Thuis/Afwezig Detectie

Ik heb sinds kort een nieuwe telefoon. Daar heb ik de Homey-app op geïnstalleerd en de Thuis/Afwezig Detectie aangezet. Helaas werkt dit dus niet. Ik heb een Xiaomi 12 met MIUI 13/Android 12. Batterijbesparing heb ik uitgezet en locatietoegang staat op altijd. Op m’n oude toestel heb ik de Thuis/Afwezig Detectie uitgezet en de app uitgelogd. Iemand enig idee hoe ik dit weer in orde krijg?

Hoe heb je getest dat het niet werkt?

Door van huis te gaan. Ik blijf dan op ‘thuis’ staan in de app. Ik kan mezelf dan handmatig op afwezig zetten. Bij thuiskomt blijf ik dan ook op afwezig zijn.

1 Like

Gebruik en een Homey (beta) of Homey Pro ?
Heb je de locatie van je Homey gecontroleerd en eventueel gecorrigeerd?

De mobile Homey App aanwezigheid gebruikt ongeveer een straal van ca 200 to 300 meter. ga dus minimaal ca het dubbele van huis (oa voor locatie nauwkeurigheid van de mobiel) en open de App.
Als je nog niet afwezig was zou dat op dat moment wel geconstateerd moeten worden. Ga anders nog iets verder, het kan zijn dat je toestel mindere locatie nauwkeurigheid heeft in eerste instantie.

keer daarna terug huiswaarts en controleer opnieuw.

Het werkt m.i. beter als je de “laat Homey je locatie vinden” uitschakelt, en de kaart handmatig verschuift tot de pointer op je thuislocatie staat.

En check op je mobiel goed de energiebesparings stand. Eén standje “te zuinig” en het werkt niet meer

Ik gebruik een Homey. De locatie die op de kaart staat, is goed. Op dit moment ben ik 25km van m’n huis. Dat zou toch wel ver genoeg moeten zijn :wink:.

Nu heb ik mezelf handmatig op afwezig gezet.

Er is ook een tweede gebruiker en die ervaart geen problemen.

Misschien heeft het te maken met Android 12 of MIUI, maar daar kan ik niks over vinden op het forum.

Hiervoor had ik een OnePlus 7PRO en dat ging wel gewoon goed.

1 Like

Dat vinkje bij ‘Vind Homey’s locatie automatisch’ staat al uit. De pointer staat op de juiste locatie.

Batterijbesparing staat op ‘Geen beperkingen’ voor de Homey-app.

Ik bedoel de algemene energiebesparings opties.
Onderstaande is van Android 10, als ik deze op “Max. energiebesparing” zet, werkt de locatie bepaling van Homey niet meer

Oh, zo, die staat bij mij op Prestatie. Dat is denk vergelijkbaar met hoge prestaties in jouw screenshot.

image

Ik kom er trouwens achter dat de widgets ook niet werken. Ze kunnen wel aangemaakt worden, maar ze doen niks. Misschien heeft het dan toch met Android 12 of MIUI 13 te maken.

Tja, Prestatie lijkt me prima.
Het is wel apart, want het widget probleem kan ook met de energie opties te maken hebben.

Ik duik er nog wel even in straks. Heb ook een ticket aangemaakt. Hopelijk krijg ik snel een reactie.

Bij mij blijft de widget draaien. Weet nog niet of ik uiteindelijk die melding krijg. Straks even proberen ook.

Owntracks gebruiken werkt perfect

Ik heb geloof ik het één en ander ingesteld. Maar hoe voeg ik nu locaties toe? Ik het thuis toegevoegd. Klopt het zo dan met die nullen?

1 Like

Dank je maar deze methode heeft wel een 100 % oplossing dus ik hoor graag wat je probleem is @Peter_Kawa

Dankjewel!

Hier ga ik even voor zitten. Het gaat eigenlijk in het begin al niet goed, want ik moet locatie op altijd zetten voor Owntracks. Ik kan echter alleen maar kiezen voor “Toestaan bij gebruik van app”. Maar zal de andere stappen doorlopen in de hoop dat het straks werkt.

Die locatie komt automatisch op je Homey binnen op het moment dat je owntracks client aansluit. En een MQTT broker hebt draaien maar lees even de handleidingen / voorbeelden in andere posts.

Bij het vrijgeven van de poorten…wat vul ik dan bij IP-adres apparaat in? Van welk apparaat moet ik het IP-adres dan invullen? Van de Homey?

Als je MQTT op je homey zit dan van buiten naar je homey forwarden inderdaad op de poort die je daarvoor gealloceerd hebt.

Als je MQTT op een NAS geinstalleerd hebt in Docker container bijvoorbeeld dan moet je dus forwarden naar het IP van je NAS.

Ik zou wel een userid en password gebruiken als minimale beveiliging op je MQTT broker / server

Ik reageerde op de vragen van Ralph_Z :wink:

met een link naar een Owntracks how-to.
Ik neem aan dat ik niet hoef aan te wijzen vanaf welke regel de how-to begint, en dat je op de link moet klikken om de hele post te kunnen lezen :grimacing:
De vetgedrukte tekst is over de betrouwbaarheid is van de auteur zelf, en heeft verder niets te maken met mij.

Ik gebruik Owntracks met praktisch 100% betrouwbaarheid.
Homey geo werkt ook prima hier.
Macrodroid ook.