Tado mogelijkheden/vragen

Goeiemiddag,

ik heb advies nodig…

situatie : beneden Tado thermostaat verder geen knoppen. eerste verdieping 3 kamers allemaal voorzien van tado knoppen zoals ook de baby kamer.

de baby kamer kan nogal afkoelen maar omdat deze niet de hele dag wordt gebruikt wil ik deze ook niet de hele dag verwarmen… ik zou graag willen dat deze mee loopt met de warmte vraag van de verwarming beneden.

flow geprobeerd:
Als de verwarming capaciteit van thermostaat veranderd
Dan zet baby kamer naar …

alleen wat die dan gaat doen is de ketel hoger opstoken om de baby kamer zo snel mogelijk op het ingestelde temp te krijgen… en dat is niet wat ik wil…
ik wil dat die de warmte van beneden mee neemt eigenlijk gewoon de knop open zetten zonder aanvraag bij de ketel te doen.

iemand een idee ?

Vervang de slimme knop voor een domme, of hooguit een thermostatische.

ik had meer gehoopt op een optie die de knop “open” zet. aangezien ik wel de tado knop wil behouden

Misschien is het mogelijk de knop te ontkoppelen van de thermostaat?

Zover ik weet kan dat niet.

Even mailen met Tado om te vragen of ze de knop los kunnen koppelen van de thermostaat. Weet niet of je 1 knop kan los koppelen of dat ze dan allemaal dan losgekoppeld moeten worden…

Bij mij is de thermostaat beneden ook losgekoppeld van de knoppen boven.

Laat homey middels de tado app ook de waterdruk /waterdrukalarm zien ? . Dit zou via opentherm moeten kunnen.

Thuis geven de Tado-radiatorknoppen vaak geen goede metingen. Ze worden warm door de radiator en slaan dan hoog uit terwijl de kamer nog niet echt warm is.
Kan ik Tado gebruiken om met externe sensoren (bijvoorbeeld mijn reeds aanwezige Hue bewegingssensor) de Tado temperatuur te ‘overriden’ zodat de kamer keurig verwarmd totdat de goede temperatuur is behaald?

Ze hebben een draadloze temperatuursensor met dit doel:

Maar als je vraag is of je niet-Tado sensoren kunt gebruiken dan is het antwoord: nee, niet direct.
Je zult dan via Homey aan de slag moeten.
En, voor mij persoonlijk, wil ik dat niet.

Tado moet autonoom kunnen draaien in het geval van een communicatie storing tussen Homey en Tado of als Homey er uit ligt.

Dank voor de reactie. Ik had de accessoire gezien maar die is me wel wat te duur. Vooral omdat dit probleem in meerdere kamers is…

Een Homey oplossing zou ideaal zijn.
Heeft iemand tips?

Je kunt een offset instellen, zodat ze een wat realistischere temperatuur gebruiken.

1 Like

Dank jullie voor het meedenken.
We hadden al een offset staan van -5 het probleem is echter dat de verwarming daardoor continu aan/uit schiet en niet echt snel verwarmd.
Op de (betrouwbaardere) Hue sensor zie je dan ook maar een klein temperatuurverschil aan de andere kan van de kamer.

Ik ga nu dit script proberen:

Ik snap dat het zo dichtbij een radiator lastig temperatuur meten is.
Wat zegt tado hiervan eigenlijk? Jij zegt nl. dat hun systeem heel slecht werkt, zonder een extra ruimte thermometer

Ik heb het nog niet aan Tado zelf gevraagd maar het standaard antwoord lijkt te zijn: offset, extra sensor of horizontaal monteren (wat in mijn geval niet kan).

Het probleem speelt vooral op als je een kamer plots wil verwarmen en het temperatuurverschil dus groot is. Met de huidige gasprijzen verwarmen wij bepaalde kamers op bepaalde kamers niet op bepaalde dagen/tijden. De verwarming gaat dan vol aan maar slaat af omdat Tado denkt dat het warm genoeg is.

Ook hier een Tado thermostaat aan de Homey gekoppeld. Had voor de Nefit Smartline HR een ems-ot converter gekocht, maar las later pas dat deTado ook het EMS protocol begrijpt.

De verwarming reageert op de temperatuur vraag zonder de converter. Ik ben alleen nog benieuwd of door OpenTherm te gebruiken ipv de EMS koppeling er meer informatie uit de ketel beschikbaar komt (bv. of er warmwater getapt wordt of andere gegevens).

Iemand met de combinatie OpenTherm converter + Nefit (Smartline) en Homey (heb nu alleen de Tado app uit de appstore) die weet wat er nog meer aan data beschikbaar is/komt door OpenTherm te gaan gebruiken?

De tadoZones app van Martin Verbeek is echt 100x beter en uitgebreider.
Alleen is het nog even wachten tot de nieuwe community store in de lucht komt, die app staat daarin namelijk.
Zoek in Discord naar Homey Community Space voor updates

Bedankt, dit hou ik zeker in de gaten.

Ik ben alleen nog even benieuwd of ik de opentherm adapter terug moet sturen. Dus eigenlijk of tadoZones via de standaard EMS-koppeling tussen Tado en Nefit dezelfde mogelijkheden biedt als dat Tado via Opentherm met tadoZones dat biedt.

Graag gedaan. Ik kan daar niets over zeggen, misschien dat de app ontwikkelaar @Martin_Verbeek hier kennis van heeft?

Ik heb zelf nergens Opentherm tussen zitten. Heb twee ketels, 1 die direct op de extensiekit, de andere via nefit EasyConnect op de Extensiekit…

TadoZones it nu in de review bij Athom… kreeg eerst de vraag waarom een tweede app op Tado. Daarna wat opmerkingen over plaatjes van de driver voor circuit en home. Dus een beetje hoop dat ie het gaat redden… :rofl: :thinking:

2 Likes