Hallo allemaal,
Ik ben aan het bekijken hoe ik het beste mijn verlichting kan laten werken met schakelaars die ook werken zonder tussenkomst van de Homey. In het geval de Homey uitvalt bijvoorbeeld.
In mijn huidige setup heb ik Ikea Tradfri en Philps Hue lampen in diverse zones. Tevens heb ik nog wat Hue schakelaars.
Nu is het zo dat alle schakelaars alleen werken als de controller (Homey) goed werkt. Dit is natuurlijk 99,99% van de tijd zo, totdat er laatst een keer wat niet goed ging en ik dus de verlichting niet aan kreeg.
Op dit moment zijn alle lampen Zigbee. Echter is Ikea (zo goed als) volledig over naar Matter en er komt nu direct een nieuwe lamp bij. De Kajplats gebruikt Matter over Thread als protocol.
Ik kwam de EcoDim Zigbee-schakelaars met Touchlink tegen en hoopte dat dit perfect bij mijn situatie zou passen. Maar deze werken niet met Matter.
Nu zou de Kajplats ook Zigbee ondersteunen (door 12 keer aan en uit te zetten zou de Zigbee-chip ingeschakeld moeten worden), maar dan werkt Matter weer niet als ik het goed begrijp. Als ik de Kajplats heb gekoppeld aan de Homey (via Matter, met de Ikea app), werkt het 12 keer resetten ook niet meer (lijkt het).
Kortom, misschien wil ik iets wat echt totaal niet kan, misschien moet ik alles bij Zigbee houden, misschien is er een andere oplossing of goed idee voor wat ik zoek.
Matter heeft iets wat Direct Binding heet, maar daar lijken dan weer geen (tot weinig) schakelaars te bestaan. En het probleem is dan gelijk dat die dan dus ook niet met Zigbee zouden werken.
Ik hoop dus iets te vinden wat er voor zorgt dat ik zowel Zigbee als Matter kan gebruiken en de schakelaars het ook doen zonder de Homey. In de Homey wil ik dan wel de lampen zelf nog kunnen bedienen en eventueel extra functionaliteit aan de schakelaars hangen.
Wie o wie heeft een gouden (en hopelijk betaalbare) tip voor me?
Groeten,
Mark