Spijt

Spijt als haren op mijn hoofd van de aanschaf van de homey pro. in eerste instantie bleek alles te werken maar elke dag blijken bepaalde flows en/of apps opeens (spontaan) te stoppen met te werken (die het eerst dus wel deden…). De een na de andere functionaliteit valt uit, alles gedaan, opstarten, apps opnieuw geïnstalleerd flows opnieuw gemaakt noem het maar op. ik ben er na een half jaar wel van overtuigd dat ik gewoon rommel heb gekocht, dure rommel ook nog. Ik heb geen hulp nodig wil gewoon even mijn frustratie kwijt. Ik stop met er nog meer tijd in te steken, de homey pro werkt alleen als ik 2 a 3 keer per week alle geïnstalleerde apps opnieuw installeer, en de flows opnieuw maak, dat kost mij veel te veel tijd. Handmatige bediening werkt sneller effectiever en zonder storingen. In plaats van automatisering kost het mij juist extra tijd en moeite om de eenvoudigste handelingen uit te voeren, het is waarschijnlijk geschikt voor hobbyisten maar niet als home automation.
Welke apps geven problemen; verisure / switchbot / cupra connect / hue / audio en video apparatuur: ziggo / nad / sony ….

Je hart luchten is soms best lekker, en niks mis mee. Spijtig te horen dat je teleurgesteld bent in de homey. Zoals je al aangeeft wil je geen hulp, dus ga ik je niet aan bieden. Echter het dure rommel noemen… oke das jou persoonlijke mening, alleen ben ik het daar niet mee eens. Want en dat is mijn persoonlijke mening… ik heb een stabiele homey en werkt perfect als home automation. Echter gebruik dan niet de apps die jij aangeeft (uitzondering van hue dan) dus misschien zit het hem daarin, alleen schiet jij niks mee op.

Bedankt voor je reactie. Mijn grootste frustratie is dat apps/flows spontaan stoppen met werken wat het hele systeem uitermate onbetrouwbaar maakt.

Jammer dat je niet tevreden bent met Homey. Het is wel een mooi apparaat.
Je had eventueel in het begin, toen je hem net had, ook even hier op het forum kunnen kijken of er misschien mensen waren die tips hadden maar misschien is jouw Homey wel defekt.
Maar dit is natuurlijk een achteraf verhaal en heb je niks aan.
De Ziggo app werkt bij mij ook niet optimaal en de Verisure app had ook wel problemen gekend heb ik hier ergens gelezen.

Hopelijk val je niet in een diep gat als Homey de deur uit is. :grinning:

Zelden stopt iets ‘spontaan’, er is altijd een oorzaak.
Na een half jaar heb je nog steeds garantie, dus ik zou maar gaan claimen.

Bij velen, gezien dit forum, werkt de Homey heel behoorlijk…

ik snap en herken wel dingen hoor.

Als ik kijk naar een Dirigera (8 x goedkoper als Homey) en de functionaliteit welke deze biedt, STORINGSVRIJ en gewoon zoals BEDOELD, dan vind ik de Homey ook echt zwaar tegen vallen.

Ter daarbij op de problemen met Aqara, Tuya. Mwah een top product is het niet. Een grappig hobby product is het gedeeltelijk.

Oja, en het onbereikbaar zijn natuurlijk.

Sommige basis zaken zouden echt beter op orde moeten zijn. Dus wat dat betreft deel ik je spijt en frustratie.

Of het echt opgelost gaat worden, ik heb er nog sterke twijfels bij, we gaan het zien. En zo niet, dan wordt het HA

Jammer, en ja ik herken ook problemen die jij meldt. Voor echte “automation” lijkt mij de Homey Pro niet echt geschikt, de Homey Pro heeft, ook bij mij, regelmatig onderhoud, aanpassingen, en ondersteuning van Homey Support enz. nodig. Zonder aandacht, functioneert de HP niet probleemloos. Op dit forum van community leden zie ik meer betrokkenheid bij het product dan van een gewone gebruiker die opzoek is naar echte “tijdbesparende automatisering” verwacht kan worden.

Oplossingen die heel weinig onderhoud vergen:

Mechanische tijdschakelaars zijn robuust en functioneren geïsoleerd, zonder internetverbinding. Ze zijn eenvoudig te stellen en te werken zonder problemen.

Gewone thermostaten kunnen eenvoudig worden ingesteld om op specifieke tijden de temperatuur aan te passen zonder dat je constant hoeft te oefenen.

Sommige slimme lampen hebben timers die je kunt instellen om ze op bepaalde tijden aan of uit te laten gaan, zonder dat je een app hoeft te gebruiken.

Eenvoudige bewegingssensoren kunnen verlichting automatisch inschakelen wanneer iemand de ruimte betreedt en weer uitschakelen na een bepaalde tijd, zonder dat je ze hoeft te programmeren.

Digitale Tijdschakelaars kunnen eenvoudig worden ingesteld om apparaten op specifieke tijden in- of uit te schakelen. Ze werken zonder in verbinding en hebben geen batterijen nodig, wat ze betrouwbaar zeer maakt.

Slimme lampen die vooraf zijn geconfigureerd om op bepaalde tijden te schakelen, bieden gemak zonder dat je voortdurend de instellingen hoeft aan te passen.

Na instelling werken bovenstaande oplossingen zelfstandig.

ik heb echt nog nooit gehad dat iets het ineens niet meer deed, ik werk wel uitsluitend met Zigbee maar dat bevalt me perfect, op de rollershade van Aqara na, dat gekke ding doet het meestal niet maar soms wel, zelfs de fysieke knoppen doen het meestal niet maar soms wel.
Cupra connect werkt niet, maar ik kan je gerust stellen die werkt ook niet in HomeAssistant dus om daar nou Homey de schuld van in de schoenen te schuiven is niet helemaal terecht. ik ben benieuwd wat je dan wel wilt gaan kopen maar HomeAssistant kan ik je dan al helemaal niet aanbevelen, het automatiseren daarin is leuk als je ict-er als beroep hebt en anders is het zo goed als ondoorgrondelijk.

tja 8x goedkoper en nog geen 2% van de functionaliteiten…dat zijn geen appels met appels vergelijken. Als je bij elk product de bijbehorende hub aanschaft geloof ik best dat dat de meest optimale gebruikerservaring geeft maar dan ben je alsnog flink duurder uit dan met 1 homey en dan heb ik het nog niet gehad over hoe je die verschillende hubs centraal aangestuurd zou willen hebben.

ps. ik heb nog een HomeAssistant te koop met zigbee dongle als je hem wilt overnemen stuur me gerust een pb:) WAV-factor ligt wel400% lager dan homey…

Maar dat wat het kan en moet, dat doet het goed.
Homey is the all in one hub, maar doet niet goed wat het moet… Het kan heel veel, maar ook heel veel niet lekker…

Ik weet niet of het vergelijk oneerlijk is. Een product moet doen waar het voor ontworpen is. Dat je niet eens een firmware update kan uitvoeren, is ook wel heel basic…

Dat schijnt het dus niet te zijn…

Overigens gebruik ik vooral z-wave en dat werkt dus echt als een zonnetje. Zorg uiteraard wel dat je een goed mesh netwerk heb.

Persoonlijk denk ik ook dat goedkoop duurkoop is. Tuya komt er bijvoorbeeld bij mij echt niet in. Dat helpt ongetwijfeld ook bij een positieve of negatieve ervaring.

Firmware is basic functie, als je die niet kan bieden ben je geen all in one oplossing.

Oftewel Homey moet zich snel en beter ontwikkelen, of ze moeten duidelijk gaan communiceren wat ze aan basis functies vooral niet kunnen.

Dat het voor sommigen normaal lijkt, maakt het dat nog niet…

En tuurlijk is het oplosbaar, vraagt alleen om of een andere manier van samenwerken of een andere manier van met data omgaan. Je kan zelfs de bestanden via originele hubs kopiëren, en deze vervolgens aan je gebruikers “geven”.

Maargoed het simpele en minimale niveau van wat een hub moet kunnen verschilt vast van gebruiker tot gebruiker…

Homey doet in ieder geval niet wat ze zeggen…

Homey kan geen over the air updates sturen omdat de leveranciers van die apparaten dat niet willen. Dat is inderdaad jammer, maar dat kun je Homey niet aanrekenen.

Verder is het vrij simpel: als je spijt hebt → marktplaats. Er zijn genoeg mensen die je voor een zacht prijsje van je Homey af willen helpen.

Waarom kan ik dan wel OTA updates uitvoeren via Zigbee2mqtt en ZHA?

Geen idee, ik gebruik die apparaten niet. Ik herhaal alleen wat in de podcast gezegd werd. Ik ga ervan uit dat ze daar geen onzin vertellen.

Dat zijn geen apparaten, dat zijn alternatieve Zigbee implementaties waarmee je OTA updates kunt uitvoeren van o.a. IKEA en Aqara.

EDIT: en ook Tuya, Sonoff en EcoDim.

:joy:

Prima, ik gebruik zoals ik zei vooral z-wave en heb mij niet verdiept in alternatieve zigbee implementaties dus dat wist ik niet. Geen idee waarom ota daar wel werken, maar als het basis functionaliteit zou zijn voor Homey ga ik ervan uit dat ze het al wel werkend hadden gekregen.

Jij lacht, maar ik heb geen reden om aan te nemen dat ze bij Athom onzin vertellen. Mij klonk het op dat moment alleszins plausibel in de oren, maar ik ben dan ook tevreden met mijn Homey, dat zal vast ook uitmaken.

Maar, om eerlijk te zijn, nu ik weet dat het op andere platformen wel kan is dat op z’n minst opmerkelijk te noemen inderdaad.

Athom roept al geruime tijd (laatste keer hier, maar ik hoor het al langer) dat appontwikkelaars OTA updates kunnen implementeren in hun apps. Het vreemde is alleen dat zelfs Athom’s eigen apps (b.v. IKEA) die functionaliteit niet aanbieden. Daarom betwijfel ik of het op dit moment, met de huidige Zigbee implementatie, wel mogelijk is. Als zelfs Athom het niet kan, hoe moeten andere ontwikkelaars het dan doen?

Ik ben een andere mening toegedaan.