Smart aanwezigheid sensor

Beste,

Ik ben aan het uitzoeken wat een goede smart aanwezigheid sensor is welke in het plafond kan worden geplaatst.

Meeste schakelen zodra zij aanwezigheid detecteren.
In mijn geval wil ik een smart switch activeren en aan laten zolang er iemand in de ruimte verblijft.

Weet iemand een sensor die smart is.

Gr

1 Like

Dit zou een mogelijkheid zijn als je nog met slimme lampen moet beginnen.

Heb al voldoende slimme lampen.
Wil nu in de betreffende ruimte 3 ledspots aansturen met een Maxcio smart dimmer.
Is handmatig te bedienen en smart.

Het oude systeem werkt nu ook met een plafond sensor, schakel de lampen aan bij beweging.

Dus schakel fase door naar lamp bij beweging.
Nu dient bij beweging de smart dimmer aangestuurd te worden.

1 Like

Het detecteren van aanwezigheid is niet moeilijk. Wat moeilijker is om te zorgen dat de lampen (of iets anders) pas echt uitgaan wanneer deze perso(o)n(en echt weg zijn). Mensen kunnen nl ook een tijdje zo stil zitten dat de bewegingsmelder geen beweging registreerd.
Ik gebruik in de badkamer de multisensor 6 van Aeotec. (voornamelijk omdat deze via usb gevoed kan worden en ook luchtvochtigheid meet.) Bijkomend voordeel is dat hij goed te configureren is. Zoals bv wanneer het bewegingsalarm uit gaat, aantal sec tot max 3600

Je kan ook een timer gebruiken in een flow. → lampen zijn uit → Wanneer beweging start timer (bv 7 min.) → wanneer lamepen aan zijn en beweging wordt geregistreerd reset de timer → als timer leeg is en geen beweging doe lampen uit. Zo’n flow werkt goed voor toilet, douche, gang etc. Woonkamer denk ik niet want wanneer je een film kijkt zit je vaker langere tijd stil Je kan de sensor dan heel gevoelig afstellen (de aeotec in ieder geval wel maar dan triggert hij op meer dan je zou hopen (vlieg die rondvliegt etc)

Kijk ook eens naar “Zone Activity”, werkt ook erg goed. Voor een huiskamer kan het ook zinvol zijn om twee bewegings-melders te gebruiken, deze kunnen dan elkaar overlappen qua detectie en er zo voor zorgen dat je minder snel in het donker komt te zitten bij weinig beweging.

Occupancy / Presence sensors.
Ze zijn alleen niet heel snel met ‘binnenkomen en verlichting meteen aanzetten’ detectie. Dan heb je er nog een contact- of bewegingsensor bij nodig. Maar ze blijven actief zolang er minstens 1 persoon binnen het bereik staat/zit/ligt. Bijv. bij een werkbank of aanrecht ook superhandig om het licht aan te laten, terwijl je net niet voldoende beweegt voor een PIR bewegingsensor.

Voorbeelden:
https://nl.aliexpress.com/item/1005004724689720.html

En deze, maar is nog niet ondersteund door de Tuya Zigbee app:
https://nl.aliexpress.com/item/1005004418559276.html

Yep dat zoek ik, human detector beter als een beweging sensor.
Gaat om een toilet ruimte en keuken.

Mooiste je hebt ook de zigbee uitvoering, ben er over aan het denken om er in elke kamer een te gaan plaatsen.

Dan op basis daarvan aanwezigheid bepalen en in welke ruimte.
Hierop mijn energie besparing afstemmen zoals verwarming en lichtbronnen.

Dank voor de link.

Graag gedaan.

FYI Hier is nog een aanvraag voor directe ondersteuning de zigbee versie gaande,
https://community.homey.app/t/app-pro-tuya-zigbee-app/26439/3202?u=peter_kawa