Ik ben aan het bekijken hoe ik het beste mijn verlichting kan laten werken met schakelaars die ook werken zonder tussenkomst van de Homey. In het geval de Homey uitvalt bijvoorbeeld.
In mijn huidige setup heb ik Ikea Tradfri en Philps Hue lampen in diverse zones. Tevens heb ik nog wat Hue schakelaars.
Nu is het zo dat alle schakelaars alleen werken als de controller (Homey) goed werkt. Dit is natuurlijk 99,99% van de tijd zo, totdat er laatst een keer wat niet goed ging en ik dus de verlichting niet aan kreeg.
Op dit moment zijn alle lampen Zigbee. Echter is Ikea (zo goed als) volledig over naar Matter en er komt nu direct een nieuwe lamp bij. De Kajplats gebruikt Matter over Thread als protocol.
Ik kwam de EcoDim Zigbee-schakelaars met Touchlink tegen en hoopte dat dit perfect bij mijn situatie zou passen. Maar deze werken niet met Matter.
Nu zou de Kajplats ook Zigbee ondersteunen (door 12 keer aan en uit te zetten zou de Zigbee-chip ingeschakeld moeten worden), maar dan werkt Matter weer niet als ik het goed begrijp. Als ik de Kajplats heb gekoppeld aan de Homey (via Matter, met de Ikea app), werkt het 12 keer resetten ook niet meer (lijkt het).
Kortom, misschien wil ik iets wat echt totaal niet kan, misschien moet ik alles bij Zigbee houden, misschien is er een andere oplossing of goed idee voor wat ik zoek.
Matter heeft iets wat Direct Binding heet, maar daar lijken dan weer geen (tot weinig) schakelaars te bestaan. En het probleem is dan gelijk dat die dan dus ook niet met Zigbee zouden werken.
Ik hoop dus iets te vinden wat er voor zorgt dat ik zowel Zigbee als Matter kan gebruiken en de schakelaars het ook doen zonder de Homey. In de Homey wil ik dan wel de lampen zelf nog kunnen bedienen en eventueel extra functionaliteit aan de schakelaars hangen.
Wie o wie heeft een gouden (en hopelijk betaalbare) tip voor me?
Ik zou Matter niet aanbevelen, het is erg onstabiel. ZigBee touchlink werkt alleen als je geen hub gebruikt, je kan de dimmer na koppelen via Touchlink dus niet meer met Homey gebruiken.
Matter en Zigbee ondersteunen verder geen directe bindings, Z-Wave wel (maar ik heb daar geen ervaring mee).
Het enige wat je bij ZigBee zou kunnen doen is het verspreiden over bridges. Bijvoorbeeld lampen en stekkers op een Hue bridge en via de Hue bridge met Homey koppelen, dan kan je de lampen nog gewoon via de Hue app bedienen als Homey offline is.
Op cruciale plaatsen zou je dan ‘slimme’ hardware schakelaars / dimmers moeten gebruiken i.c.m. standaard verlichting.
Zo kun je het altijd[1] zowel mét als zonder Homey / netwerk / internet / Hue bedienen.
Het idee achter TouchLink is dat je op die manier makkelijk apparaten aan een bestaand netwerk kunt toevoegen, waar dus een hub aanwezig is. Zo werkt(e?) bv IKEA’s hub, waarmee je makkelijk nieuwe lampen via bestaande remotes aan het bestaande netwerk kunt koppelen.
Ik neem aan dat je bedoelt “met Homey”, want vrijwel al mijn Zigbee remotes zijn direct gekoppeld aan mijn lampen (of lampgroepen) zodat ze ook werken als de controller wegvalt.
Dus ze blijven in het bestaande netwerk? Ik heb het geprobeerd met een IKEA smartplug en Rodret afstandsbediening, maar na het koppelen van de remote en de smartplug hadden deze het Homey Zigbee-netwerk verlaten.
Voor zover ik weet ondersteund Zigbee geen directe bindings. Ook via de Hue bridge, Thirdreality bridge en eWeLink CUBE is het niet mogelijk. Groeperen is inderdaad wel mogelijk (bv. met een Hue bridge), maar niet in Homey.
Het hele idee van TouchLink is juist dat het een makkelijke manier van commissioning is. Als de remote al in een netwerk zit kun je op die manier b.v. een nieuwe lamp aan het netwerk toevoegen.
Waarom ze bij Homey uit het netwerk gegooid worden weet ik niet. Het is (vziw) wel iets dat de controller ook moet ondersteunen in z’n firmware, dus wellicht dat daar het probleem zit.
Misschien dat we het over iets anders hebben, maar Zigbee ondersteunt wel degelijk directe koppelingen tussen apparaten, dus dat een remote direct gekoppeld is aan een lamp (of lampen, of een lampengroep) en ze op die manier direct kan aansturen. Zoals ik al schreef zijn de meeste van mijn remotes direct gekoppeld aan lampen of groepen, zodat ze b.v. kunnen dimmen zonder tussenkomst van een controller, of de lampen kunnen aan-/uitschakelen.
Voor zover ik het begrijp zou inderdaad een wandschakelaar via Touchlink een directe binding aan moeten kunnen gaan met Zigbee-lampen, die daarnaast ook nog steeds in een controller (Homey) gekoppeld zijn.
Ik hoop (maar is geen absolute must) daarnaast de wandschakelaars ook nog in de Homey te kunnen hangen voor wat extra 'maatwerk’-functionaliteit.
En wat ik ook had gehoopt te vinden is een schakelaar die dit zowel voor Zigbee- als Matter-apparaten kan, maar dat lijkt een utopie.
Dus het wordt Zigbee voor alle lampen of ik moet alles gaan vervangen naar Matter, maar die investering zie ik nog maar even niet zitten
Het is mij onduidelijk waarom je perse alles op ZigBee of Matter wilt hebben.
Als je wilt dat je het licht het óók kunt schakelen als Homey uitvalt maar nog wel gewoon stroom hebt in huis, moet je gewone lampen gebruiken met een slimme schakelaar, die je zowel met de hand kan bedienen als via Homey. Bijvoorbeeld de AMWR-210 minidimmer van KlikAanKlikUit of de Fibaro Single Switch 2.
Je kan ook WiFi-lampen gebruiken, of lampen via een andere bridge zoals de Hue bridge. In de 8 jaar dat ik de Hue Bridge en Hue lampen heb, heb ik de Bridge maar 1 keer hoeven herstarten. Het Hue systeem werkt zeer stabiel, ook als het internet eruit ligt.
Nou een combinatie kan, maar ik heb bijvoorbeeld op de overloop nu een Kajplats lamp van Ikea. Die is met Matter. Maar daar werken de schakelaars met touchlink dus niet op en zou ik dus een andere schakelaar moeten hebben. Dat wil ik niet.
En ik kan geen gewone schakelaars gebruiken, omdat alles in huis is opgeleverd hier ooit met draadloze PeHa-schakelaars. Ik heb geen inbouwdozen of schakeldraden die van een schakelaar naar een lamp lopen. - Dat had ik niet duidelijk gemaakt.
Ik bedien de Hue lampen met de Hue Dimmer Switches of met Google Home, mijn familie vinden die prima. De oude schakelaars mogen niet weg, die willen ze houden in het geval dat het systeem eruit ligt (hoewel dat nog nooit is gebeurd). De Hue dimmers hangen dus naast de oude (ongebruikte) schakelaars.
Dit is de reden dat ik jaren geleden overal Z-wave dimmers van Fibaro heb ingebouwd. Als alles uitvalt, functioneren ze nog steeds als ‘offline’ dimmer. Werkt perfect.
Het enige nadeel is dat het Z-wave is en daarmee langzaam uitstervend.
Amai, dat is wel héél optimistisch (van de a-technische ontwerper cq de voorgaande eigenaren?). Draadloos is hartstikke leuk, en het werkt meestal prima, maar bedraad is echt een stuk betrouwbaarder.
Dan zou ik het ook verdelen, en meerdere controllers inzetten, zoals al genoemde Hue of een Ikea hub(s), en/of een RPi met H.A. plus zigbee en/of Thread dongle;
Mocht 1 van de 3 storing hebben, dan kun je 2/3 van de verlichting nog steeds schakelen.
Maar bij wifi verstoringen ben je alsnog de sjaak om e.e.a. handmatig te kunnen bedienen.
Zigbee + Matter-over-Thread combineren met Homey kan problemen opleveren: beide gebruiken dezelfde hardware via het zg Multi-PAN protocol. Wat achteraf geen goede uitvinding bleek te zijn.
Ik heb Ecodim schakelaars, de ED-100xx series. Dit werkt geweldig met de Tradfri lampen van Ikea. Nu wilde ik een lamp toevoegen, maar helaas verkoopt Ikea geen Tradfri meer.
Met een Kajplats-lamp (Matter) werkt het helaas niet, dus ben ik op zoek een andere lamp. Helaas lijken andere Zigbee-lampen dit ook niet zomaar te kunnen. Ik heb namelijk deze lamp besteld, maar die kan niet verbinden met zowel de schakelaar als de Homey. Dat wil zeggen: Het koppelen met de Homey gaat prima, maar zodra ik daarna de schakelaar ook koppel, verdwijnt de verbinding in Homey.
Heeft iemand tips voor lampen die zowel Homey als een Touchlink schakelaar aankan?
Na wat meer onderzoek zit het nog weer net iets anders en is in de basis alles gelukt.
Het werkt als je de volgende stappen neemt:
Zorg dat alle lampen met Homey gekoppeld zijn
Koppel de Ecodim schakelaar met Homey
Koppel via Touchlink de schakelaar aan de lamp.
Op deze manier werkt alles nog via de Homey (flows etc), maar werkt het schakelen van de lampen ook als de Homey niet actief is.
Het enige wat ik nog op moet zien te lossen is de status van de lamp in Homey als er rechtstreeks geschakeld wordt. Homey krijgt namelijk geen status terug van de lamp zodra dit via Touchlink gaat.
Op zich is dit heel logisch als Touchlink geheel buiten Homey werkt.
Ikea zal geen rekening hebben gehouden met “er zijn ook nog Homey’s en andere niet-Ikea controllers”.