Tado mogelijkheden/vragen

De Athom app kan er toch uit? :innocent::sweat_smile::sweat_smile::sweat_smile:

Zou handig zijn als ze gewoon een community en een leveranciers app toestaan. Dat geeft een push aan de ontwikkelingen lijkt me. :yum: :yum: :yum:

2 Likes

Inderdaad, geniaal: Homey Apps - The Battle

En dan heb je als arme gebruiker wat meer ‘zekerheid’; als de community- / Athom- / leverancier app wordt “ge-abandoned” is er nog een alternatief.

Er zijn meerdere voorbeelden van gelijksoortige apps. O.a. Home Assistant (voorheen community store), LG, SamsungTV, SonyTV, dus het kan / mag echt wel :upside_down_face:

Hallo Martin,

De locatiebepaling van Tado is hier een stuk nauwkeuriger dan die van Homey zelf. Ik ben niet zo’n fan van een extra store voor apps anders was ik al naar Tado Zones overgestapt. Dus laat maar komen in de Homey store. :+1:

Signal is onderdeel van deze app CallMeBot:
https://homey.app/en-gb/app/com.gruijter.callmebot/CallMeBot/

Wellicht begrijp ik de vraag verkeerd. Maar ik heb hier meer dan 10 ‘kamers’ en je kan maximaal 10 kamers op 1 zoneregelaar (= slimme thermostaat ) aansluiten. Dus de 11e kamer laat ik gewoon meelopen. Met andere woorden die knop zet ik gewoon open en als er dan warmte beschikbaar is dan loopt deze kamer mee. De ketel wordt door deze kamer niet aangestuurd. Dat doe je door in de kamer instellingen (dus niet de knop in de kamer) bij ‘verwarmingszone’ de zoneregelaar op ‘Geen zoneregelaar (onafhankelijk)’ in te stellen. Dan gaat de knop gewoon open maar stuurt de ketel niet aan.

Yes! een jaartje wachten maar dit is wel het antwoord waar ik naar opzoek was!
thanks!

1 Like

Hallo!
Veel gelezen in verschillende draadjes maar nog geen oplossing kunnen vinden.
Wat bij mij nu gebeurd is dat de tado zelf mijn settings overruled. Met als gevolg dat hij zelf het schema weer aan zet als een bepaalde tijd is, terwijl er niemand thuis is.
Ik heb nu onderstaande schema.
Wat ik gedaan heb is dat als iemand de tuindeur opent, de kachel uit gaat :smiley: Daarom zit dat er tussen.
En ik heb even een notificatie erin gezet, zodat ik kan zien wat er gebeurd. Maar ik krijg dus nu (zeker in de ochtend) de melding dat de temperatuur is aangepast en het slimme schema weer gestart is.
Terwijl er niemand thuis is…

Ben benieuwd hoe iemand anders dit gedaan heeft. Ik merkte bijvoorbeeld afgelopen zaterdag avond toen niemand thuis was, Tado zijn eigen slimme schema toch aan had gezet en de kachel op 18 graden kwam te staan, terwijl ik hem op 16 wil hebben als niemand er is.

Iemand een idee? Of moet ik het hele slimme schema ook in de homey gaan zetten?

Thanks!!!

Je kan in Tado zelf de optie aanzetten “Handmatige bediening op het Tado apparaat: Tot beëindiging door gebruiker”. Ik zelf gebruik dit ook op die manier in combinatie met raam/deur contacten en afwezigheid per persoon per kamer.

Top! Gaan we eens kijken of dat beter werkt :wink:

Thanks!

@Andres_Moerland , Heb jij ook iets ingesteld als iemand handmatig de temperatuur op de tado omhoog zet (omdat het fris is) hij na verloop van tijd weer terug valt op de oude waarde?
Ik probeerde in te stellen dat hij moet kijken of er nog mensen nog thuis zijn na een x tijd maar ik kan hem niet laten loopen. Dat hij dus iedere 15 minuten even kijkt of er mensen thuis zijn. Zo niet, dan hup naar 16 graden, mocht hij dat nog niet hebben gedaan en anders de ingestelde temperatuur vast houden.
Ideeen?

Over het algemeen doet bij ons niemand een handmatige instelling, behalve op de Tado in de woonkamer. Maar dat los ik op door, als wij naar bed gaan, een serie flows word gestart waarbij ook de temp. in de woonkamer naar (bv) 17c word gezet. Dan om 5u 's morgen, voor de start van het schema in Tado zelf, zet ik de woonkamer thermostaat op “Slimme Schema Hervatten” en gaat hij weer me in het normale ritme.
In jouw situatie zou je eventueel ism het slimme schema van Tado zelf en een trigger vanuit Homey iets kunnen starten. Het is zo flexible dat je er alle kanten mee op kan, zeker als je ook het slimme schema van Tado (en de automatische afwezigheid) gebruik. Je kan ook een flow maken die een pushbericht met vraag naar je stuur met het verzoek om terug te vallen op normale schema.

:slight_smile: ja, er zijn heel veel mogelijkheden en met advanced flows kan je hele schema’s bouwen.
Ik heb trouwens niet de automatische afwezigheid van de tado zelf in gebruik.
En wij hebben geen slaap situatie. Heb al een paar keer een poging gewaagd om dat er in te bouwen maar geen idee hoe ik dat werkend krijg, tenzij iemand zichzelf op slapen zet. Maar automatisch is mij nog niet gelukt. Misschien toch maar eens naar kijken. Want dan zou het dingen wel weer makkelijker maken.

Slaap patronen is een veel besproken onderwerp in de Homey community. Ik zelf gebruik Macrodroid. Als mijn telefoon op stil staat en aan de lader, wat ik dus doe als ik ga slapen, dan stuur ik een webhook naar Homey en gaat mijn status op slapen. Open weer veel deuren :slight_smile: .
Voor jouw situatie mbt Tado, zou Zone activiteit een optie zijn? Geen beweging meer voor zoveel tijd, temperatuur weer naar beneden?

Ja, dat zou ook nog een optie zijn. Op de badkamer zit een deur contact. En binnenkort hoop ik voor kerst een aantal bewegingssensoren te ontvangen. (En anders speel ik zelf voor kerstman).
Daar kan ik natuurlijk ook wel iets mee doen.
En nu het in de ochtend donker is kan ik ook nog het een en ander met licht doen. Of bij het naar bed gaan met licht.
:slight_smile: Als je erover nadenkt komen er genoeg ideeen de hoek om kijken!

THanks!!

:santa:t3: Dat hij je dan veel sensoren mag brengen :joy: Ze maken het maken van triggers in je flows wel een stuk makkelijk! Succes en graag gedaan!

Hallo allemaal

Regelmatig werken de radiator-knoppen van Tado niet via Homy. Ik krijg de melding: Invalid refresh token.

Via de app van Tado zelf of via Apple Home-kit werkt het wel. Eerder heb ik het weer aan de praat gekregen door de app van Tado opnieuw te installeren op Homey Pro, maar ben dan wel alle flow’s kwijt Heel frustrerend. Is hier wat aan te doen?

Hartelijke groet, Jan Anne

Dag Jan Anne, welkom.

De Tado app = de app van Athom?
Zo ja: probeer dan de tadoZones app ook eens, zeer stabiel en zeeeer uitgebreid. Kan gewoon “naast” de tado app worden geïnstalleerd.

Is een beetje grof geschut imho bij dit soort problemen, maar als je het doet: je kunt de app gewoon opnieuw installeren zonder de app eerst te verwijderen.
Zo blijft alles (flows) in tact.

Ideetjes:
Je kunt vaak de login (bij tado) ‘geforceerd’ activeren door een tado apparaat opnieuw toe te voegen, bv. een radiator knop.

Je kunt ook eens inloggen bij tado zelf, dat hielp bij mij wel eens:
https://app.tado.com/#/account/sign-in

Er is vaak een Probeer te repareren optie bij de apparaat opties, en kies dan ‘Onderhoud’
Dat wil ook nog wel eens helpen.

.

Daar de Tado app door Athom is gemaakt, is het een goed idee het issue ook bij support te melden! https://homey.app/support

Beste Peter,

Dank voor de snelle en uitgebreide reactie. Heel fijn. Ik ga er vanavond meteen mee aan de slag.

Jan Anne

1 Like

Hallo allemaal,

Ik heb op mijn vraag over “Invalid refresh token.” een werkend advies gekregen van de helpdesk van Athom, namelijk de tip om de Tado apparaten te repairen, hiermee wordt opnieuw verbinding gemaakt met Tado en ontvang je een nieuw Token. Dit werkte.