Ik heb een vraag hierover. Kan ik een homey bridge aansluiten op een homey pro 2023 en deze dan plaatsen in de woonkamer?
Met andere woorden, heb ik dan in de woonkamer meer/beter bereik als ik dat doe? Kan ik dan beter mijn aqara, KlikaanKlikuit, Ikea en/of eve spullen daarop aansluiten en is dan het bereik beter om deze te bedienen?
Ik heb soms dat het erg lang duurt voor een lamp reageert of dat die er opeens niet meer tussen komt omdat de lamp dan niet reageert en dan opeens een half uur later weer wel.
Zou dit mijn probleem oplossen en kunnen al die dingen in bridge werken?
Voor Zigbee- en Z-Wave-apparaten fungeert de Bridge als een (extra) router, zoals elk bekabeld Zigbee-/Z-Wave-apparaat. Het breidt dus het betreffende mesh-netwerk uit met een extra router;
Voor 433 MHz-, infrarood- en (sinds Homey-firmware v12.4.2) Bluetooth-apparaten, fungeert de Bridge daadwerkelijk als bridge en koppelt betreffend signaal via WiFi terug naar je Homey Pro. Je kunt dan apparaten die te ver van je Homey Pro staan bedienen via de Bridge.
Begrijp ik dan goed dat matter dan niet kan? (of tread)
En de Homey app’s (jouw merken) die ik op Homey Pro 2023 heb gezet werken dan door naar de Homey Bridge zodat ik dan beter bereik heb?
Ik zie op de productpagina van de Bridge geen verwijzing staat naar Matter of Thread. Dus neem aan dat de Bridge niet beschikt over die opties. Ik kan het je niet bevestigen, aangezien ik zelf geen Bridge gebruik.
Wat betreft 433Mhz kun je per apparaat expliciet kiezen welke antenne je wilt gebruiken: die van het Homey Pro of die van de Bridge. Je kiest de antenne die zich het dichts bij het apparaat bevindt. Zie het eerder gelinkte Knowledge Base-artikel.
Zigbee en Z-Wave apparaten bepalen zelf wat de (op dat moment) meest gunstige verbinding is, via de aanwezige routers. Je kunt niet instellen dat zo’n apparaat met de Bridge moet verbinden. Wel kun je zo’n apparaat - als dat na de plaatsing van de Bridge, dichter bij de Bridge staat dan een andere router en/of de Homey Pro - via de ‘Probeer te repareren’-optie opnieuw koppelen aan je Homey. Mogelijk dat die dan zijn communicatieroute wijzigt naar de Bridge. Maar goed, een mesh-netwerk is in principe zelfregelend.
Wat betreft Bluetooth - zover ik het begrijp - kiest Homey zelf de antenne met het beste signaal. Als een Bluetooth-apparaat dichter bij de Bridge staat dan bij de Homey Pro, dan gebruikt hij de antenne van de Bridge.
Ik heb hem gekocht, vanmorgen binnen gekregen en aangesloten. Moet zeggen, volgens mij werken dingen beneden nu opeens wel een stuk beter. Maar goed, het koppelen is me heel makkelijk gelukt en nu maar afwachten of het zich ook terug betaald omdat het nu wat sneller kan reageren. TOP!