Lamp aan alleen van maandag t/m vrijdag tussen 07:00 / 07:15 uur

Mijn ervaringen met KaKu zijn dat Homey beter zend dan ontvangt. Dus misschien gaat je keukenlicht niet meer aan omdat je Homey het “Aan” signaal van de lichtschakelaar niet ontvangen heeft? Maar als je je Homey rechtstreeks bedient het signaal wel je stopcontactschakelaar bereikt?

Nou ja, via de aqara schakelaar, die in de keuken hangt, wil ik met het linker knopje het keukenlicht aan doen, dat werkt niet. En ook het rechter knopje werkt niet om licht onder de kastjes aan te doen. Maar als ik in de app erop klik, dan werkt het prima.

Heb niet veel verstand van, maar toch wel wat, het lijkt me dan dat de aqara schakelaar niet goed doorstuurt. Welke ik al volledig heb gereset (het hele weekend heeft het gewoon gewerkt). Heb zelfs de stopcontact dozen (1 van Ikea en 1 van Kaku) een reset gegeven en opnieuw in de app gekoppeld aan de aqara schakelaar. En ja, hele weekend prima maar vanmorgen niet meer :frowning:

Zet anders de Homey en de schakelaar wat dichter bij elkaar.

Heb ik ook gedaan, maar niets helpt :relieved:

Wat het grappige is, ik heb hem dan gekoppeld aan Aqara Hub en delete deze helemaal. Prima, dan is die uit de Aqara hub en leeg. Ook de schakelaars doen dan niets meer. Je zou zeggen, die is leeg en kan ik dan opnieuw koppelen met Homey.

Zeg ik tegen Homey dat die de schakelaar moet koppelen. Doe wat er staat in het scherm en krijg dat een melding dat het te lang duurt en dat deze NIET is toegevoegd. Oke, dat is vervelend en is dus niet goed gegaan. Maar als ik het dan nog een keer wil proberen om toe te voegen, dan moet ik weer op linker schakelaar klikken en wat gebeurd er, alle Aqara producten gaan opeens aan (lampen, schakelaars). en druk ik dan op rechter schakelaar knopje dan gaat alles opeens uit.

Dat is toch vreemd. Hij was LEEG, ik wilde 1x koppelen met Homey, dat ging niet goed. Maar toch is dan opeens ALLES van aqara gekoppeld via Homey. Ik snap hier nu echt helemaal niets meer van :frowning:

Is denk ik niet slim om hier nu twee dingen tegelijk te bespreken. Wil eerst even kijken of @Peter_Kawa me kan helpen met mijn router verhaal. Laat ik bij het begin beginnen en langzaam opbouwen, dat lijkt me het beste om te doen. Misschien heeft het ook wel met die wifi aansluiting te maken of zo?!?!

Ik heb ook dit gelezen:

Een stabiel Zigbee-netwerk creëren met Homey Pro (begin 2023)

Staat dan dat je eerst Zigbee Routers moet installeren en dan pas de eindapparaten. Nu lijkt me dat alle stopcontact schakelaars en lampen de Zigbee routers zijn en de deur schakelaar en beweeg sensor zijn dan de eindapparaten. Ik heb best wel wat stopcontact schakelaars zitten met toch wel een flink wat deur schakelaars of beweeg melders.

57 producten aangesloten waarvan 27 routers zijn en 30 enddevices. Dat moet toch een mooi aantal zijn, lijkt me niet echt elkaar in de weg zitten.

Wifi kanaal bij mij thuis is nu op 8 en de buren blijven op 1 staan
die is dus veranderd tov vanmorgen

Zoek op dit forum eens op de problemen in een Zigbee mesh met een combi van Ikea en Aqara producten. Ik heb in ieder geval problemen gehad met het meshen van een Aqara temperatuur sensor via een Ikea plug.

Zoek me rot, kan niets vinden. Lees allemaal ingewikkelde vragen over wel of niet Ikea hub, Kaku hub of aqara hub gebruiken. Ik heb begrepen dat alles wat ik op hun eigen hub had gewoon om kon zetten naar Homey Pro 2023 en dat ik geen andere hub’s meer nodig heb. Daarnaast werkte Kaku hub niet met Aqara Hub en Ikea hub samen in Homekit van Apple. Daarom zocht ik iets anders om te gebruiken en begreep dat ik Homey kon gebruiken zonder dat ik nog andere hub’s nodig heb. En dat iets met stroom vanuit de muur een router is, dus stopcontacten of repeteer, en met een batterij een enddevices is.

Lees ook dat als je alles via Homey aansluit je dan geen update meer hebt zoals je dat wel had met devices met eigen hub aansluiting. Maar dat je al die hub’s niet aan elkaar kan aansluiten binnen Homekit (dat werkt nu eenmaal niet). Daarom mijn aanschaf voor Homey (leek me de juiste keuze).

Ik dacht nog maar even een voorbeeld te sturen :slight_smile:

Ja het grote nadeel van zigbee is dat het op de 2,4Ghz band werkt, net zoals Wifi, en bv de microgolf.
Als je met veel moeite een vrij kanaal hebt gevonden, en je buren passen het Wifi signaal ook aan, bv door een router die dat automatisch doet, ben je weer terug bij af.
Zwave is wat dat betreft veel betrouwbaarder, maar de devices zijn veel duurder.
Met de intro van Wifi versie 7, waarin ook IOT eisen zijn meegenomen, zou het wel eens zo kunnen zijn dat Wifi 7 devices en een Wifi 7 homey de meest stabiele oplossing is. Daarin zit namelijk multi channel routing, en worden kanalen dynamisch toegewezen, zelfs kanalen parallel gebruikt. Behalve de 2,4 Ghz band wordt ook de 5Ghz en 6Ghz band gebruikt, en er zijn veel meer kanalen. Maar de standaard is net uit, voor er apparatuur beschikbaar is die ook betaalbaar is, ben je zeker 2 jaar verder. Wifi vs 7 zou op termijn wel eens de nagel aan de doodskist van Zwave en zigbee kunnen zijn.

Ik weet niet waar ze dat precies zeggen of schrijven, en geen zin het op te zoeken :sweat_smile:. Heb je wat linkjes of screenshots voor me?
Ik heb wel een filmpje van de Homey bridge gezien, waarin ze heel hard roepen “The last hub you’ll ever need”… Zal voor de Pro ook wel ergens geschreven/gezegd zijn dan :wink:

Het is ook maar nét welke spullen / merken je hebt of wil, en of je een ‘backup systeem wil’, voor als Homey eens geen zin heeft. Bijv. apparaten mét hub, kun je nog bedienen met de mobiele app.
Homey kan (nog) geen OTA updates faciliteren idd. De één hecht meer waarde van een up-to-date smart zigbee stopcontact dan de ander…

Voor zwave en zigbee is dat juist, dus zigbee lampen zijn ook routers (knooppunten), en sommige apparaten met (oplaadbare) batterij én 5V aansluiting ook. Met de routers kun je dus je zigbee mesh netwerk uitbreiden, als kettingen die je kunt verlengen.

Helaas is zigbee 3.0 ‘standaard’ “een” standaard, maar fabrikanten mogen hun eigen sausje eroverheen gooien, in de hoop dat je ook hun hubs koopt (en geen andere merken zigbee).
Aqara en Tuya zijn daar een voorbeeld van. soms is het niet eens enkel het merk, maar bepaalde type apparaten… en de combinatie met de gebruikte zigbee controller telt ook nog mee:

  • Met Homey zigbee:
    Ik heb Aqara, Ikea en Tuya/Lidl. Aqara stopt met updaten, als de verbinding via de Ikea filament lampen loopt. Vervang ik de Ikea door Lidl lampen: geen problemen meer. Met een Ikea tussenstekker/plug werkte het ook prima samen.
    Maar Gert heeft daar weer een andere ervaring mee:
  • Met zigbee2MQTT:
    Met de Ikea lampen er weer bij, geen enkele problemen met de Aqara sensoren :star_struck:

Je buren hebben een sterk signaal t.o.v. de jouwe zeg.
Wat zegt de wifi scanner over de kanaal nummers?

Idealiter, als het mogelijk zou zijn, zouden jullie het vast te gebruiken 2,4GHz kanaal af kunnen stemmen, want als het bij de buren op ‘auto’ staat, kan het signaal alsnog door zigbee heen banjeren bij wisselen van kanaal

Volgens de buurman staat het bij hun vast, maar zeker is die niet. Haha, schoonzoon ingesteld :face_with_hand_over_mouth::crazy_face:

Maar op welk kanaal zou ik die van ons dan vast moeten zetten? Ik weet niet wat de app daarover zegt, eigenlijk niet naar gekeken. Wat is het beste kanaal?

Kom net thuis en ja hoor, m’n Ikea lamp doet niets. Moet ik eerst stroom eraf halen en er weer op en dan werkt het weer. Ik had toch gehoopt dat het allemaal makkelijker zou gaan en alles bij elkaar kon gebruiken.

Waar ik dit heb gelezen, geen idee meer. Maar het leek mij dus juist handig, geen andere hubs. Aqara lukt zo ie zo niet om bij elkaar te gebruiken want als ik iets op homey zet, dan ben ik hem bij de aqara app kwijt.

Volgens mij blijft de device van Ikea en KaKu wel gewoon in de app bruikbaar. Maar zeker ben ik niet.

Ik moet het maar eens stap voor stap gaan doen en nadenken wat te doen. Als eerst moet ik de router en homey goed op wifi kanalen hebben. Daarna is dan de vraag, moet ik mijn homey volledig resetten en alles opnieuw inlezen en zorgen dat alles een reset heeft gehad zodat de device alleen op homey staat? Of moet ik toch Ikea en KaKu ook op hun eigen hub aan houden? (Als dit kan natuurlijk).

Had het zelf toch makkelijker bedacht. Maar dat maakt niets uit, leren is ook goed en geef niet op :crazy_face::face_with_peeking_eye: