Lamp aan alleen van maandag t/m vrijdag tussen 07:00 / 07:15 uur

Waarschijnlijk voor iedereen een hele simpele vraag, maar ik kan het antwoord niet vinden. Ik probeer een flow te maken met een lamp tijd aan en daarna weer vanzelf uit. Maar deze mag alleen van maandag t/m vrijdag plaatsvinden en ik kan het maar niet vinden. Kan wel uren vinden die ik kan instellen maar dagen ??

Nogmaals, het zal vast heel eenvoudig zijn om te vinden, maar ik kan het niet vinden. Heb net sinds 1 dag de Homey Pro en ben er erg blij mee maar het is soms wat puzzelen.

Blijven puzzelen hoor, zo onthou je het beter imho :grimacing:

1 Like

Heel erg bedankt @Peter_Kawa

1 Like

Je kan nog een kaart toevoegen voor “Lamp Hal” ‘Turn Off’, met vertraging van 15 minuten.

edit: dat staat al in de voorbeeld flow van Peter_Kawa, als je omhoog scrolt :wink:

2 Likes

Hmmm die staat ook in mijn voorbeeld flow, of bedoel je iets anders?

Je hebt helemaal gelijk, ik bedoelde het zelfde, ik was vergeten om omhoog the scrollen, sorry.

2 Likes

Jullie zijn geweldig, dank je wel. Het is echt even wennen allemaal. Heb nu problemen met dat schakelaars het opeens niet meer doen en/of lampen die dan opeens gaan knipperen als ik de schakelaar omzet. Dan gaat lamp wel aan maar zomaar opeens ook weer uit en dan weer aan en weer uit en weer aan
 enz.

IK heb de schakelaar zojuist maar weer opnieuw geĂŻnstalleerd, eerst gereset en de lamp ook, en nu maar hopen dat het goed blijft werken. Daarnaast nog last van mijn camera, die werkt ook via Wifi en die is ook opeens vreemd aan het doen. Snap er soms helemaal niets van.

Toch heb ik, denk ik, voldoende stopcontacten die als zender fungeren en daarnaast ook eind dingen (zoals deur/raam detectie, schakelaars). Volgens mij heb ik het toch allemaal wel goed aangepakt.

Toevallig iemand die weet, ik heb sommige KlikAan/KlikUit geen reset gegeven omdat ik deze achter een wandje heb en dan in Homey aangemeld via afstandstandbediening, omdat ik niet bij de KaKu kan. Is dat een probleem, of moet ik echt alles eerst resetten?

Ik weet dat het hier eigenlijk niet kan maar ik kan geen topic meer openen :frowning:

Zijn dit KlikAnnKlikUit lampen/schakelaars? Die gaan namelijk in de pair-modus (lamp gaat knipperen) als ze aan staan, en je geeft ze weer een aan-signaal. Je moet dus in je flows goed “controleren” of je het aan signaal wel moet sturen. Dit kun je doen door in de “En” conditie te controleren of de lamp wel uit staat. En dan nog kan het fout gaan. Als je met een handmatige afstandsbediening (die rechtstreeks is gekoppeld) de lamp hebt aangezet. Dan weet de Homey dit niet en zet de lamp ook weer aan (met knipperen tot gevolg).

Ja KaKu (en andere apparatuur die geen terugkoppeling stuurt) heeft hier nadelen.
Bij mij gaan de KaKu lampen trouwens “omhoog dimmen”, als ik een lamp aanzet die al aanstaat. Dat is hier de standaard functie van KaKu.
Maar goed, de voorbeeld flow was de basis

Het beste is dan om de a.b. verbindingen met de KaKu apparaten te verbreken, en de a.b. met Homey te koppelen. Dan is het al vrij trefzeker v.w.b. de status van de lamp in Homey.
Maar alle voordeel heb ze nadeel: Als Homey zijn dag niet heeft, kun je de a.b. ook niet gebruiken om de apparatuur te bedienen. Maar da’s slechts x keer per jaar toch :wink:

Ja, klopt, je hebt gelijk, geleidelijk aan feller en minder fel. ‘t is alweer een tijdje geleden dat ik een kaku lamp heb gekoppeld :joy:

1 Like

’ t Gaat niet om het gelijk hebben hoor :hugs:
Ik zie ook dat deze zin anders gelezen kan worden dan ik bedoel

Ik bedoelde:
Dat is hoe mijn (oude) KaKu spul functioneert :slightly_smiling_face:

Bedankt!
Hier heb ik 2 tal lampen via een stopcontact schakelaar lopen. Dus bij aanzetten switch schakelaar gaat de stopcontact schakelaar aan met verlichting erop. Het zijn niet lampen die ik koppelen moet (die dan aan/uit gaan bij het koppelen met homey).

Ik heb mijn aqara schakelaar gisteren helemaal gereset en daarna ook mijn twee kaku stopcontacten. Voor nu ziet het er nog goed uit en hoop dat het goed blijf gaan. Want gisteren was het zo dat ik bij aanklikken aqara schakelaar de keuken lamp, via de kaku stopcontact schakelaar, gewoon aan ging maar na 30 seconden weer uit en gewoon willekeurige aantal seconden/minuten weer aan ging en weer uit. Eigenlijk best vreemd, vond ik zelf.

Daarom nu alles maar even reset gegeven en kijken wat er gebeurd. Blijft spannend en super vervelend maar tot nu toe ook erg leerzaam dus ik geef niet op :face_with_hand_over_mouth::crazy_face:. Oh ja, ik heb ook mijn mesh routers even uitgezet en opnieuw aan, wie weet lag het aan verkeerde wifi/zigbee signaal?

Tijd instelling van door de weeks en/of weekend is echt geweldig. Bedankt! En natuurlijk blijf ik zelf ook onderzoeken want daar leer je het meest van. Maar vragen gaat dan soms ook een beetje sneller omdat jullie allemaal zoveel ervaring hebben.

2 Likes

Zet iig je wifi kanaal vast op 1, 6, of 11 afh. van je zigbee kanaal.

Ga ik een hele gekke vraag stellen, maar waar kan ik het wifi kanaal van de homey vinden?

En dan moet ik alleen homey kanaal aanpassen, niet die in de router? Waar begin ik aan hĂš :face_with_hand_over_mouth::face_with_peeking_eye:. Maar leer graag :smiling_face:.

Is geen gekke vraag hoor, je kunt niet alles weten.
Het gaat bijv. niet om Homey’s wifi kanaal, maar om het wifi kanaal van je modem/router.
Als je merk+type doorgeeft kan ik even opzoeken hoe je het kanaal vast kunt zetten.
(Als het 2,4GHz wifi signaal van de buren ook in jouw huis aanwezig is, wordt het nog leuker, maar laten we dat nu even laten voor wat het is)

Bij de Pro 201x kun je zelf het zigbee kanaal wijzigen als je zou willen, maar welke apparaten het kunnen volgen is de vraag. Anders moet je ze opnieuw pairen.
https://tools.developer.homey.app/tools/zigbee
De Pro 2023 kan net als de Pro 201x, zelf een rustig kanaal opzoeken als je een zigbee reset uitvoert. Daarna moet je helaas wel alle zigbee apparaten opnieuw pairen.
Voor het resetten is het dus belangrijk dat het wifi kanaal is vastgezet.

Ik heb een asus router RT-AX92U (3 stuks)
1 woonkamer (voorkant huis)
2 slaapkamer (achterkant huis)
3 zolder (in het midden op zolder)

Ik heb een Homey Pro (Early 2023) versie 10.0.8

Oh jee, de buren. Ik kan dit morgenochtend wel even opzoeken via een wifi app, die uitleest welk kanaal iedereen zit. Ga ik morgen even doen.

Het liefst zou ik natuurlijk niet opnieuw hoeven te pairen. Was nu al een heel karwei om alles goed te krijgen. Maar ja, als het echt moet, dan moet het maar. Liefst niet :relieved:

Voor het 2,4GHz gedeelte kun je hier vinden hoe je het kanaal (‘control channel’ genoemd) kunt vastzetten:
https://www.asus.com/US/support/FAQ/1011432

.

Goed idee. En als het signaal van de buren niet al te sterk is kun je dat voor nu wel wegstrepen.
Maar meten is weten in dit geval :stuck_out_tongue:

Homey’s zigbee kanaal zou standaard op 11 staan (ik heb geen Pro 2023), dat is als 't goed is te vinden op de

pagina, (mijne staat op 17 zoals je kunt zien),
Screenshot from 2023-10-02 01-20-09

in dat geval is wifi kanaal 6 of 11 een goede keuze.

Ik heb even gekeken en deze informatie heb ik nu op mijn Homey en op mijn Scanning Wi-Fi app. Mijn router staat op AUTO en de huidige besturingskanaal is 4. Mijn Homey staat op Channel 25 en die kan ik niet aanpassen. Op Channel 25 zit verder niets in de buurt, zitten nog hoger, ergens boven de 40, voor 5GHz Wi-Fi.

Begrijp er nu niet zoveel meer van. Gisterenavond bij het naar bed gaan doet onze Aqara schakelaar het gewoon, kan gewoon het keukenlicht uitzetten. Deze morgen worden we wakker, aqara schakelaar op aan-klikken en het keukenlicht doet niets. Via de app kan ik keukenlicht wel aanzetten (waar ligt het dan aan?).

Zo is nu de situatie:
Schakelaar: Aqara (links en rechts schakelaar)
Keukenlicht (is een stopcontact schakelaar): Ikea (onder keukenkastje)
Keukenlicht (is een stopcontact schakelaar): KaKu (grootlicht)

KaKu en ikea stopcontact gereset en ook Aqara schakelaar is eerst verwijderd bij mijn Aqara hub. Ik snap er echt helemaal niets meer van, waarom dat elke keer zo snel veranderd. Dan wel werken, dan weer niet.