Sindsdien probeer ik mijn afwas- en wasmachine slim te maken. Het is gelinkt met een slimme stekker. Als de stekker uitvalt en terug opstart, start ook het wasmachine.
Graag had ik eens geweten hoe jullie het volgende doen;
het instellen van het wasmachine en daarna dient, bij te weinig stroom, de machine uit te vallen en wachten tot overstroom van de zon of een bepaald uur van starten. Bv 13u.
als er nog eens een machine dient gedraaid te worden dat dat dan ook gaat.
Als het water op dat moment al of net op de juiste temperatuur is, zal het gaan afkoelen.
Ik weet niet of (alle) wasmachines het water uit zichzelf weer op zullen warmen bij terugkeer van de netspanning (ik neem aan van wel. Maar ja, aannames ).
Ik zie zelf meer voordelen (qua prijs, wasgoed en machine zelf) met het bepalen van optimale tijdstippen: een bepaald aantal (2 of 3) zon uren + voldoende opbrengst (x kWh);
Daar is al genoemde Power by the Hour app heel geschikt voor.
Hier een voorbeeld van het door deze app berekende eerste geschikte startmoment voor bv. de wasmachine:
Graag had ik geweten om het in te stellen. Ons wasmachine start zelf terug op als het gestopt is. De bedoeling is om het in te stellen ( graden, duurtijd enz) dan start het op en dan is het de bedoeling dat homey ingesteld wordt dat als er niet genoeg zonnestroom is deze uitvalt en wacht. Dit is dus vlak na de instelling. Dan wanneer het start wel laten draaien tot het einde.
Wat is hiervoor de manier?
in bijlage mijn manier tot nu toe. Deze is nog niet af en niet getest.
Mooi hè, dat is een van de nieuwe functies van Power by the Hour app, en de echte tovenaar is Robin de Gruijter!
Als je het “apparaat” PV Monitor toevoegt, voeg je een zelflerende voorspeller van de verwachte zon opbrengst aan Homey toe!
Deze gebruikt o.a. de dagopbrengsten van je omvormer(s), en Homey’s locatie (instelbaar) en iets met weer- en zonverwachting.
Het werkt al redelijk nauwkeurig, voor een voorspelling