Vinden jullie 100watt niet verklaarbare stroom verbruik veel?

Dat slim uitschakelen is niet altijd een optie…
2 grote stroom verbruikers in standby zijn hier oa de TV en de sat, ontvanger.
De TV heeft niet eens een aan/uit knop, als je die echt op 0 wil krijgen moet de stekker eruit, dat kan met een slimmer stekker. Echter wil je de TV aanzetten moet je wel ruim 5 minuten wachten bij een koudstart voordat die het weer doet (smart tv), daarnaast wordt door de fabrikant zeer sterk afgeraden de stekker eruit te halen omdat die als die in standby staat beeld refresh doet (het is een oled), doe je dit niet (door de stroom eraf) dan wordt de levensduur van het scherm zeer sterk verkort en kan het beeld zelfs beschadigen…

Een 2de verbruiker die ook zoveel gebruikt idem, dat is in dit geval de satelliet ontvanger. Ook een koud start duurt bijna 5 minuten, gewoonweg niet werkbaar. Daarnaast als je hem helemaal uitzet kun je niets meer opnemen etc…

Dus je kan hier wel (flink) besparen, maar je levert heel veel gebruikers gemak in zodat het niet meer werkbaar is, geen optie voor mij dus.

Heel veel andere apparaten die stroom gebruiken kun je niet in sleepmode zetten zoals camera’s, de NAS, modem, router en switches etc… Hier valt niks te besparen.

Als ons huis ‘uit’ staat, we liggen bv in bed (of zijn op vakantie) dan wordt er constant volgens de P1 meter altijd gemiddeld dus nog ca 250~350watt constant verbruikt. (daar zit dus die 100watt waar ik mijn topic mee begon bij), hieronder kom ik echt nooit.

1 Like

Piswedstrijd, welnee joh… Leuk juist om andere situaties te weten…

Eneco (/toon) herinnerd mij er ook constant aan dat het sluipverbruik boven gemiddeld is.
Naar mijn weten gebruiken de slimme Zwave stekkers die ik heb 0,5 watt (en de domme KAKU 0,7) de apparaten die in standby staan doen ook 0,5 (Tv e.d.) dus daar schiet ik weinig mee op. Ik kan me voorstellen dat we meer verbruiken doordat we alle 2 veel thuiswerken maar dan is het verschil nog steeds best groot.

Een tijdje terug heb ik gekeken waar ik misschien de stekkers uit zou kunnen trekken en ik snap dat als ik m’n Hue lampen, bijna alle lampen in en rond het huis (ook 0,5 in standby) zou verwisselen voor domme lampen met knop ik ook daar aardig op kan besparen maargoed…

Ik kan het niet vinden en heb het maar geaccepteerd…

Dat komt bij benadering wel overeen met wat mijn huis verbruikt in nachtstand (in de winter):

Totaalverbruik overigens rond de 6000 kWh/jaar (vrijstaand, 2 persoons hh, CV op gas, elektrisch koken, zwembadpomp van april - oktober). Wordt 100% afgedekt door de zonnepanelen, dus ik heb echt 0 motivatie om dat te veranderen. Komt dit jaar nog een elektrische auto bij, zo’n 1500 kWh/jaar (10000 km, 14,4 kWh/100 km gemiddeld over een heel jaar gemeten), maar dat wordt dan weer meer dan afgedekt door de woon-werk vergoeding van mijn werkgever.

Dat zal een redelijk moderne TV zijn. Het zou mij verbazen als die in stand-by meer dan 0,7W continue trekt. Als je 2 uur/dag TV kijkt gaat dat dus over 15.4 x 365 = 5,6 kWh / jaar. Maal 40 ct/kWh = €2,25/jaar. Daar zal je rijk van worden :slight_smile: .

is inderdaad een moderne TV, echter in standby gebruik die bijna 20watt…
Bekend probleem bij deze TV, zou veroorzaakt zijn door een firmware update alleen een oplossing komt er niet…

Zit hier op ongeveer 40 Watt sluipverbruik.

Een oled tv verbruikt echt geen 20 Watt op standby. Alleen een beperkte tijd na het uitschakelen is hij nog met het scherminbrandherstelproces bezig. Dan moet je ook niet de spanning er van af halen.

Peter

helaas gebruikt die dat dus wel, niet eventjes maar constant als die uit staat dus…

Zoals ik al aangaf dit is een bug in de firmware, op de diverse fora (van deze TV) melden heel veel gebruikers hetzelfde probleem, dit is sinds de laatste firmware update opgetreden, helaas geen reactie van de fabrikant…

Ik zit op een minimale sluipverbruik van 95 met hier en daar uitschieters (koelkast).

LCD TV - 22 Watt
Koelkast
Centrale afzuiging
Centrale verwarming
Hue lampen + bridge
Google Home 4x
Nest Wifi router
Tado bridge
Homey (3 Watt)
Combi magnetron (display)
Een enkele adapter

Ik denk dat bij mij de koelkast de grootste sluip verbruiker is.

100 Watt vind ik meevallen

En ik maar denken dat mijn sluipverbruik met rond de 130 á 140 watt super hoog was… Zeker als ik de 4500 KWh per jaar vergelijk met mensen om mij heen die ergens rond de 3000 zitten.

Rekenwerk leverde op dat als een Hue lamp of slimme stekker 0.5 watt in standby doet ik alleen al aan die smart home producten 25 watt continu kwijt ben. Dan de homey nog 2 watt, de router 8 watt, de RPi rond de 3 watt, de Ziggo modem zo rond de 5 watt.

Das in totaal dus al 43 watt continu standby verbruik.

Qua jaarverbruik zit ik op ca. 2600. Geen vaatwasser of droger.

Das een net jaarverbruik, nou hebben wij wel een quooker, vaatwasser en wasdroger. Daar gaat al wel het nodige in zitten kwa energie op jaarbasis. En daarnaast ook nog eens vloerverwarminspompen (geschakeld door een pompschakelaar). Dan gaat het natuurlijk wel snel omhoog als je alles optelt bij elkaar.

Misschien is hier onduidelijk wat ik bedoelde met die 100Watt.

Die 100watt was waarvan ik niet weet waar die heen ging.
Als alles uit staat (als we bv afwezig zijn, op vakantie zijn of in bed liggen etc) bedraagt het verbruik ca 300~350Watt

Mijn hele huis verbruikt dus minimaal altijd/continue 300~350Watt, waarvan ik dus ca 100Watt niet weet waar het exact naar toe ging.

Inmiddels is die onduidelijkheid terug gebracht (paar dagen met een stroom meter in huis rond gelopen) naar ca 40Watt, heb dus nog 40Watt over waarvan ik niet weet waar het wordt verbruik. Maar dat is niks en zit hem waarschijnlijk in adaptors en apparaten die ik niet meet.

Wat je ook even moet beseffen is dat sommige geschakelde voedingen in apparatuur het niet fijn vinden dat deze volledig spanningsloos worden gezet.

Componenten zijn tegenwoordig ook niet meer van een degelijke kwaliteit en verlopen snel van capaciteit.

Problemen die je dan kan tegenkomen is dat je apparaat niet meer aanschakelt door defecte voeding.

Wat ouder topic, maar benieuwd welke energie meters jullie gebruiken.
Wil ze hier ook overal gaan inbouwen, maar niet alles werkt met homey.

Heb nu als test de aubess of wel Tuya meet energie en geeft netspanning weer en schakel dubbelpolig.

Maar werkt niet direct met homey, moet via virtuele schakelaar.

Wat zetten jullie in hiervoor.

Gr

Ik heb een hele sloot INNR SP120 stekkers met vermogens meter in gebruik. Helaas maken ze die niet meer, de opvolger SP220 moet het zonder vermogens meting doen.
Als alternatief heb ik nu een paar Fibaro stekkers er bij.

Ik heb een lange zoektocht achter de rug, gezien ik continu achter het net viste voor de hierboven genoemde INNR SP120 stekkers.
Heb nu een aantal “Smart plug mini’s” van Frient en ben er erg tevreden over! Native app voor Homey en ze zijn echt lekker klein, blokkeren geen naastgelegen stopcontacten. Kunnen, net als die van INNR, ook een redelijk hoog vermogen aan, continu 10 A. Gebruik ze zelf voor de wasmaschine en droger.
Frient - Smart Plug Mini