HUE bridge of niet

Ik heb al een hoop gelezen maar kan nergens een duidelijk antwoord vinden.

Werken je HUE lampen het best via de HUE bridge naar de Homey of de HUE lampen rechtstreeks op de Homey?

Maar krijg je geen conflicten? Stel dat je in de Hue app een routine hebt geprogrammeerd. En de Homey gebruikt een motion sensor met een flow. Wat gaat er dan voor?

Een groot nadeel is dat iedere bridge een eigen zigbee netwerk bouwt en je dus niet de voordelen hebt van een (1) meshnetwerk.

1 Like

Ik zou met de Hue bridge adviseren, met als voornaamste reden dat het Zigbee bereik van de Hue bridge groter/stabieler is dan van de Homey.

Lekker die bridge gebruiken. Hoogstens dat je een paar tellen vertraging hebt voordat Homey triggert op “lamp gaat aan”… Maar die bridge werkt verder helemaal top, ook in combinatie met andere accessoires zoals de motion sensor en de Hue tap.

Ik gebruik zelf ook de Homekit ondersteuning van de Bridge, en de Homekit app op Homey waarbij ik de lampen zelf niet vanuit Homey laat exporteren. Werkt helemaal prima op die manier.

1 Like

Ook ik gebruik een philips hue bridge. Ik vind het toevoegen van een dimmer/lampen/motion sensors aan een kamer/groep makkelijker gaan in bridge. Verder heb ik een osram smart plug gekoppeld aan een kamer/groep in bridge en ook ikea motion sensor gekoppeld aan een philips lamp. De philips bridge is gewoon verder in ontwikkeling en het gebruik en functionaliteit is superglad.
Het nadeel is dat je extra geld uitgeeft voor functionaliteit, die als je zou willen ook wel in Homey zou kunnen doen.

Die bridge app werkt (nog) niet op v2.

1 Like

Bedoel je dan dat je bij gebruik van de Hue bridge en Homey eigenlijk 2 keer een bridge hebt?

Homey stuurt de bridge aan welke vervolgens de lampen aanstuurt. Hier laat ik de bridge de lapmen aansturen dit werkt perfect. Ook worden via de Hue bridge meerdere Ikea lampen geschakeld, dit alles zonder vertraging.

Nee, ik bedoel als je je Hue devices wilt combineren met andere zigbee devices van een ander merk. Ik gebruik alle verlichting van Hue maar deurcontacten, bewegingsmelders etc van Aqara. Als je zowel de bridge van Hue en Aqara gebruikt i.c.m. Homey dan bouwt iedere bridge zijn eigen zigbee netwerk. Als je bijvoorbeeld de Aqara devices rechtstreeks via de Xiaomi app koppelt met je Homey dan gebruiken de Aqara devices het zigbee netwerk van Homey. Als je de Hue verlichting ook rechtstreeks koppelt met Homey (via een app, niet die van Athom want die gebruikt de bridge van Hue) dan bouw je 1 zigbee netwerk en dat is een voordeel. Nadeel is dat je bijvoorbeeld geen firmware updates krijgt.

Is dat wel echt zo? Ik heb altijd geleerd dat Zigbee en Z-wave devices alleen met hun eigen merk samenwerken als mesh. Maar nooit getest eerlijk gezegd.

Ja dat is zo en dit is de waarde van Homey. Al werkt zigbee nog niet optimaal maar daar wordt aan gewerkt. Ik zie in Homey alle Hue en Aqara devices keurig in 1 netwerk. Zoek maar een in berichten van @TedTolboom.

Ik gebruik de hue bridge niet, ik heb alleen maar hue lampen geen ander merk lampen en ik stuur die rechtstreeks aan via homey ook dimmen, de gang, kamer en keuken alles via sensor fibaro nog nooit een probleem gehad werkt zeer snel, bij film kijken meerdere lampen tegelijk dimmen, gaan allemaal tegelijk zit geen vertraging in. dus ik zie geen voordeel in de hue bridge.

Hi Fred, er is wel een reden om de Hue bridge te gebruiken, en dat is omdat alleen de Hue bridge in staat is om de lampen (regelmatig) van firmware updates te voorzien.
Verder is deze bridge behoorlijk stabiel.
Ik gebruik dus de Hue Bridge wel. De beperkingen die ik nu zie zijn veroorzaakt door het feit dat de Homey App (lights via bridge), de lampen detecteert via het device type.

Als de componenten (lampen en dimmers) gevonden zouden worden via een bridge-query, dan zouden 3rd party lampen/switches goed gevonden worden. Door de bridge kunnen mijn lampen (bijvoorbeeld) ook door Toon bediend worden, als Homey de enige heer/meester zou zijn, dan kan dat weer niet.

Overigens is het me nog niet gelukt om mijn Bitron Video contacten toe te voegen aan Homey, deze heb ik geeerfd van KPN (en zijn gekoppeld aan Qivicon). Als ik deze werkend krijg via Homey, dan is het nuttig om te overwegen 1 zigbee mesh te gaan gebruiken (nu zijn het er dus nog 2).

1 Like

Ok dus in mijn geval de firmware updates, komen die vaak en dan nog zijn ze echt nodig wat voegt het toe ?

1 Like

Ik heb beide situaties geprobeerd, maar de ondersteuning voor de muur schakelaars is in de Homey niet volledig. Snel weer terug gegaan naar de bridge, ik kon alleen aan/uit doen en verder niks.

Sinds dit weekend heb ik ook een Homey na langs twijfelen en ben ook aan het experimenteren geslagen. De vertraging die tussen het uitlezen van de Hue Bridge zitten en Homey is zeker voor schakelaars en motion sensors niet acceptabel. Ik heb nu een Hue schakelaar direct aan Homey gekoppeld terwijl de lampen wel nog op de Hue Bridge zitten. Nu gaat het schakelen goed, alleen moet je zelf Flows gaan maken voor de dim knoppen.

Is dit ook het probleem waar jij tegen aan liep?

Ik twijfel verder nog hoe ik de Hue lampen ga schakelen (mogelijk met Fibaro Switches achter de reguliere schakelaars).

Hi Tom en anderen, ik heb in mijn geval besloten om alle schakelaars zo veel mogelijk aan de Hue Bridge te hangen. Mijn 10 cent op dit onderwerp is namelijk dat de direct gekoppelde lampen heel goed door de Hue bridge gestuurd kunnen worden. Daarnaast is het “als de schakelaar” dan “licht” mijns inziens geen interessante toepassing voor flows. Als ik bijvoorbeeld extra faciliteiten wil koppelen, dan koppel ik in de flows de schakelaar en stuur ik de rest.
Bijvoorbeeld if schakelaar off and “later dan 22:00” schakel “alle lampen in huis uit”, doe de lampen in de gang aan, Sonos uit enz. Als dit 3 seconden langer duurt dan vind ik dat dus niet eens zo erg, de primair gekoppelde lampen reageren direct via de Hue Bridge. Ook Alarm systemen hoeven niet “accuut” te reageren (zoals Heimdahl) 3 sec vertraging is daar echt geen probleem. Daarnaast is het bij Hue lampen zaak om te zorgen dat deze continue spanning krijgen, anders wordt de Mesh iedere keer verstoord.

Ik gebruikt alleen de Hue bridge. De Aqara producten gaan rechtstreeks via Homey.

Dan heb je dus 2 gescheiden Zigbee netwerken.

zelf vond ik het een hele opluchting om alles zonde de hue bridge te laten werken.
met de bridge duurde een schakeling al snel enkele seconde waarbij het via homey vrijwel direct ging.
het zigbee netwerk werd dan ook uitgebreid en reageert super snel.
ook de Hue remote control is in te stellen met alle knoppen aan/+/-/uit.
daarnaast kan homey de lampen uitzetten zelfs als het internet er tijdelijk uit ligt. heb je niet wéér en bridge staan én weer een appje op je mobiel.

maargoed zoals de eerste reactie al zegt: het is een persoonlijke keuze.