Status reporting in het geval van binding (touchlink)

Ik heb Homey als enige zigbee coördinator. Zowel een Ikea Bulb als Ikea Remote toegevoegd aan Homey. De remote is zichtbaar en de bulb is te bedienen via Homey.

Nu heb ik ook de remote direct gebind aan de bulb. De bulb is nu zowel via Homey als via de remote te bedienen, handig mocht Homey uitvallen.

Ik mis nu alleen de status van de bulb in Homey. Dus als ik deze via de remote aanzet, blijft de status in Homey toch uit.

Ik weet dat Zigbee2Mqtt dit ondersteunt onder de naam status reporting. Is dit een feature die in Homey zit? Hoe benut ik die?

Ik heb overigens bij wijze van test de bulb zowel een keer via de Ikea App als via standaard Zigbee device toegevoegd, dus ik verwacht niet dat dit een specifiek dingetje van die app is.

Voor zover ik weet niet, het binden gaat (i.t.t. Z2M) ook helemaal buiten Homey om.

Maar kennelijk is het wel te doen via het Zigbee protocol, want de bulb wordt geïnstrueerd om z’n status naar de coördinator te sturen.
Enig idee of ik dat moet zien als een ‘pull’ vanuit de coördinator nadat de remote is gebruikt en gedetecteerd door de coördinator (in dat geval staat het eigenlijk los van de binding en is dit gewoon een soort ‘flow’ die data fetched), of een instelling in de bulb die gezet wordt tijdens die binding vanuit Z2M en daarna dit dus automatisch doet, als een soort ‘push’?

Het is inderdaad via Zigbee te regelen, in de documentatie van Z2M staat dat als je via Z2M een binding maakt ook automatisch state reporting wordt geconfigureerd (voor zover ik het begrijp op een ‘push’ manier).

Maar Homey ondersteunt dat niet.

Het is te doen en Homey ondersteunt dit, alleen moet dit door de firmware van de lamp ondersteunt worden (oudere Ikea lampen ondersteunen dit niet) en in de Ikea app geïmplementeerd worden.

1 Like

Gelukkig is de IKEA app van Athom dus die optie zal wel snel geïmplementeerd worden.

Ik heb even gekeken in de Homey Zigbee SDK docs en denk dat dit het Find&Bind en Attribute Reporting gedeelte is, wat dus nog geïmplementeerd moet worden nog in de Ikea App…

Ik dacht misschien kan ik zelf iets met HomeyScript ofzo, maar het zal met de driver moeten…

@robertklep @TedTolboom Voordat ik verder kan uitzoeken of ik die status zelf wellicht kan ophalen, loop ik al tegen onderstaande issue aan, doe ik iets fout of wil ik iets wat niet kan?

Mijn gewenste configuratie:
2 slaapkamers (A en B). Beide 4 x GU10 Tradfri Spots + 1 x Tradfri Draadloze Dimmer

Zonder Homey: Alles werkt prima, met uitsluitend direct gekoppelde dimmers (1 per kamer)
Alleen met Homey: Alles werkt prima, zowel lampen als dimmers zijn simpel toe voegen aan Homey. Besturen zou ik dan met flows kunnen doen.

Maar de combinatie krijg ik niet juist werkend. Ik wil, nadat alles in Homey is toegevoegd, de dimmers ook direct koppelen met de 4 lampen per ruimte. Dus 1 Dimmer 4x koppelen met alle lampen in kamer A, en 1 dimmer 4x koppelen met alle lampen in kamer B.
Maar wat schetst mijn verbazing, als ik een dimmer met 1 lamp heb gekoppeld, zet ik daarmee alle 8 de lampen aan! Hoe kan dit.

Ik heb alles nog een keer doorlopen door alles te factory resetten, en lampen en dimmers eerst aan homey toe te voegen, voordat ik ze direct koppel, maar het resultaat blijft hetzelfde.

Wat doe ik fout? Het kan zijn dat ik ooit remotes heb verwisseld, maar dan moet een factory reset daar toch een einde aan maken? Is deze configuratie niet mogelijk, omdat Homey bijv. alle lampen in 1 groep o.i.d. zet? (Dat is niet logisch, want andere Ikea lampen in andere ruimtes doen niet mee)

Dat probleem ben ik al vaker tegengekomen hier op het forum, volgens mij doe jij niks fout. Ted weet ongetwijfeld meer over waarom het precies gebeurt.

Eigenlijk doe je exact wat Athom hier meld maar dan voor twee groepen verlichting:

maar in het geval van IKEA blijken dezelfde type knoppen allemaal dezelfde groups ID te hebben en Homey / de IKEA by Athom app verandert die niet. daardoor schakelen alle lampen tegelijk.

Dit Probleem heb ik maanden geleden bij Athom gemeld in het Alpha-test Slack kanaal.
en staat ook hier:

mogelijk kan het werken als je beide ruimtes verschillende type bediening geeft.

Graag nogmaals aanmelden bij Athom Support.
is confirmed door Athom developer maar nog niet opgelost.

2 Likes

@Dijker bedankt voor je reactie. Goed te zien dat ik niet de enige ben :grinning_face_with_smiling_eyes:

Ik zal een support ticket indienen met deze situatie bij Athom.

Alhoewel het mij even ontgaat hoe dit aan Homey ligt op het moment dat je dus direct koppelt. Maar kennelijk speelt de coördinator een rol bij die binding, wat ook weer mogelijkheden biedt voor mijn originele vraagstuk: attribute reporting. Misschien dat ze dat ook meteen willen ondersteunen.