Newbie Lidl Ikea

Ben een newbie hier, lang over gedacht om een Homey te kopen voor het vervangen van mijn oude HomeWizard met 433 stopcontact schakelaars en over te gaan op Zigbee.
Omdat Homey zegt alles te connecten met elkaar alle vertrouwen erin ben ik begonnen, eerst met wachten op de Homey door wereldwijde leveringsproblemen. Uiteindelijk begin Februari heb ik en Homey thuis staan. Alle 433 stekkers kunnen connecten, Lidl lampen gekocht die in de aanbieding waren deze maand, helaas kunnen alleen als alhgemeen Zigbee apparaat geconnect worden waardoor geen flows gemaakt kunnen worden. Toch teruggebracht en overgegaan naar Ikea, zonder succes en ook alleen maar geconnect als algemeen Zigbee apparaat.
Ik had niet verwacht dat Homey die €400 kost niet kan connecten met zigbee van Lidl of Ikea en dat je toch bridges nodig hebt om een en ander met elkaar te kunnen connecten?
Zijn er meerdere van deze ervaringen?

Nee. Ikea lampen kunnen prima toegevoegd worden en opgenomen worden in allerlei flows

Dank je wel Frank, ik heb vorige week geprobeerd om een E27 806 lumen met kleur te connecten helaas zonder success, alleen zoals vermeld als Onbekend Zigbee apparaat. Terug naar Ikea geweest en Wittinten lampen meegenomen en hetzelfde resultaat, Homey vind geen koppeling met de Ikea apparatnlijst, zelfde als bij lidl. Gateway ertussen en dan werkt het wel, dit zou niet de bedoeling van Homey moeten zijn dat ik homey gebruik als gateway connect hub, nu heb ik meerdere hubs naast de Homey

Ik heb hier thuis 2 E27 lampen en 1E14 lamp in gebruik.
Alle 3 zonder de Ikea Hub.
Boven heb ik nog 4 lampen maar die zijn wel gekoppeld via een hub.
Je hebt toch wel de juiste Ikea app geïnstalleerd op de Homey?
En voor Lidl moet je ook de app installeren. Weet niet welke dat is.

Heb je de tuya test app al geinstalleerd voor je Lidl lamp?
Mogelijk dat dit helpt bij het koppelen.

Tuya test app.
https://homey.app/nl-nl/app/com.tuya.zigbee/Tuya-Zigbee/test/

Ja de Tuya test heb ik geinstalleerd, de Lidl is geinstalleerd en de juiste voor IKEA alsook nu voor de gateway, daar worden de lampen wel herkent en koppelt deze ook goed door naar Google assistant en zelfs naar Home Assistant die ik ernaast heb draaien met een koppeling naar de gateway.
Ik heb nog E14 te koppelen en zal de opties even proberen om te kijken of deze wel koppelt direct zonder gateway van IKEA. Ik heb ook nog een lIdl lamp en zal deze nog een keer proberen

Weer geprobeerd IKEA Kaars E14 wittinten te connecten, kan geen app vinden om mee te connecten en displayed als Onebekend Zigbee apparaat. Via de Gateway connect lukt natuurlijk wel.
Zal het wel blijven proberen voor zowel Lidl als IKEA lamp om te kijken of updates dit probleem oplossen