Homey Bridge / Zigbee / Ook nog bridge van bijv. Ikea of Hue nodig?

(…wellicht is deze vraag al eerder gesteld en beantwoord. Ik heb gezocht maar het antwoord nog niet direct gevonden…)

Ik heb een Homey Bridge. Tijd geleden gekocht met dat Beta-gedoe. Was best een beetje teleurgesteld in Homey en heb daar best over gemopperd hier. Mijn Homey-bridge is uiteindelijk op de plank “wellicht-ooit-nog-een-keer-te-gebruiken” belandt. En daar vond ik 'm vandaag terug. Onder een indrukwekkende laag stof.

In de tussentijd, omdat ik toch nieuwsgierig was naar Homey, heb ik een keer een refurbished Homey Pro 2019 gekocht. Eerlijk is eerlijk. Het werkt erg leuk en tzt. wordt die ingeruild voor de nieuwste Homey Pro. Maar daar wacht ik nog effe mee, tot alle kinderziektes eruit zijn.

De Homey Bridge wil ik gaan hergebruiken om o.a. de verlichting in ons vakantieverblijf deels te automatiseren. Daar heb ik nu het nodige spul van de Action voor. Is niet slecht en erg goedkoop, maar het is het toch net niet.

Qua verlichting wil ik overstappen op de lampen/producten van de Lidl en/of Ikea. Ben beslist niet ontevreden over die twee merken. Prijs/prestatieverhouding is erg goed.

De vraag, voordat ik er echt mee aan de slag ga: Thuis heb ik aan mijn Homey Pro 2019 o.a. een bridge van de Lidl gekoppeld, en twee bridges van Philips Hue. De meeste Zigbee lampen zijn met de Hue-bridges verbonden. Dit werkt goed, ik heb dekkende Zigbee netwerken op de 3 verdiepingen thuis. En dit allemaal omdat die Homey Pro nogal wat moeite met Zigbee had.

Hoe zit dat bij de Homey Bridge? In de specs zag ik dat je ongeveer 50 Zigbee apparaten kan koppelen. Dat moet op zich genoeg zijn in ons vakantiehutje. Maar wat is handiger in dit geval: alle Zigbee spullen rechtstreeks op de Homey Bridge aansluiten? Of, net als thuis, eerst een Ikea bridge en Lidl bridge met de Homey connecten en daarna pas je Zigbee spullen aansluiten?

Homey Bridge heeft een even goeie (of slechte) Zigbee performance als de oude Homey Pro (zelfde hardware), dus alle limieten die gelden voor de oude HP gelden ook voor de Bridge.

Ik wist niet dat er een app is voor de LIDL bridge, maar je moet in ieder geval eerst checken of die app ook beschikbaar is voor Homey Cloud/Bridge. Hetzelfde geldt ook voor de andere merken: voor IKEA is er directe Zigbee support, maar voor Hue niet, er is voor Homey Cloud alleen support voor de Hue bridge.

Eventueel kun je wel je lampen als “generiek Zigbee apparaat” toevoegen (ik neem aan dat dat ook werkt met Homey Bridge), maar die implementatie is redelijk beperkt (alleen aan/uit en dimmen, geen kleursupport, maar misschien dat dat al genoeg is voor je).

Ik ben nu een beetje met de Homey Bridge aan het spelen.

Voor mijn vakantiehutje is max 50 Zigbee apparaten genoeg, zou je zeggen. Aan de andere kant gaat het wel hard. Paar lampen, slimme stekkers, bewegingsdetectie, draadloze schakelaars en je zit al aan de 50 devices.

De Lidl lampen laten zich probleemloos met de Homey Bridge verbinden en bedienen. Van kleur veranderen is mogelijk, de wittinten instellen gaat goed enz. Dat is ok.

Wat ik met de Homey Bridge nog niet voor elkaar krijg, en wellicht kan dat idd toch niet, is de Lidl gateway met de Homey Bridge koppelen. In dit geval op zich niet heel spannend, omdat ik e.e.a. rechtstreeks via de Homey Bridge kan bedienen, mits het Zigbee netwerk stabiel genoeg blijft.

(Thuis heb ik twee Hue Bridges aan de Homey Pro gekoppeld. Dat werkt perfect. Maar zat net even te kijken hoe ik dat ook al weer gedaan heb, en dat antwoord kan ik niet direct terug vinden).

Voor nu is de conclusie dat de Lidl gateway niet op de Homey Bridge aangesloten kan worden (hoe zit dat met bijvoorbeeld Ikea?). Mocht dat toch kunnen, dan hoor ik dat graag.

Je kunt makkelijk zien of een app (in dit geval voor de Lidl gateway) beschikbaar is voor Homey Cloud/Bridge op de app pagina:

“Homey” is hier “Homey Cloud/Bridge”.

Voor de IKEA gateway is in ieder geval geen Homey Cloud support beschikbaar: