HUE bridge of niet

Hoe regel jij de scenes? In de HUE app heb je natuurlijk een standaard collectie aan instellingen, heb je die eenmalig in je Homey gezet of allemaal nieuwe instellingen gemaakt?

ik gebruik de Scenes niet echt, in flows zet ik willekeurige kleur als ze aan moeten.

Ok, zou jij mij screenshots van de flows kunnen sturen via PM?

Ik heb sinds kort de HUE bridge erbij gekocht en dat werkt een stuk beter vind ik , ook kan je nu de google home functionaliteit gebruiken.
De nieuwe schakelaars van oa NIKO, de Friends of HUE line zijn zeer mooi en kunnen perfect via de HUE bridge gekoppeld worden, nog niet via de ATHOM app.
Verder werkt het dim -up en dim-down via de bridge ook veel “smoother”

Ik heb ook de nieuwe NIKO schakelaars en ben er tevreden over qua Hue-App/Brigde functionaliteit. De kwaliteit van het materiaal zou wat mij betreft wat steviger/robuuster mogen voor zo’n prijs, maar mijn behoefte ligt ook in de ondersteuning vanuit Homey. De Hue-app in Homey ziet dus wel de Hue-switches, maar (nog) niet de “Friends of Hue” switches. Zijn er developers die dit willen oppakken?

2 Likes

Ik heb al mijn Hue lampen op de Hue bridge, vanwege de scenes die je in de Hue bridge standaard al hebt en makkelijk kunt maken ook. De Hue dim switches en bewegingsmelders heb ik rechtstreeks op Homey en niet op de Hue bridge. Dit omdat je met Homey alle 4 de knoppen vrij kunt programmeren, en ook voor andere niet Hue producten kunt gebruiken. Overdag zet ik met een dim-up functie bijvoorbeeld de radio aan op Radio538 en met de dim-down functie zet ik hem uit. Na 17:00uur gebruik ik diezelfde knoppen om de verlichting boven de eettafel aan te doen.
1 bewegingsmelder heeft bij mij wanneer ik nog op ben (en de schemerlampen in de woonkamer aan zijn) de functie om alleen een lamp in de hal aan te doen. Snachts, als de schemerlampen uit zijn, schakelt deze een looproute van 6 lampen (maximaal gedimd) aan vanaf mijn overloop naar het toilet in mijn bijkeuken. Dit soort dingen lukken niet rechtstreeks met de Hue bridge.

1 Like

Hallo, ik ben hier nieuw!! Zou mij iemand kunnen vertellen hoe ik Phiips Hue lampen toevoeg zonder hue bridge? Dank bij voorbaat!

Juiste app installeren en dan kiezen voor het toevoegen van de betreffende lamp. Dan krijg je in de app een soort handleiding hoe het werkt.

Hoi, dank U wel voor de reactie. Moet ik dan gewoon de hue app instaleren?

https://apps.athom.com/app/com.philips.hue.zigbee deze

OK Hartelijk Dank

Hi, dat is grappig. Ik heb juist gekozen om de switches aan de bridge te koppelen. Hierdoor ben ik niet afhankelijk van Homey om de lampen te schakelen. Ik heb in Homey een flow gemaakt die “als switch off” tussen 10 uur s’avonds en 12 uur s’ avonds, dan doe ook maar de thermostaat naar slaapstand en de Sonos uit. Buiten die tijd werkt het ding als switch direct op de lampen en de bridge.
Zo is er voor iedere configuratie iets te zeggen…

2 Likes

Nog een configuratie: heb de hue bridge en na lange tijd besloten om het aanzetten van de lampen via de Philips Hue app te laten lopen. Dus niet via de Homey Hue app met bridge. Ik had last van de vertraging van Homey(1-4 sec), rest loopt wel via Homey, uitzetten en contactsensoren om lamp aan te zetten. Vertraging was oorspronkelijk ongeveer 2 sec, maar liep de laatste tijd soms op tot 4 sec.

In principe beschouw ik mijn Homey als de centrale spil van een system van systems. Hue Bridge, Adam HA. Beide hebben eigen verantwoordelijkheid en eigen zigbee net. Adam doet verwarming, hue doet verlichting. Zo is Homey nooit een vertragende factor in realtime gedrag maar kan wel de status aflezen.

@Menno_van_Eck, is al een tijdje geleden, maar is het je ondertussen gelukt om de Bitron video contacten te koppelen? wij overwegen de homey, en zoek een oplossing om of de sensoren over te zetten, of de Qivicon /KPN Smartlife basis te koppelen.

Laatste optie zou zijn om alle sensoren te vervangen, maar besteed dit geld natuurlijk liever om verder uit te bereiden.

Hie @sierk_van_der_veen helaas is dat nog steed niet mogelijk vanwege het feit dat Homey de IAS zones (zigbee) devices niet ondersteunt. De deurschakelaars van Bitron zijn geen “simpele” aan uit schakelaars.

Dat geldt ook voor de infrarood en brandalarm. De KPN qivicon draait nog steeds in mijn huis.

hmm, das minder, iets verder spitten leert mij dat het ontbreken van de IAS zones al een paar jaar sleept, en toch wel een fundamenteel onderdeel van het Zigbee protocol is.

de Qivicon box is in NL zeer beperkt tov Duitsland, vandaar dat ik rond ben gaan kijken naar oplossingen om, of deze box te elimineren, of net als met de Hue als bridge in te kunnen inzetten. dan zal het verder spitten worden naar alternatieve sensoren die wel volledig werken met de homey, of alles het Somfy IO ecosysteem in.

Hi Siek, ook daar heb ik naar gezocht, en had een potentiële mogelijkheid gevonden via een PHP script. Helaas is die oplossing ook niet werkend Qivicon/rawin op github.

De Qivicon box heeft geen gepubliceerde API, wel zijn er misschien mogelijkheden om die devices via Domiticz te koppelen maar zelf denk ik dat dit voorbij gaat aan het idee dat Homey zelf deze verbinding moet leggen.

Jorden,

Heb je de Hue bridge gekoppeld aan Homey met de Homeykit app en dan lampen niet exporteren aangezet en de bridge ook aan Woning om de lampen te bedienen of begrijp ik je verkeerd?

Zit te proberen om de bridge aan Homey te koppelen voor de flows en direct aan Woning voor direct aansturing obv scènes en via de Apple Watch.

Krijg de bridge niet 2 keer gekoppeld, vraag is of dat dan überhaupt kan vandaar de vraag.

Alvast bedankt!

De hue bridge inderdaad aan homey. In homeykit ingesteld de lampen niet te exporteren. Vervolgens gewoon via de hue app op je telefoon gekoppeld aan homekit.