Wat is nu de goede Flow om beweging in de badkamer bij te houden?

Ik heb in onze badkamer 2 sensorren geplaatst. 1 boven het bad en die ziet feitelijk bijna heel de badkamer en 1 boven de douche.

Op zich gaan ze heel goed aan en daar ben ik best tevreden over. Het gedrag daarna is redelijk onvoorspelbaar! Kan iemand aanwijzingen geven wat ik nu fout doe. Ik heb een voorbeeld van mijn flow toegevoegd.

Het gaat er namelijk om dat er bij geen beweging 180 seconden de boel uit moet gaan.

Echter als je staat te douchen, dan gaan de lichten ook uit. Dat is natuurlijk niet de bedoeling en ik denk dat dit komt door het feit als je gaat douchen, dan ziet de sensor boven het bad je niet meer en die zal de zandloper trilgeren en het gevoel is donker!

Hoe kan ik dat oplossen?

Twee zandlopers gebruiken in de flow en een “all” kaart

Deze moeten dan allebei leeg zijn om het licht uit te zetten.

Aha ik ben al ff bezig en stuur nog een screenshot.

Mogelijk kan dat ook Theo.

Stop en reset de timer bij beweging.

2 Likes

Wat @JPe4619 zegt kwam ook ineens in mij op.

Ok ga ik ook ff proberen

Makkelijkst is zone actief/inactief te gebruiken, dat lost alles op.

2 Likes

Eerst wat tips.
Maak van dit een “Any” kaart. :wink:
Test ook of de lamp uit is voor je deze weer aan zet.
Scheelt weer computerbelasting en zeker in deze gevallen.

Wanneer je er voor zorgt dat bij elke beweging de zandloper wordt weer gestopt, dan kan je in mijn ogen je eerst flow ontwerp gewoon gebruiken.

Dat stoppen moet wel anders gaat het licht altijd uit na die 180 sec.

Ok ik heb jullie opmerkingen proberen toe te passen en heb nu activiteit 1 en 2.

Welke zou dan het beste zijn? De ander gooi ik weg natuurlijk.

Over zone activiteiten heb ik nog niet nagedacht hoe dat werkt dus daar kan ik geen advies in geven.

De “Stop zandloper Badkamer” kaart kan achter de “Any” in je eerst flow.
Dus parallel aan de “Vandaag is een Weekend dag” kaart.

Dan nog even de “is lamp al niet aan” kaart er tussen.

Dit is wat ik bedoelde met eerst kijken of een actie nog wel nodig is.
Alleen als de lamp uit is zet je deze pas aan. Dat scheelt Homey weer tijd.
Zeker hier wanneer de lamp wel tig x wordt aangezet.

1 Like

Ik gebruik zelf geen zones. Maar zit alleen de bewegingsmelders in de zone of ook de lamp?
Dus als de lamp aangaat word dan de zone ook aktief?
Als dat zo is word de zone nooit inaktief lijkt mij.

Het kan geheel zonder zandlopers.

Gebruik:
image

image

2 Likes

Wat ik met dit leuke project wel geleerd het om het eens van een andere kant te gaan bekijken.

Dat je start met een begintijd bij het bewegen en daarna verder gaat kijken om die te verlengen of het licht uit te doen.
Want dat steeds starten door bewegen gaat wel heel vaak gebeuren en Homey belasten.

Als ik tijd en zijn heb wil dat wel eens onderzoeken.

Ook die zones moet toch ook een keer beter leren kennen.

1 Like

Nee niet als de zone aangaat, maar daar is wel een oplossing voor. Je kunt een virtual button creeeren die zich gedraagt alsof hij een motion sensor is.

Wanneer het licht dan aangaat, terwijl er geen motion is, dan zet je de virtual motion aan in de virtual button (en die gaat uit na bv. 10s). Daarmee wordt in de zone dan ook motion gezien.

Kijk maar eens naar Device Capabilities (advanced virtual buttons of AVD). Maar een tip voor AVDs:

  • Blijf werken met een AVD van het type (class): other en niet motion.
  • Gebruik een Yes/No field en zet hem als motion sensor.
  • Creeer een flow die hem na 10s uitzet, wanneer hij is aangegaan.

@Rrrr Het ging mij er alleen om dat als er een lamp aan gaat na een beweging dat de lamp dan ook de zone aktief maakt. Als dat zo is gaat de verlichting nooit uit.

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

@Rrrr.
Het schoot mij te binnen dat ik een back-up flow had gemaakt voor een Hue bewegingssensor.
Dat werkt zelf al met zones. Die ik had bleef af en toe wel eens hangen.
Het werd mij eerste Zandloper uitdaging.

Nu maar als eerste uitdaging gebruik om met zone(s) te werken…
Het is inderdaad heel makkelijk.

Bedankt voor de tip. :+1:

Als @Rrrr gelijk heeft is het inderdaad heel simpel. Toch heb ik het gevoel dat ik de zones versie allang heb geprobeerd en dat dit ook niet goed werkt.

Anders is het zo eenvoudig als:

Misschien een overbodige vraag:
Zijn beide sensoren in de zone Badkamer geplaatst.

Dat kan ik hier niet even snel testen of dat moet werken.