FP2 sensors en advanced flow

Ik heb in mijn woonkamer de volgende flow gemaakt, maar nu gaat het licht na 10 minuten al uit terwijl ik gewoon in de woonkamer ben. Dit zou toch moeten zijn als ik 10 minuten uit de woonkamer ben?
De lichtsensor is trouwens een andere die buiten hangt. Aan gaat prima, maar hij gaat dus uit terwijl ik nog in de woonkamer ben.


0.12

En je blijft ook de hele tijd in de kamer zitten?
Bent niet even weggeweest of iets?
Misschien heeft de sensor je even gemist.
Want de timer van 10 minuten die je gebruikt word altijd uitgevoerd zodra je even uit beeld bent verdwenen.
Die timer word namelijk niet geannuleerd zodra je weer herkend bent.
Je zou daarvoor de countdown app kunnen gebruiken en die weer kunnen stoppen als je weer in beeld bent of werken met een zone die aktief of inaktief is.

Ik denk dat onderstaande IF een beter alternatief is dan een wachttijd inbouwen. Gebruik ipv Keuken de waarde Motion Sensor of de eigen naam die je aan Room hebt gegeven in de app config.
Flow

Als ik in de Homey app kijk geeft hij aan dat er activiteit is. Ik ben ook expres in beeld gebleven van de sensor om dit uit te sluiten.
Maar is Countdown niet hetzelfde als wat ik heb gedaan?

@Amersfoort welke versie gebruik jij, want IF (EN) is bij mij leeg.

ps: Als ik in het log kijk, staat er ook uitgeschakeld door FP2

@Ronny Ik gebruik v0.0.12 Test; zie mijn onderstaande IF voorwaarden.
Er zijn al 2 andere FP2 Topics. Wellicht is het verstandiger daar verder te gaan, zodat je de vragen met meerdere (internationale) gebruikers kunt delen. Ik zie in één van die topics ook een opmerking, dat iemand niet alle kaarten ziet.

Nee, dat is niet hetzelfde.
Als je de ingebouwde timer gebruikt van Homey en die timer word aangesproken dan word deze altijd uitgevoerd.
Als je bv een bewegingsmelder hebt op een beetje een rare plaats en je valt elke keer net uit beeld dan start hij de timer omdat hij geen beweging ziet. Kom je weer in beeld doet hij het licht weer aan.
Val je 10 keer uit beeld dan start Homey 10x de timer. Maar omdat je ook weer in beeld komt gaat de lamp ook aan. maar ook weer uit omdat er timers lopen.

Dat een flow telkens gestart wordt als er beweging gedetecteerd wordt, is natuurlijk juist de bedoeling. Het probleem is dat je dan timer moet onderbreken om het licht niet uit te laten gaan. Heb je daarvoor een kaartje gebruikt “zet uit” met een vertraging, dan kun je dat uitzetten niet voor komen, omdat de flow altijd afgemaakt wordt. Dus moet je twee flows maken, één voor aanzetten en één voor uitzetten. En een teller gebruiken die je stil kan zetten of opnieuw laten beginnen met aftellen als er opnieuw beweging gedicteerd wordt. Of je maakt gebruik van Zone Activiteit, dan is dit probleem voor je opgelost. Dat zou ik doen, want timers blijft lastig.
PS: ik denk dat ik eigenlijk hetzelfde zeg als @Mike1233 .

@ all, alvast bedankt voor jullie antwoorden.
De reden dat ik hier een topic geopend heb is omdat ik 2 woorden engels spreek. Ik had al een bericht geplaatst in het andere topic, maar werd toen verwezen naar het Nederlandse deel te gaan.
Ik ga nu Countdown even proberen, en kijken waarvoor mijn kaarten leeg zijn.

Dit aan/uit gedrag is voor een bewegingssensor heel normaal, maar een présencesensor detecteert je toch ook als je stil zit? Dan moet je dus echt úit het bereik van de sensor lopen.

Ja dat is heel normaal. Ik gebruik het als voorbeeld om uit te leggen dat als je even uit beeld bent dat de timer begint te lopen.
En ik vraag ook of hij de hele tijd in de kamer is gebleven omdat het een precensesensor is.
En ik gaf aan dat hij dan misschien beter gebruik kon maken van de zone is aktief of inaktief.
Of gebruik maken van de Countdown app.

Maar het zwaaien met je handen in de WC om het licht aan te houden is definitief voorbij? :slightly_smiling_face:

Ik dacht ik ga hem helemaal opnieuw installeren, maar nu ziet hij hem niet meer.
Ik heb alles al een keer opnieuw opgestart, en oude versie geprobeerd, maar niks meer :frowning:

Yup, zit hier vlgs de log blijkbaar dus al 2 uur op de bank zonder met mijn handen te zwaaien, of zenuwachtig heen en weer te schuiven etc. etc. :stuck_out_tongue:
Screenshot from 2023-11-15 00-30-41

1 Like

Zie ook de Hollandse topic [APP][Pro] Homekit Controller for Homey - #108 by Martin_Verbeek

Inmiddels zit de test versie van de app op 0.0.12

1 Like

Ik wilde even netjes laten weten dat ik alles met veel moeite opnieuw heb geïnstalleerd vanaf stap 1, en nu alles wel werkt.
Probleem opgelost

Goed om te horen!

Toch nog even een vraagje hier, na de update gisteren naar 1.1.13 werkte het niet meer, en toen ik ging kijken was in een paar kaarten kwijt.
o.a Zone … is …niet actief. Het enige wat ik nu heb is dit op het plaatje.
Ik heb alles voor de zekerheid opnieuw geïnstalleerd, maar ik mis de kaarten nog steeds . Klopt dit?

Het kaartje met “de zone word actief” zit niet onder devices maar onder zones. Ik kan het niet beter uitleggen.

@Rmb , alvast bedankt voor je antwoord. Misschien begrijp ik het verkeerd, maar eerst kreeg ik veel meer kaarten te zien. Zie b.v. het plaatje
lux6

Ah, nu zie ik dat in je lijstje twee kaartjes met zone zit. Aangezien je daar zo te zien een nummer moet invullen en geen naam, zal dat een andere zone zijn dan die onder “Thuis” zit. Vandaar de verwarring.
Het zijn dus kaartjes van de app HomeKit Controller App voor Homey | Homey die er volgens die app wel moeten zijn, dus zou ik de vraag stellen in [APP][Pro] HomeKit Controller voor Homey (NL)

1 Like