Homey pro of losse apps vanwege familie?

Goedenavond, ben al weken en weken aan het dubben om de pro aan te schaffen, maar ben benieuwd of je echt alles met de Homey app gaat / kan doen. Zelf vind ik alles onwijs leuk, maar heb ook een zoon en vrouw die het moeten gebruiken. Setup lijkt mij vrij eenvoudig:

6 keer Sonos
+/- 60 hue lampen met bridge
Brel jaloezieën beneden met hub
Somfy gordijnrails en zonnescherm zonder hub
Faber openhaard
Bosch apparatuur
Samsung the Frame tv
Mitsubishi airco’s met Melcloud
Daikin warmtepomp
Solaredge panelen
Ring camera’s en alarm

Wil dan graag gaan klooien met als de airco aanstaan hij uitgaat als onze zoon de deur op raam open doet, als hij weggaat (geo) zijn lampen uitgaan en zo en zelf verder zo een beetje klooien.

Doen of losse apps blijven gebruiken?

Groet,
Martijn

O ja, en een AEG robotstofzuiger :wink:

Ik zeg DOEN maar ik ben niet bevooroordeeld…

Kijk per apparaat in de Homey Appstore wat er ondersteund is en welke flow kaarten beschikbaar zijn.

Is lange tijd alles van slag of kan ik redelijk relaxed alles in Homey zetten en werkt de rest dan gewoon (door) ?

Allereerst welkom op de Homey Community!

Lees de Welcome to the forum! post hier om er zeker van te zijn dat je op de hoogte bent van de forumregels.

1 Like

Niets raakt van slag, totdat jij of iemand de Spook-Flows gemaakt heeft…

3 Likes

Je mist een voice assistant :wink:

Als je nu voor al die dingen losse apps gebruikt is Homey zeker een aanwinst geen idee of alles uit je lijst gaat werken out of the box. Begin met de hue devices overzetten en daarna de fancy nitty gritties.

1 Like

Hoi Jepke,

Bedankt voor je reactie. Voor de Somfy heb ik niet en bedien ik ouderwets met de afstandsbediening. Die wilde ik kopen (hub) maar dacht toen, da’s leuk, alles ineens overzetten op de Homey

Het heleidee van huis automatisering is dat je niets hoeft te bedienen. Of je nu een schakelaar gebruikt of een app voor de bediening van de lampen. Maakt dan nietuit. Met homey kun je je huis waarlijk automatiseren. Zo doe ik of mijn vrouw en kinderen nooit ergens eenlamp aan. Dit gebeurt op basis van aanwezigheid, 9f we wakker zijn, opbrengst van de zonnepanelen of de tv aanstaat etc. Voor je het helemaal naar je wens hebt ben je flink wat uurtjes verder, maar dat vind ik vooral erg leuk. Dus als je vam je apps af wilt 3n je vind het leuk zeg ik doen.

2 Likes

Als je je huis goed automatiseert, hoeft niemand iets te doen :grimacing: Maar da’s onmogelijk met meerdere personen in huis.

Zou er sowieso altijd voor zorgen dat alles gewoon te bedienen blijft als Homey een dagje geen zin heeft.

Ligt er dan even aan wat voor Somfy je hebt hoe dat kan met Homey.

Als je Somfy RTS hebt kun je die waarschijnlijk wel rechtstreeks met Homey bedienen (ook afhankelijk van afstand; probeer je afstandsbediening even vanaf de plek waar je Homey wil plaatsen).

Als je Somfy I/O hebt (meest standaard de afgelopen jaren), dan heb je wel een hub nodig. Bijvoorbeeld een Tahoma Switch of een Somfy Connectivity Kit. Die laatste is het goedkoopst, maar werkt dan alleen via de cloud dacht ik (Google even svp}.

Ook even goed nagaan welk Somfy systeem je hebt dus.

1 Like

Toevallig alles RTS zie ik, oude methode dus maar voor Homey dus ideaal begrijp ik. Ga er straks gewoon 1 kopen en dan zien waar het eindigt. Ben bang dat ik een nieuwe hobby ga krijgen als ik dit allemaal lees

2 Likes

Dat is handig idd.
Haha, ja: wees voorbereid op een nieuwe verslaving. :wink:

Dank je Henk, mijn vrouw stond mij net al aan te kijken of ik gek was met 3 stuks Somfy afstandsbedieningen door het hele huis lopend en steeds alles open en dicht sturen. Hahahhaa

2 Likes

tip gooi ze nog niet weg als je homey hebt draaien :slight_smile: er komt een keer dat toch naar die dingen grijpt. Heb unbranded rolgordijn motors met 433mhz remotes met tuya curtain controller en moet helaas af en toe toch naar de afstandbediening grijpen.

2 Likes

Een Homey is zeker handig en je kan inderdaad alles automatiseren, maar als je toch flows handmatig wilt kunnen starten dan raad ik aan een klik aan klik uit afstandbediening te kopen zoals de AYCT-102 of vergelijkbaar. Hiermee kan iedereen flows starten en als je ooit kiku stekkers ed koopt kan je die eventueel ook direct koppelen met deze afstandsbediening.

1 Like

Je kunt nu nog terug hè :stuck_out_tongue:
Huis-automatisering kost mij tot nu toe (veel) meer tijd, dan toen ik nog gewoon de knopjes zelf bediende :rofl: :rofl: :rofl: Maar iedere hobby kost tijd en geld, maar ook: deze hobby kan zelfs je partner gillend de koffers doen pakken als je het te bont maakt :grimacing:

1 Like

:see_no_evil: kan niet meer terug, het draait al :joy: Nu alles inregelen (klopt het overigens dat je Google Assistent opnieuw moet inregelen om de nieuwe flows aan te sturen met GA ?)

Heb je kinderen?