Homey Pro 2023 in combinatie met Apple Home

Hoi,

Ik heb wat vragen. Ik heb op dit moment alles lopen via de Home app van Apple, inclusief hubs en van IKEA en Philips Hue ook de bridges.

  1. Nu heb ik de Homey Pro gekocht en vraag me af hoe ik alles het beste in kan richten? Kan ik de woning uit de woning app verwijderen en alles via Homey regelen of is er een manier dat dit goed naast elkaar werkt? Het liefst zou ik alles alleen via Homey willen regelen.

  2. En heb ik de 2 bridges van IKEA en Philips nog wel nodig? Lees hier wat wisselende berichten over.

Ik hoop dat iemand mij hierin wat van advies kan voorzien.

Groet, Erik

2 Likes

Hoi Erik,

Ik ben ook recent gestart met de Homey Pro en zat met dezelfde vragen. Je hoeft niet je Homekit woning te verwijderen. Je kunt je Philips/Ikea lampen etc direct koppelen aan de Homey Pro. Vervolgens kun je gebruik maken van HomeKitty om je apparaten zichtbaar te maken in je woning app. Eigenlijk heb je dan ook je Ikea en Philips Hue hub ook niet meer nodig. Let op Homey kan je apparaten niet updaten. Dus om firmware updates te ontvangen is het wel handig om je hubs te bewaren mocht je een update willen installeren.

Hoi 7Hills,

Dank je wel voor je antwoord. Ik wil eigenlijk alles vanaf 0 opnieuw opzetten. Kan ik dan het beste de woning uit de woning app verwijderen, de bridges ertussenuit halen, alles in homey opzetten en dan HomeKitty installeren, zodat ik flows ook via Siri kan starten?

Want eigenlijk wil ik alles via Homey laten lopen en dan nog wel de mogelijkheid hebben om Siri te gebruiken via bijvoorbeeld mijn HomePods.

Ik zou dat zelf niet doen als je een hoop automatiseringen en apparaten in je woning hebt. Ik zou zelf in je woning app voor al je apparaten “oud” zetten. zo kun je makkelijk vorige automatiseringen etc terug zien. Zodra je je apparaten goed in homey en homekit hebt staan kun je de apparaten met “oud” en bridges verwijderen. Maar dat is meer een advies. Als je schoon begint kun je nooit meer iets terug zoeken.

Dan over je flows icm siri. Ik heb virtuele knoppen aangemaakt in homey die worden doorgestuurd naar homekit. Deze virtuele knop is vervolgens gekoppeld aan een homey flow. Deze kun je dan weer in een woning scene zetten. En dan kun je via je HomePods flows starten.

Aangezien de HomePods (naar mijn weten) nog niet geĂŻntegreerd kunnen worden in homey, heb ik deze omweg gemaakt.

Het eerste gedeelte van je antwoord begrijp ik goed en ben ik nu aan het uitvoeren. Wat is Homey een verademing zeg!

Over de virtuele knoppen snap ik niet zo goed wat het is. Zou je misschien (als het niet teveel moeite kost) wat gedetailleerder of misschien met screenprint willen uitleggen hoe je dat hebt gedaan? Ik vind het namelijk wel erg interessant klinken.

Ik heb mijn Hue bridge behouden, om twee redenen:

  1. Hue is super stabiel, Homey niet per se. Als Homey weer eens loopt te kloten dan kan er thuis altijd nog licht aangezet worden via Hue.
  2. Homey kan blijkbaar niet zoveel Zigbee apparaten aan. Ik heb er al ruim 40 en als ik daar mijn 50 Hue apparaten bij doe dan loopt het waarschijnlijk helemaal in de soep, en daarom punt 1.

Het voordeel met het behouden van de Hue bridge is dat je die ook eenvoudig in HomeKit kunt laden (gebruik geen Matter, dat was bij mij rente instabiel en traag).
De rest van de apparaten kun je via HomeKitty naar HomeKit pushen.

Ik gebruik mijn Homey als core: alle apparaten zijn aangesloten en alle flows lopen hier (HomeKit is erg beperkt qua automatisering). Ik gebruik HomeKit wel als app (beter dan Homey) en voor Siri.

Ik weet niet wat je allemaal aan de IKEA hub hebt hangen… deels kun je lampen verbinden met Hue (als ze altijd moeten werken) of direct aan Homey (vooral lampen helpen om het Zigbee netwerk te versterken).

Hi @Erik_W, helemaal met je eens ben ook erg tevreden over Homey.

Via instellingen → Experimenten in homey kun je Virtuele Apparaten aan zetten.

Stel je wilt via een homey flow muziek afspelen via je HomePod.

  1. In Homey kies je nieuw device toevoegen, dan kun je Virtueel Apparaat kiezen.
  2. Noem hem bijv “HomePod Switch” oid.
  3. Via Homekitty zet je “HomePod Switch” in Homekit/Woning app.
  4. In Homekit/Woning app maak je een automatisering aan: Als “HomePod Switch” aan gaat, speel dan muziek af op de HomePod. Maak daarna nog een automatisering met Als “HomePod Switch” uit gaat, zet dan de pauzeer HomePod.

Als je dan in de Homey app de knop “HomePod Switch” aan zet, zal je HomePod aan gaan. Je kan het ook in een flow gebruiken. Ik gebruik het in mijn ochtend flow zodat de radio op mijn HomePod aan gaat.

Over stabiliteit waar @Renzo het over heeft kan ik nog niet oordelen aangezien ik nog maar 30 Zigbee devices aan mijn Homey heb gekoppeld. Voorlopig werken deze devices bij mij allemaal zonder problemen.

Hoi Renzo,

Die 2 redenen zijn mij volkomen duidelijk. Ik heb toch ook maar de Hue bridge behouden. Het voordeel is dat alle accessoires in 1x in Homey waren gezet en dat de accessoires updates blijven ontvangen. Aan de Ikea hub heb ik met name lampen hangen. Maar die heb ik nu zonder de hub toegevoegd aan Homey. Werkt allemaal fantastisch.

Oke, ik merk dat ik het toch best ingewikkeld vind. Als ik nu eens mijn complete huis uit de woning app van Apple haal en alles in Homey zet, want dat vind ik een fijner systeem. Ik kan natuurlijk via Opdrachten met bepaalde triggers een flow van Homey laten starten.

Ik wil eigenlijk opnieuw beginnen, omdat ik merk dat in de woning app van Apple de Hue bridge alles automatisch toevoegt aan de woning app en dat het op een of andere manier niet lukt via HomeKitty. Dat deel krijg ik niet werkend.

Is er een andere manier om alle automatiseringen in Homey te maken met flows en dan toch dat aan te kunnen sturen via Siri via een HomePod? Of is dat niet anders mogelijk?

Waarom zou je dit doen?
Je kunt de boel het beste eerst gelijk trekken: kamers, zones, etc. Koppel hubs aan beide systemen.
Wat krijg je met homekitty niet werkend?

Je kunt met de homey app op je iPhone (favoriete) flows starten. En je kunt opdrachten maken met een webhook erin, die een flow dan oppikt. En die opdrachten kun je met Siri starten.

Helaas kan Siri nog niet terug praten maar een push notificatie sturen kan wel.

Je hebt helemaal gelijk. Ik kwam er eerst niet uit. Dat kwam omdat de pairing van HomeKitty niet goed was gegaan. De boel gereset en opnieuw geprobeerd en nu staat het er goed in. Helaas had ik al een paar scenes uit de Woning app gehaald, dus die moet ik er weer even inzetten. Maar verder is nu alles gelijk getrokken.

Dit deel begrijp ik nog niet. Zou je mij stap voor stap willen uitleggen hoe ik dit moet doen? Heb dat nog nooit gedaan namelijk.

Ik leer zoveel bij van jullie. Dank jullie wel hiervoor! Ik vind het echt heel leuk merk ik, maar voor mij is het (niet compleet) nog even wennen.

Er even vanuitgaande dat je Shortcuts onder de knie hebt, dan kun je beginnen met de opdracht Start Homey Flow en kies een flow die je wilt starten. Daar kun je al best veel mee.

1 Like

Dank je wel. Daar ben ik bekend mee. Maar hoe werkt dat dan met die webhook? Dat begrijp ik nog niet. Of is dat hetzelfde als wat jij omschreef?

Waar je met die Homey opdracht Ă©Ă©n normale flow kunt starten, kun je met een webhook met een argument een geavanceerde flow starten, die luistert naar het argument. Dat kan handig zijn als je veel wilt doen met shortcuts, en niet voor alles een eenvoudige flow wilt aanmaken.

Ik gebruik webhooks ook voor Locative, om mijn locatie door te geven via de app Locative. De argumenten zijn dan persoonAthuis, persoonAweg, persoonBthuis, persoonBweg, etc.
Wat ingewikkelder, maar niet heel moeilijk. Er is al veel over geschreven op het forum.

Oké ik snap het. Ik had al wat gezien van Locative en ben er al mee bezig geweest, maar kreeg het nog niet helemaal werkend helaas. Ik ga me daar nog eens goed in verdiepen.

Ik heb nog een andere vraag. Is het ook mogelijk om het andersom te regelen? Bijvoorbeeld: als een geavanceerde flow is gestart dat het dan bijvoorbeeld de focus slaap aanzet op mijn iPhone? Zo ja, hoe moet ik dat dan voor elkaar krijgen?