Advanced Flow 2 deuren en lamp, en flow 60 minuten voor zon ondergaat

Hoi allemaal, allereerst ik ben erg blij met de geavanceerde flows, maar heb nog wat te leren.
Ik heb eigenlijk 2 problemen, en zal met ik denk de gemakkelijkste beginnen.

Ik wil een flow starten een uur voor dat de zon ondergaat door middel van een beweging sensor.
Dus als er iemand een kamer binnen gaat een uur voor zonsondergang dat dan de verlichting aan gaat
Ik heb geprobeerd:
Als: de zon onder gaat over 60 minuten
En: de bewegingsmelder gaat aan
Dan: Schakel lamp aan
Doe ik het zonder tijd werkt het wel, maar ik wil het een uur voor zonsondergang hebben, en kan het niet vinden.

Dan eentje waar ik helemaal niet uit kom
Ik heb een hal met 2 deuren. Voordeur en tussendeur. Op allebei de deuren zitten sensors en er hangt een slimme lamp.
Nu heb ik het zo dat als er een deur open gaat de verlichting aangaat en als hij dicht is weer na 60 seconde uitgaat. Nu gebeurd het als ik b.v. de voordeur open laat staan de verlichting toch na 60 seconde uitgaat omdat ik de tussendeur heb dichtgedaan. Terwijl hij aan moet blijven omdat de voordeur nog open staat. Heb geprobeerd met Als: tussendeur dicht is, maar dat werkt niet.
Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen met dit gestoei. Ben er al een halve dag aan kwijt maar lukt nog niet.

Deze flow loopt dus alleen exact op het moment dat de zon over 60 min ondergaat.

Is dat je bedoeling?
Ik denk dat je de beweging als trigger wilt.
En dan checken op een tijdsslot

image
Met de zonnestanden app heb je heel veel opties

2 Likes

Ik denk dat je dit op kunt lossen met de app.

Maak van de 2 deursensoren. Een group en gebruik de gezamelijke status (zelf nooit geprobeerd met deursensoren, maar voor beweging en temperatuur werk het prima)

Nu ik dit schrijf bedenk ik me: het kan ook zonder de group app: met zone activity.
De sensoren maken een zone actief, het licht mag pas uit als de zone niet meer actief is

Vor de Hal kan je beter “Zone activity” gebruiken:
image

1 Like

Ik heb de tip van @JPe4619 gebruikt, even een andere zone aangemaakt omdat er nog meer in die zone stond, vandaar dat het misschien ook niet werkte? en nu werkt het eindelijk. Zo makkelijk kan het zijn, je moet het alleen even weten. Thnx

Nu ga ik aan de gang met de tips van @FKey
Maar moet nu even wachten voor zonsondergang voor ik hem echt kan testen

1 Like

Ik heb de zonnestanden app geprobeerd, maar ik zal wel wat fout doen. Heb al veel geprobeerd, van Beginnen met de zonnestand tot beginnen met Bewegingsmelder.

Wat is nou het beste, beginnen met:
Als: Zonnestand …
of
Als: bewegingsmelder aan gaat

Krijg er wel steeds meer zin in, als ik de mogelijkheden zie, en een hoop dingen zijn al wel gelukt, maar dit niet.

Altijjd beginnen met een Trigger (dat is iets dat op 1 moment gebeurt) zoals de bewegingsmelder, de zonnestanden zijn een een Status (gedurende langere tijd waar) dat komt dus onder EN,

De zonnestand is een trigger (anders bestaat er ook geen “ALS” kaartje van.
Maar dat is niet de trigger die je in dit geval zoekt.

Zoals @JPe4619 al zegt, voor jou is de beweging als trigger waar je mee wilt starten

dit bedoel je niet, moet zijn “geen” trigger. zo maak je het niet duidelijker.

Zonnestanden kan je ook als trigger gebruiken (zie hieronder) maar voor dit geval is dat niet de gewenste trigger. Die triggert alleen op dat specifieke moment.
(Wel handig om bijv de buitenverlichting aan te zetten)
image
image

Ik weet niet wat het is, maar het lukt maar niet.
Heb nu geprobeerd:
Als: deze zone werd actief
En: Het is begin na zonsondergang -60
Dan: zet aan

Nu heb ik even van -60 -380 gemaakt anders moet ik weer wachten tot zonsondergang.
Maar wat ik ook probeer het lukt niet.

Zet ik neer:
Als: Bewegings sensor gaat aan
En: het is na zonsondergang
Dan: zet aan

werkt het wel, maar ik wil het een uur voor zonsondergang aan hebben

Dat klopt, de zonnestand app werkt maar van -60 t/m +60.

Maar de flow klopt zo wel. Dus dan moet je even wachten tot het moment daar is.

Even je locatie veranderen naar een tijdzone waar de zon bijna ondergaat, en je kunt testen :grimacing:

2 Likes

Als ik hem nu zo heb staan gaat hij nu al aan. Dus hoef ik de tijdzone niet te veranderen. Wel slimme tip btw :slight_smile:

Thx, maar wil je niet dat de lampen ná avondschemering -60 aan moeten gaan?
In de app configuratie kun je de huidige tijdstippen zien

Mja, zo zie je maar een klein foutje is zo gemaakt. Het licht gaat niet meer aan als ik de badkamer inloopt.
Heb even zitten kijken hoe ik de tijdzone kan veranderen, maar vind het niet.
Dus nu even wachten op de zonsondergang
Tot nu toe allemaal heel erg bedankt. Leer heel wat bij hier.

2 Likes

Ik heb nu het volgende, en nu zou toch de verlichting aan moeten gaan.
Maar er gebeurd niks, blijf het vreemd vinden.

Ben er nu achter dat hij wel na zonsondergang aan gaat, maar hij moet nu toch een uur voor zonsondergang aan gaan met deze instelling?

Avondschemering is niet zonsondergang, maar dat kun je in de app config opzoeken.
-60 betekent 60 minuten ná vóór het event.
+60 betekent 60 minuten vóór ná het event.
(dank aan @Arjan-21 voor de correctie)

Locatie wijzigen gaat via mobiele app …Meer > Locatie.
Zet “laat Homey mij locatie vinden” uit.
Sleep de kaart richting gewenste tijdzone.

2 Likes

Bedank Peter, het wordt me nu eindelijk een beetje duidelijk. (Zal de leeftijd zijn)
Ben even voor het zonsondergang probleem verhuist naar Australië, en tot nu toe werkt het.
Nu morgen maar even afwachten of het ook zo is.
Ik dacht trouwens ik doe even avondschemering, want dat is weer 5 minuten eerder :slight_smile:

btw: Ik kan wel zeggen dat het andere probleem is opgelost en nu goed werkt, al een paar keer uitgeprobeerd.

1 Like