Ja dat is inderdaad ook logisch. Maar toch eens kijken of ik dat nog op kan lossen. Homey zelf zal wel een check bij de lamp nog doen, maar als je in de de UI op een knop drukt moet ik nu 2 keer drukken. Dat is niet ideaal.
Hoi Mark,
Ik vermoed dat de lamp wel een soort status stuurt, welke bijv door een Ikea hub “begrepen wordt”, maar niet door Homey.
Bij mijn weten doet Homey geen checks naar de status van bv een lamp. De lamp moet zijn status aan Homey laten weten.
Thanks. Ik wilde checken of ik het op kon lossen door in te haken op de schakelaar (knop ingedrukt). Maar ik loop nu tegen het volgende probleem aan:
- De lamp zit in Homey en is te besturen vanuit Homey
- De Schakelaar is verbonden met Homey
- De schakelaar is met touch link rechtstreeks verbonden met de lamp en stuurt ook direct de lamp aan
Maar nu worden de acties van de schakelaar niet meer door de Homey gezien. Dus de Homey ziet de schakelaar wel, maar registreert dus niet of er op een knop is gedrukt.
The next challange ![]()
Ik denk dat je het onmogelijke wilt. TouchLink en Zigbee zijn niet ontworpen op wat jij wilt.
Wat @Mark_Jansen wil is de mogelijkheid om bindings te creeëren, wat gewoon een onderdeel is van het Zigbee protocol.
Kan best zijn, maar of je bestudeert de Zigbee en TouchLink architectuur om er achter te komen of het mogelijk is, of je blijft van alles proberen totdat het wel of niet lukt. En daarmee bedoel ik status updates van de lamp te krijgen wanneer deze bediend wordt door TouchLink.
Theoretisch zou het mogelijk moeten zijn wat ik wil (even de status van de lamp buiten beschouwing gelaten, want dat is het ‘minste’ probleem)
Maar de rest zou mogelijk moeten zijn. Het enige wat ik (nu nog) niet snap is waarom de acties van de schakelaar niet (meer) geregistreerd worden in de Homey als deze een directe binding heeft met een of meerdere lampen. Dit kan natuurlijk een restrictie in de firmware van de schakelaar zijn, maar dat moet ik dus nog uitzoeken.
Als je via TouchLink de schakelaar en de lamp koppelt stuurt de lamp niet automatisch statusupdates naar de controller (= Homey), daarvoor moet je een expliciete binding maken tussen de lamp en de controller. Helaas kan dat niet met Homey.
Ik bedien een keukenlicht via een bewegingssensor via Homey en via een TouchLink afstandsbediening. De afstandsbediening zit ook in Homey, maar daar heb ik alleen kaartjes voor de batterijstatus.
Ik kan me indenken dat wanneer de lamp via TouchLink aangezet wordt, er geen update naar Homey gestuurd wordt. Want dan zou de lamp het berichtenverkeer moeten starten, of Homey steeds de status opvragen van de Lamp. En normaliter zend Homey een bericht naar de lamp en krijgt dan een bericht terug van de lamp. Dat bericht zal een ontvangstbevestiging zijn of misschien zelfs een status van de lamp bevatten, zodat Homey weet dat de lamp aan staat. Volgens mij is Homey de ZigBee controller die het berichtenverkeer start.
De lamp(ledstrip om precies te zijn) wordt aangestuurd met een Sunricher HK-ZD-CCT-A en de afstandsbediening is een ROBB smarrt ROB_200-028-0
De handleiding van de afstandsbediening (of Sunricher?) geeft aan hoe de volgorde van pairen is. Eerst de Zigbee controller (Homey dus) met de Sunricher en dan de afstandsbediening via TouchLink met de Sunricher, zo uit mijn hoofd. En dan de afstandsbediening via Zigbee met Homey. Zowel de Sunricher als de afstandsbediening als generieke Zigbee device.
Dat de lamp geen statusupdate stuurt nadat deze via Touchlink is aangezet, is geen probleem. Daar kom ik wel uit / omheen.
Dat de schakelaar via Touchlink de lamp aan zet is top, maar dat de Homey vervolgens niet ziet dat er iets met de schakelaar gebeurt is wel jammer. Want dat is wat ik nodig heb.
@Rmb Ik heb die stappen inderdaad gevolgd:
- Schakelaar in homey
- Lamp in homey
- Touchlink pairen
Wat ik trouwens wel zou verwachten is dat deze direct binding er voor zou zorgen dat de lamp altijd direct op de schakelaar werkt, maar zodra ik de schakelaar uit de Homey verwijder, is mijn direct binding ook weg. Daar gaat dus misschien nog wel iets niet helemaal goed.
Als de Homey uit staat werkt de binding nog wel.