Uitlezen slimme meter

Dag allemaal,

Ik lees momenteel mijn slimme meter uit via umeter.nl. Hier is geen app voor in Homey om deze uit te lezen. Ik heb een poging gedaan de Growatt omvormer toe te voegen, en ik kon inloggen, maar het type omvormer wordt niet ondersteund.

Nu umeter.nl op afstand dit kan uitlezen zou ik verwachten dat dit ook mogelijk is via Homey via een app; ik kan deze echter niet vinden. De enige oplossing die ik nu kon vinden is via de P1 poort de Smile P1 te installeren.

Als umeter mijn energie/gas kan uitlezen, waarom kan ik dat dan niet via Homey? Zijn er nog andere alternatieven?

Lekker spelen met hun API?

Waarschijnlijk omdat er nog geen app-ontwikkelaar is geweest die zich hier op heeft gestort.
Je kunt dat zelf oppakken (als je die skills hebt) of hier iemand proberen the enthousiasmeren om dit op te pakken:

Youless (maar dat is ook een hardware device op je P1 poort. Voordeel is wel dat je je data lekker lokaal houdt… )

Of je gaat, zoals Jeroen hierboven suggereert, lekker zelf aan de slag met die API mbv homeyscript of HTTP kaartjes in een flow.

1 Like

Die API data is niet live. De data komt iedere 15 minuten achteraf binnen, bij storingen tot zelfs 10 dagen later. Dus ik weet niet hoe zinvol het is om Homey hiermee te koppelen. Hoe zou je de data willen gebruiken in Homey?

Ik ken ze niet, maar zocht op umeter en api en toen kwam dat.
Tja dan blijft er weinig over dan een fysieke P1 meter om het “realtime” uit te lezen.

1 Like

Dank allemaal. Ik zal eens kijken naar een fysieke P1 meter.

Ik kan de homewizard P1 aanraden. Niet al te duur (€ 30), en werkt hier al heel lang 100% perfect met Homey.

1 Like

De Smile P1 is via marktplaats tweedehands voor zo’n 40 tot 50 euro te krijgen.
Wel opletten dat je de uitvoering zonder de antenne koopt, die met antenne werkt niet meer met de eigen Plugwise app Ă©n niet meer met de Homey Plugwise app.

Je kan wel gebruik maken van HomeWizart (een dongel voor aan je slimme meter voor ongeveer € 30), daar is wel een app van in Homey.
En er is een app “Minder Gas” die kan je gasmeter uitlezen. Volgens mij gaat dat ook via bovenstaande dongel.

Omdat umeter je gegevens bij je netwerkleverancier vandaan haalt, die je gegevens elk kwartier via het mobiele netwerk (GPRS of CDMA) ophaalt. En Homey heeft niet zo’n aansluiting.

Of je maakt het gewoon zelf: