Koop dan gelijk een met een ondersteuning vanuit Homey
https://homey.app/nl-nl/apps/browse/#filter?query=wasmachine
Ik heb de wasmachine op een slimme stekker. Die gebruik ik om de stroom te meten zodat ik:
- kan bepalen of het een witte- , bonte- of wolwas is. (Is dat belangrijk? Nee, maar het kan wel
)
- Een melding kan geven dmv Homey als de was klaar is (zowel een notificatie, als omroepen via Sonos)
Het instellen van het programma doe ik wel handmatig, maar om de machine dan daadwerkelijk te starten moet je nog een knop indrukken.
Ik meet de opbrengst van mijn zonnepanelen en zodra die boven de 2300 watt komt óf als het inmiddels 10:30u is dan laat ik een SwitchBot de knop indrukken.
In de wintermaanden ga ik sowieso niet genoeg stroom van mijn zonnepanelen krijgen dus dan start ik hem direct handmatig.
Enige nadeel van de SwitchBot is dat hij werkt via Bluetooth. En het bereik daarvan is gering. Ik heb daarvoor mijn Homey verplaatst naar zolder, naast de wasmachine.
Hallo
Alvast bedankt voor de info, das alvast al beter dan sommige voorstellen koop een nieuwe machine ? Als dit de bedoeling van het forum is heb ik toch serieuze bedenkingen
Best dat er nog andere ook zijn die helpen meedenken
Uw voorstel kan zeker werken, maar ik denk iets te zoeken een of andere module die ik kan inbouwen of tenminste verbinden met de draadjes van de startknop ( drukknop)
Denk aan module die werkt via ZWave signaal moet nogal ver kunnen en door enkel muren
Alvast bedankt
Volgens mij was in je opening post er alleen sprake van een slimme stekker.
Zoals je zelf constateerde kom je daar niet heel ver mee met slim maken.
Als je jet over draadjes solderen over drukknopjes had gehad, had ok je een geheel ander advies gegeven.
Doe er mee wat je wilt, je krijgt antwoorden op de vragen die je stelt.
Zorg dat je naasten veilig zijn.
Tsja, als je je wasmachine wilt openschroeven en de startknop niet op een printplaat is gesoldeerd dan kan je misschien een wifi/zwave module proberen die potentiaalvrij schakelt; zoals de Shelly Qubino Wave 1.
Weet wat je doet en het zou zomaar kunnen dat de module überhaupt geen signaal ontvangt binnenin de wasmachine. Dan moet je de “antenne” er buiten laten hangen.
Ik zou kijken voor de SwitchBot bot in samenhang met de hub zoals hierboven aangegeven; die zou dan via wifi werken en heb je dus een beter bereik.
De meeste wasmachines onthouden hun “Status” bij een stroomonderbreking. Dus je kan proberen om het wasprogramma te starten en dan direct via de slimme stekker de stroom te onderbreken. Je zet je stekker dan terug aan op het ogenblik dat je wilt dat je wasprogramma start. De wasmachine zou dan uit zijn geheugen moeten halen waar het gebleven was.
Bij mijn was en droogkast moet je op een startknop drukken
Enige mogelijkheid is de functie van die startknop op een of andere manier overnemen met een fibaro zender ofzo
Moet nog nagaan of die functie te ontdubbelen is
Is het een drukknop of is het een printplaat?
Ik ben daar beginnen aan denken omdat ik waarschijnlijk een slimme meter krijgen en je op een andere manier moet omgaan met stroom
Maar alvast bedankt om mee te denken
Beste,
Ik heb onze wasmachine slim gemaakt middels Homewizard.
Je hebt een p1 meter van HW nodig en de slimme stekker (socket).
Vervolgens kun je in de energy-app van HW instellen wanneer de machine aangaat. Dit kan op zonne-energie maar ook op tijd
want je wilt bij geringe energie toch de was schoon hebben.
Wij zetten handmatig de stekker aan, stellen de machine in en starten het programma. Daarna schakelen we de stekker uit.
Zodra aan de voorwaarden voldaan wordt start de stekker en start het ingestelde wasprogramma waar het gebleven is.
Succes
Dag gert jan
Bedankt voor de repliek ik kende dat systeem niet, de homewizart, ik ga dat even verder bekijken
Ziet er intersant uit
Ik denk dat het probleem is, dat je een oude “oudere” wasmachine hebt. Wat Staily hier ook al schrijft, een moderne domme wasmachine heeft al zoveel elektronica aan boord dat de status wordt onthouden bij een stroomonderbreking.
Ik heb vorig jaar een nieuwe (Siemens) was/droog combinatie gekocht. De meerprijs van een ‘connected’ type was het mij niet waard.
Al wat ik nodig heb, is dat de machine kan starten op een prijsgunstig moment. Met de Homey is dat prima te bepalen. In dit geval lees ik de stroomprijs uit via de Tibber-app. Is de prijs op z’n gunstigst, dat krijgt de Shelly Plus slimme stekker het seintje om de machine van stroom te voorzien.
Dan moet de machine daar wel kláár voor staan. Dat is en blijft een ‘domme’ handeling: was inladen, deur dicht en programma instellen (stroom aan). Ik sta op dat moment dus bij de machine en is de stekker in de slimme stekker vlakbij. Ik druk de (touch) startknop in en zodra de machine start zet ik slimme stekker handmatig uit.
Vanaf dat moment neemt Homey het van me over. De slimme stekker wordt prijsgunstig geactiveerd, de machine vervolgt het programma en als de was klaar is, krijg ik een seintje (in mijn geval een WA berichtje). Homey weet wanneer de was klaar is door het stroomverbruik via de Shelly plug te meten en schakelt de stroom volledig uit (scheelt toch weer 8W standby).
En zonder flauw te doen: als je écht een oude oudere wasmachine hebt, kan het beslist geen kwaad om de verbruikscijfers (zowel stroom als water) eens te vergelijken met een modern apparaat. Dat kan per wasbeurt flink schelen en zouden je portemonnee en het klimaat wel eens heel blij kunnen worden .
Het handmatig uitzetten van de slimme stekker kun je slimmer doen. Zodra de wasmachine aan gaat verbruikt hij stroom en kun je de slimme stekker uitzetten bijvoorbeeld bij een verbruik van 10W. Dat kan middels een simpele flow.
Dat kan je doen natuurlijk. Maar de wasmachine moet aanstaan om hem in te stellen. Dus de slimme stekker staat dan op aan. Als dan de wasmachine meer gaat verbruiken dan 8W, kun je natuurlijk de slimme stekker automatisch deactiveren.
Ik weet niet hoe lang het snoer van jouw wasmachine is, maar om hem aan te zetten sta ik er bij en is de slimme stekker direct onder handbereik. Daarbij luister ik graag even naar het starten van de waterinname ter controle of alles ok functioneert.
Om dáár nu een flow voor te schrijven vind ik een beetje “automatiseren om het automatiseren” zonder toegevoegde waarde.
Ik doe dit met de vaatwasser. Die is ingebouwd in de keuken en ergens achter de plint ligt de stekker. Vandaar dat ik het geautomatiseerd heb.