Wat is nu de goede Flow om beweging in de badkamer bij te houden?

Inderdaad. Ik gebruik het al jaren. Het is precies hetzelfde. Als een probleem zich voordoet dan kun je dat vaak simpel analyseren.

Soms wil je net wat anders in een flow (niet in dit voorbeeld): bv. wat als er gedurende x minuten een motion is. Maar alles kan worden opgelost met zones.

Overigens de tip van Theo niet vergeten. Altijd een status controleren voordat je schakelt. Wanneer je meer en meer motion flows/apparaten hebt wordt het belangrijk om onnodige signalen door de ether te vermijden.

Succes.

PS Ik gebruikte regelmatig backup flows voor wanneer 3/5/7 minuten inactief ivm mogelijke netwerk glitches.

Overigens gebruik ik ook de zone om alle lichten in de zone aan te doen of uit te doen. Dat resulteert in flows zonder devices. Dat geldt niet voor dimmen

PS 2 Zorg dat er geen subzones zijn waar eventueel ook motion plaatsvindt

1 Like

Yep beide sensorren zijn in de badkamer geplaatst.

Miin vrouw heeft net gedoucht en alles bleef werken en toen ze weg was uit de badkamer ging het inderdaad gewoon uit.

Theo of Rrrr moet ik dan toch nog die tip er tussen zetten. Dus controleren of de lamp wel uit is?

Fysiek weet ik dat, maar nu ook in de ZONE Badkamer?

Dit omdat je aangeeft:

Mooi :+1:

Edit

Die tip blijft geldig.
Als een lamp aan is, dan kost dat Homey onnodige energie om deze weer aan te moeten zetten.
Dat geldt ook voor het uit zetten.

Als je gaat tanken kijk je toch ook eerst op je meter of je wel moet gaan tanken. :wink:

Ja dat is de zgn Best Practice. Heeft niet met de zone motion te maken.

Overigens kun je dat ook weer met een zone card doen. Er zijn twee mogelijkheden.

EN alle lichten in de zone zijn uit
of
EN niet alle lichten in de zone zijn aan

1 Like

Als beide sensors in dezelfde zone zijn geplaatst, gebruik dan ‘zone activity’ met een timer.

  • Zolang 1 sensor beweging ziet, blijft de zone actief.
  • In bad beweeg je meestal te weinig om de sensor actief te houden. Overweeg eens een ‘presence’ / ‘occupancy’ / 'aanwezigheids sensor.
    Enkel moet je die niet op het badwater richten, vlgs mij reageren ze op water (in de mens) namelijk.

Waarom gebruik je de ingebouwde timer niet?

Daarom niet.
Bij mij is dat niet stabiel, het werkt soms ineens niet. Te vaak in het donker gestaan, wild zwaaiend (en vloekend) :sweat_smile:
Met de timer werkt het allemaal stabiel en foutloos.
Ben niet de enige, maar het schijnt niet bij iedereen fout te gaan.
Heb een classic Pro 2019 btw, misschien werkt het kaartje “zone is inactief gedurende x minuten” stabieler op de Pro 2023.

1 Like

Vervelend. Ik heb tientallen flows, 20+ motion sensors en weinig problemen gehad.

Het is waar dat de HP2023 beter omgaat met gelijktijdige acties en met name ook bij zwave en andere radio apparaten. Geavanceerde flows maken ook een groot verschil zoals elders is uitgelegd.

Overigens is er een timing aanpassing te maken als je vermoed dat teveel flows op hetzelfde moment inactiviteit controleren en dan tegelijkertijd bevelen sturen om lichten uit te doen (zie boven Best Practice) of juist een nieuwe motion moeten registreren wanneer alle uitsignalen worden gebroadcast.

Dat kan theoretisch gebeuren bv. als je snel door een aantal zones in een huis loopt. De HP2019 had meer moeite met pieken en een grotere latency vanwege WiFi.

Een oplossing is dan:

ALS een zone 3 min inactief is, wacht 5s (maximaal is hier bv 10-15s, de maximale actieve tijd van je sensor)
EN zone is inactief
EN zone lichten aan
DAN alle zone lichten uit

Daarmee kun je de cpu last verdelen over een groter tijdvak (ten koste van de relatief lage overhead van een extra wacht-kaart). Echter, dit is niet echt nodig als je het over minder dan 10 zones hebt of meer op de HP2023.

PS de overhead van je aparte timer kaarten zijn hoger dan die van de ingebouwde zone timers. Wat je waarschijnlijk helpt is dat de (minimale) delay die door je extra kaarten wordt veroorzaakt, juist weer de cpu load verdeelt. We kunnen hier lang over doorgaan, maar het is wat speculeren over zaken die over tijd ook weer door Athom worden geoptimaliseerd. Dus soms hollen we wellicht achter de feiten aan en soms kunnen we dus gewoon verder met de ingebouwde faciliteiten.

PS2 Op de HP2019 waren volgens mij de zone timers gelimiteerd en zijn die op de HP2023 flexibel geworden waardoor er meer spreiding van acties kan plaatsvinden. Er is degelijk eea under de hood veranderd

1 Like

Echt leuk om te lezen allemaal.

Thanks voor jullie input. Voorlopig lukt het de afgelopen 24 uur aardig met gewoon zone inactief.

Ik dacht dat ik deze functie in het verleden ook al had toegepast en toen niet goed werkte.

Het grote verschil is dat ik toevallig mijn Hue Station op Matter heb gezet en die ook heb gekoppeld aan HP23.

Mogelijk helpt dat ook nog.

Voorlopig maar ff duimen of het zo goed blijft werken.

1 Like

Dan maakt de response tijd op motion veel korter dan de oude Hue app (die je leek te gebruiken voor je lampen) :+1:

Schiet mij maar lek! Gaat het 2 dagen goed en ineens blijft het licht weer aan staan op de badkamer. We doen niks en actief is al 8 minuten geleden. Zie screenshot.

Ik gebruik “LaatsteBewegingBadkamer”. Waarbij beweging in de badkamer deze variabele op ja zet, en beweging buiten de badkamer op nee. Daarmee gaat het licht niet uit in de badkamer als deze op ja staat en de deur gesloten is.

Heeft Homey misschien vandaag een software update gehad?
Soms wil het wel eens helpen om na de update Homey zelf nogmaals handmatig te herstarten.

1 Like

Mogelijk inderdaad iets met een update

Gebruik je wellicht nog de Hue app?
Als je Matter gebruikt, moeten de lichten een zwarte device icon hebben.
De Hue app dient volgens mij te worden verwijderd.

Zie voorbeeld met zones (en dimmen met de zwarte Matter icons) maar jouw flow lijkt ook prima, dus kan het een glitch zijn (geweest).

  1. Als het weer gebeurt, probeer een test flow met de volgende kaarten:
    Start handmatig in de flow
  • En er is geen beweging
  • En licht 1 is aan, dan licht1 uit
  • 1 sec wacht
  • En licht 2 is aan, dan licht2 uit

Daarmee kun je checken of Homey (foutief) denkt dat de lichten al uit zijn.

  1. Als je de flow beter wil zekeren, dan kun je met het volgende experimenteren
    a. De zone is al 4 min inactief toevoegen
    b. Lichten sequentieel geschakeld en gedimd, maar dat is normaal niet nodig voor slechts 2 stuks.

Thanks ik ga dit weekend weer ff verder puzzelen en neem je flow voorbeeld daarin mee

Zou je het uiteindelijke werkende resultaat ook willen delen? Ik ben een relatief nieuwe Homey Pro gebruiker en leer hier ontzettend veel van.

Hoi Erik_W, natuurlijk kan ik hem delen.

Voorlopig heb ik hem goed werkend gekregen. Het rare is dat ik veel adviezen heb opgevolgd, maar sommige blijken dan toch niet helemaal goed te werken. Ik snap de opmerkingen dat je eigenlijk eerst moet controleren of licht aan staat, maar ik krijg de flow dan niet meer goed werkend.

Verder werkt het nu wel goed dat de flow kijkt of er geen activiteit meer is en dan doet hij de lichten uit. Ik had eerst, doe alle lichten uit, maar ook dan gaat het fout en blijft vaak 1 lamp aan staan. Dus heb ik er weer voor gekozen beide lampen te benoemen.

Ik had ook problemen met de start van de Flow. Als je kiest voor er is activiteit, dan ging de flow in de ochtend niet aan en moest je ff de badkamer uitlopen en weer inlopen en dan pas ging hij aan? Ik heb natuurlijk heel de Flow van Rrrr toegepast, maar dat werkte ook niet super voor mij.

Uiteindelijk werkt voorlopig deze flow voor mij heel goed en heb ik geen teleurstellingen meer.

Het is natuurlijk wel interessant om te weten waarom iets niet werkt. Is de logica niet goed bedacht of in de flow niet goed geïmplementeerd of is er een technisch probleem?

Is zone inactief na 3 en na 4 minuten niet dubbel op? Het licht gaat dan toch altijd na 3 minuten uit?