Homey ziet uit status niet

Ik heb thuis een setje Zigbee lampen gu10. Die bedien ik met een Zigbee schakelaar van IKEA. Werkt top. Alleen…

homey ziet wel als ik de lamp via de schakelaar aan zet. Dan wordt het vakje in de app wit ipv licht grijs. Maar geeft dan wel de verkeerde kleur aan in de app (rood, terwijl de lampen wit branden). En als ik met de schakelaar de lampen uit zet, ziet Homey dit niet en denkt dat ze nog aan staan.

Hoe kan ik dit fixen?

Thanks voor jullie hulp!

Ik begrijp dat je met die schakelaar de stroom van je zigbee lampen haalt.
Dan kunnen ze “dus” geen status update naar Homey sturen.
230V Zigbee apparaten dienen altijd aangesloten te blijven, anders wordt het mesh netwerk dat ze in stand houden steeds verstoord (praktisch alle 230V zigbee apparaten functioneren als zigbee router);
schakelen doe je met Homey en/of afstandsbedieningen (op wandschakelaars lijkende pulsgevers).

Hey Peter

nee dat heb ik dan niet goed verwoord. Het is een Zigbee schakelaar op batterij. De IKEA stybar schakelaar is het. Via de IKEA Homey app gekoppeld.

en daarvan leest het dus de uitstatus niet af.

Heb je de schakelaar misschien direct gekoppeld aan de lamp? Bij Ikea spul kan dat volgens mij.

Nee het zit wel via een flow gekoppeld.

Iemand die mij hiermee wellicht kan helpen? Krijg het namelijk nog niet voor elkaar…

Kun je de Flow’s delen?

Welk merk? Via een App of alleen Homey’s eigen Zigbee direct gekoppeld?

excuus, een paar dagen niet online geweest. De GU10 lampen zijn ook van Ikea. Hieronder de flow. Waar dus niets staat over status, omdat ik domweg (nog) niet weet hoe ik dat moet implementeren in Homey. Ik ben een newbie op homey gebied dus…

Hopelijk kunnen jullie helpen…

Ik heb met nieuw gekoppelde Hue lampen wel eens ervaren dat Homey de kleur niet correct weergaf. Na het aanpassen van de kleur via Homey werd dit wel correct weergegeven.

Ik heb zelf geen IKEA lampen, maar het lijkt me wel vreemd dat je in je flow de kleur van de lampen verandert nadat je deze hebt uitgezet. Misschien dat dit er op een of andere manier voor zorgt dat Homey denkt dat de lampen niet uit zijn.