Goede middag ,
Even een vraagje
waarom gaat mijn wc lamp nu toch gewoon overdag aan ?
gr william
Tussen 7:31 uur en 21:00 loopt er geen zandloper. In die periode zet de eerste flow het licht op 30% bij beweging.
Welkom,
Wat gaat er hier niet goed
De âtijd is tussen x en yâ kaart dien je achter de âbewegingsmelder gaat aanâ te zetten, i.p.v. achter âbewegingsmelder gaat uitâ.
haha ok wat moet ik er nu aan aanpassen .
De suggestie van @Peter_Kawa in de voorgaande post is een deel van de oplossing.
Echter, ik vraag mij af wat je probeert te bereiken. Je kunt met jouw flow namelijk meerdere kanten op . Wellicht kun je het doel van je flow toelichten.
Ok dit is een testje voor mijn andere sensors maar wil er eerst een goed werkend krijgen.
Wat ik wil is dat de lamp op de wc automatisch aangaat met sensor en aanblijft zolang er iemand op de wc zit .
Ik had het eerst zonder zandloper en dan gaat de lamp gewoon uit na een ingestelde tijd en als men dan weer bewoog sprong hij weer aan .
Maar wil juist dat hij aanblijft en uitgaat als we de wc verlaten
Wat betreft de timer, âleenâ ik even even een andere post van mij, van een vergelijkbare situatie (lamp in kantoor aanzetten en aanlaten bij beweging en na 2 minuten van inactiviteit uitzetten):
In plaats van de CountDown app met een zandloper, gebruik ik daarin de Chronograph app met een timer. Het principe is echter hetzelfde.
Het probleem waar je, denk ik, tegen aan gaat lopen, is dat een bewegingsmelder doorgaans geen beweging detecteert als je (stil) op het toilet zit. En dus gaat het licht uit als de timer/zandloper verloopt terwijl je er nog zit.
Als je wilt vaststellen of er iemand op het toilet zit, kom je al snel uit bij een aanwezigheidsmelder. Als alternatief kun je ook:
Het meest zekere, blijft een aanwezigheidssensor (kan wel prijzig zijn voor âalleenâ een toilet ).
Je zou ook even op het forum naar ervaring van andere gebruikers kunnen zoeken met een âtoilet-flowâ, zoals deze: Licht aan en uit toilet?.
Geheel ter info, de tijd van het âprijzig zijnâ t.o.v. bewegingsensors is wel geweest, bijv. Sonoff heeft een aanwezigheidsensor v.a. âŹ16
Ah mooi en goed om te weten dat deze sensoren toegankelijker worden qua prijs !
Das zéker een mooie ontwikkeling.
Het is wel handig om te weten dat sommige aanwezigheidsensors niet erg vlot kunnen zijn in bewegingsdetectie.
Ik heb er ooit zelf een aantal gebouwd, en die werken prima. Maar dat is met de Sonoff prijzen niet meer interessant qua prijs.
Wat mij er tot nu toe van weerhouden heeft om er een aan te schaffen (los van de prijs), is dat ze extern gevoed zijn. En je dus altijd met een stroomkabel zit te hannesen. Ik las dat Aqara dit jaar met een exemplaar komt dat op batterij werkt en Zigbee ondersteunt (FP300). Die zal waarschijnlijk aan de prijs zijnâŠ
Dat is waar. Ik heb ergens gelezen dat ze meestal bewust via wifi werken vanwege de stroom data die ze kunnen versturen, ook als ze een stilzittend persoon âmonitorenâ. Zigbee versies zouden daardoor negatieve invloed kunnen hebben op je mesh performance.
Maar misschien hebben Aqara en Sonoff daar iets op bedacht.
Kun je dit onderbouwen, ik snap niet waarom en zie het nergens.
Dat meende ik ook en ook dat er een combinatie zou zijn met soms wel WiFi gebruiken en soms niet.
Of het in een test fase was dat weet ik niet meer.
Hoi Geurt,
Gevonden:
Deze reviewer geeft wel aan dat die ene presence sensor geen impact lijkt te hebben op de zigbee performance, maar dat het een probleem zou kunnen worden met meerdere zigbee presence sensors:
Zoals ik al schreef, wellicht hebben Aqara en Sonoff hier iets op gevonden, zou zéker an toepassing zijn op een batterij-gevoede sensor, of zijn er instellingen voor de gebruiker beschikbaar om de push-frequentie te verlagen.
En nog een tip: bij het uitzetten kun je beter dimmen naar 0% gedurende x seconden dan gelijk uitzetten. Mocht je nog op het toilet zitten heb je dan voldoende tijd om nog even te zwaaien naar de sensor ipv dat je gelijk in het donker zit.
Ik zelf doe het met een deursensor.
Deur open, licht aan
Timer van 15sec
Gaat deur dicht binnen 15 sec dan gaat het licht uit wanneer je daarna de deur opnieuw dicht doet.
Doe je de deur niet dicht binnen 15sec, dan ben ik alleen thuis en doe ik ff snel mân ding. Dat lukt toch nooit binnen 15sec.
Als deur daarna dicht gaat, gaat licht uit. Zo staat het licht nooit langer aan dan nodig.
Tevens loopt er nog een timer van 5 minuten. Als die op nul gaat, en het licht is nog steeds niet uit, dan gaat ie alsnog uit.
Tis maar een idee. Wellicht heeft iemand hier wat aan. Bij mij werkt dit vlekkenloos.