Lampen van Ikea koppelen en flows aanmaken

Hallo Allemaal,

Ik ben al maanden aan het rommelen om wat lampen werkend te krijgen in Homey.
Ik eerste instantie had ik allemaal lampen van Lidl (Livarno). Ik had die gekoppeld via de Tuya Cloud app. Werkte allemaal prima, maar ineens werkte dat dus niet meer. Ik heb allerlei tutorials gevolgd
om die lampen weer aan de praat te krijgen maar te vergeefs. In de Smart Life app had ik alle lampen zichtbaar, de devices waren ook allemaal zichtbaar via de website van Tuya (wat overigens rommel is)
maar ik kreeg met geen mogelijkheid een lamp zichtbaar in de Tuya Cloud App.
Ik bleef hangen op deze melding:


Dat heb ik dus opgegeven!

Toen heb ik lampen van Ikea besteld samen met een Dirigera hub, met de gedachten dat het dan wel zou gaan werken. Nu ben ik al zover dat de DIRIGERA hub niet ondesteund word door Homey, alleen de oude versie Tradfri blijkt te werken,

Nu heb de lampen wel kunnen koppelen, maar dan rechtstreeks aan Homey. Toen ik de lampen in de leerstand zette gaf Homey aan dat er geen app voor aanwezig was in mijn systeem en dat de lampen als standaard Zigbee apparaat toegevoegd zouden worden.
Dat ziet er dan zo uit:
image

Ik kan nu dus de lampen schakelen via Homey, maar wat mij niet lukt is de lampen opnemen in een flow. Ze staan namelijk niet onder een app.

Welke app moet ik kiezen om de lamp te selecteren?
Zie hieronder de app die ik heb:
image
De Tuya Cloud app gebruik ik nog voor een Difuser
Via de Tuya Zigbee app schakel ik nog 1 buitenlamp, hoe ik die ooit heb gekoppeld is mij een raadsel het is me nooit meer gelukt met andere lampen.

Waarom zie ik de toegevoegde Ikea lampen niet?
Ik heb ook wel eens gelezen dat je maar 1 Zigbee netwerk mag/kan maken , zit die Tuya Zigbee mij in de weg?

Wie kan mij even een spoed cursus Zigbee geven en mij weer op de rails zetten?
Als er meer gegevens/details nodig zijn dan hoor ik het graag.

Heel veel dank vast voor alle reacties.

Gr,
Robin

Je moet onder “Apparaten” kijken, niet onder “Apps”.

1 Like

Dat klopt, omdat ze niet onder een app “vallen” staan ze niet onder een app.
Je kunt ze evengoed in flows opnemen, maar dan moet je naar de ‘zone’ navigeren waar de lamp zich bevindt;
of
in het geval van de web app: tik de lamp naam in, in het zoekveld bovenin het scherm

Voorzover mij bekend verkoopt Lidl enkel zigbee apparaten.
Om dat via Tuya Cloud (= wifi) aan de praat te krijgen, had je er waarschijnlijk ook een Lidl zigbee hub bij gekocht, waarmee je de Lidl lampen had gepaired.
Op die manier verschijnen ze idd in de SmartLife/TuyaSmart telefoon app.

Het “ineens niet meer werken” duidt voor mij duidelijk op een ‘dingetje’ van de Tuya i.o.t. developer omgeving:
De Tuya Cloud app gebruikt namelijk de gratis proef- of trial versie, welke je zelf halfjaarlijks dient te verlengen.

Ik snap niet zo goed waarom je hubs bij lampen koopt welke prima door Homey zelf worden ondersteund.
Voor Lidl heb je de Lidl of de Tuya zigbee app (die je al hebt zie ik?)

Voor Ikea heb je de Ikea-zonder-de-hub app
Alles in de app store te vinden.

Als je nu de Ikea app installeert, zouden je Ikea lampen herkend moeten worden.
Het kan ook zijn dat je ze even moet re-pairen, zonder ze eerst te verwijderen dus.

Je mag er meerdere maken, maar verschillende controller (lees Homey, de Lidl hub, de Ikea hub) hebben hun eigen netwerk, en “zien” elkaar ook niet. Je kunt een zigbee apparaat met één controller tegelijk koppelen.
Het is wel wijs om de kanalen goed te spreiden, ook t.o.v. het wifi 2,4GHz kanaal

Tuya zigbee, als je de Homey app bedoeld, maakt gebruik van Homey’s zigbee.

Ik hoop dat het nu iets duidelijker is, ik snap dat het best ingewikkeld kan zijn

1 Like

Dank je wel Robert, dat had ik dus nooit zomaar gevonden.
Ik zet de apparaten altijd direct in een bepaalde zone, ik moet dus een aantal keer doorstappen
voordat ik de lampen daadwerkelijk zie.

Maar ik weet nu de weg, dus dat probleem is opgelost.
Heel veel dank.

Hallo Peter,

Dank voor je uitleg.
Robert had me al de juiste weg gewezen voor het “terugvinden” van mijn gekoppelde lampen.
Ik weet nu hoe ik een lamp kan selecteren.

Het klopt idd, de lampen van Lidl werken volgens mij op Wifi.
De cloud app die je installeert op Homey heb ik meerdere malen opnieuw geïnstalleerd.
Op mijn telefoon gebruikte ik de Smart Life app, daar schakelde ik de lampen dan maar mee uit.

Het feit dat ik een Ikea hub heb aangeschaft ligt meer aan onwetendheid en aannames.
Ik ging er vanuit dat de lampen op de hub moesten worden gekoppeld en dat er een app was voor Homey om te communiceren met de Ikea Hub. Nou niet dus, weer wat geleerd.

Ik heb idd die Ikea Tradfri app op Homey gezet. Toen ik de lamp (nieuw apparaat) ging toevoegen heb ik de Ikea Tradfri app gekozen. Dat is toch wel juist? Ik heb het ook geprobeerd via de Zigbee app maar dan word de lamp niet gevonden.

Al met al ben ik weer super goed geholpen door jou en Robert, hartelijk dank.
Ik kan weer lekker flows gaan maken :wink:

Gr,
Robin

1 Like