Nieuwe TADO app

Ik weet niet of ik de enige ben, maar ben NIET blij met de nieuwe “betere” TADO app. Functionaliteit die ik had is plotseling verdwenen, alle flows die betrekking hebben op de TADO kan ik niet meer gebruiken. Kan niet meer uitlezen wat de warmtevraag is per kamer (radiator) waar mijn hele flow op gebouwd was. Ik zou heel graag willen weten wat er verbeterd is want ik kan het niet ontdekken.

Voor het eerst heb ik te maken met een systeem als HOMEY, waar je afhankelijk word van een leverancier die zaken wijzigt waardoor je hele systeem omvalt en dan gaat twijfelen of je nog wel een cloud based systeem in huis wilt hebben.

6 Likes

De nieuwe app heeft voor mij een enorm groot verbeterpunt:

  • Je kunt nu per apparaat instellen hoe lang een aanpassing duurt in de instellingen. Dus als ik tegen google roep om de temperatuur aan te passen, kan ik dit laten doen totdat het schema weer een wijziging heeft. Dit is het grootste gemis voor mij aan de oude app.
  • Ik hoop dat de app stabieler is en z’n verbinding met Tado goed behoud. De oude app moest ik om de X uur opnieuw opstarten om de connectie actief te houden…

Bug die ik nu gevonden heb:

  • De EN conditie om te kijken of het slimme schema actief is, wil bij mij niet correct werken. Na handmatig de radiatorknop instellen op 6 graden handmatig (die actief blijft tot slimme schema verandert), wordt dit toch gezien als dat het slimme schema actief is.

Wat ik wel mis in de nieuwe app, en waarom ik de oude app nog geinstalleerd laat staan:

  • Verwarmingscapaciteit is nergens te zien of uit te vragen
  • Huidige of ingestelde temperatuur is niet uit te vragen als EN kaart → Dit kun je door dmv de logica kaarten waar wel de temperaturen te vinden zijn. Ook zijn ze te vinden als ALS kaarten.
  • Geen snelle knop (naast zelf een flow bouwen) om het slimme schema snel te activeren

Zodra die punten opgelost zijn, ga ik de oude app verwijderen. Tot die tijd laat ik ze mooi parallel draaien. Er is geen noodzaak om de oude app te verwijderen.

[edit] Aangevuld met bevindingen

1 Like

Helaas ben ik zo dom geweest wel de oude te de-installeren ;(

Ik hoop dat ze de “oude” functionaliteit weer terugbrengen in de “verbeterde” app, maar zal tcoh de boel moeten herprogrammeren op kort termijn

Ik heb al een support ticket ingelegd bij Athom voor de bug die ik gevonden heb.
Ik leg nu ook een verzoek in voor de features welke ik mis. Als we dit samen doen worden ze wellicht gek, maar wel een goed beeld wat gebruikers nou echt nodig hebben :wink:

Heel goed idee :wink: Hoe heb je een support verzoek gedaan?

Ik mis nu al deze 2 kaartjes in de nieuwe app.
image
image

Zal ook een ticket aanmelden om de kaartjes van de oude app weer toe te voegen.
In de oude app kon je ook thuis en afwezig schakelen, wat nu niet meer kan.

Ja, ik begrijp NIETS van deze actie. Er is zoveel functionaliteit uit gehaald. Ook warm water temperatuur is niet meer uit te lezen of aan te sturen. Gebruikte ik allemaal!

1 Like

Zojuist ook de nieuwe app (1.0.5 en 1.0.6-test) geinstalleerd.

Ik heb een “slimme thermostaat” device toegevoegd.

Ik wilde al schrijven dat ik niet zelf de temperatuur kon instellen via de GUI, maar nu iets van 20 minuten lager is die optie er ineens wel. Ook laat de open-raam-detectie nu wel een waarde zien.
Ik had verwacht dat bij het toevoegen dit direct zou werken

In de vorige App versie (3.0.x) had ik nog 2 devices. Een voor de thermostaat en een met externe factoren zoals zonne-intensiteit, bewolking en buitentemperatuur.
Die gegevens zijn in de nieuwe app niet meer zichtbaar.

Vooralsnog zie ik geen verbetering in deze nieuwe versie… Tenzij hij nog niet af is, maar release hem dan (nog) niet. De mail van Homey/Tado deed vermoeden dat ze een compleet nieuwe sterk verbeterde versie hadden uitgebracht…

Oh oh, waarom heb ik de oude tado app net verwijderd? :man_facepalming:
Er zijn inderdaad veel minder functies en ik mis nu al de capaciteit functie waarmee ik mijn smartplug voor de vloerverwarming kan regelen.

Iemand nog een idee hoe ik de oude app kan terugzetten. De link is al weg.
Backup terugzetten misschien?

Ik wilde het ook graag netjes houden en heb dat ook gedaan, maar voel exact hetzelfde!

Die laatste optie, tot hoe lang een wijziging duurt, zit nu in de instellingen van je device.

Ook deze zit onder je thermostaat in de tags welke je met logica velden kunt uitlezen.

Via https://support.homey.app/hc/en-us kun je support regelen en dus ook ticket inleggen naar Athom.
Voor apps van 3e partijen of van vrijwilligers zoals hier op het forum hoef je daar niet te zijn, maar wel voor alles wat ze zelf ontwikkelen zoals deze app.

Je hebt gelijk…daar zit ik fout :wink: Bedankt!

Ik ben ook nu al mijn flows aan het ombouwen, dus loop tegen dezelfde problemen aan. Ik denk deel in ieder geval mijn gevonden oplossingen hier :slight_smile:

Waarvoor dank… @mvanlijden

Ik ga heat capaciteit maar zelf bereken (target temp - current temp). Voor open raam detectie heb ik nog geen oplossing en aan/afwezigheid moet ik ook nog wat vinden. Wat een gedoe!

Klopt het dat je voor een support request een ID moet geven van je logfile? Of zit ik dan een verkeerd formulier in te vullen?

Klopt, dat is een verplicht veld. Je kan de algemene diagnose draaien maar in de instellingen van de app zit ook een diagnoseknop die mogelijk meer bruikbare input oplevert. Geven je beiden een code die je in het verplichte veld kan invullen.

Ok thanks…

Zie ook dat de TADO pagina op de homey store ook niet bereikbaar is!

https://homey.app/nl-nl/app/com.tado/tado°/


Via de link uit de e-mail kom je nu op deze pagina (versie 1.0.7, tado° | Homey) terecht, in plaats van versie 1.0.5. En via de homey appstore inderdaad geen Tado meer terug te vinden.

Inderdaad… Er is kennelijk een TADO2 pagina geopend voor de nieuwe versie: