Krijg flow niet werkend: philips hue motion sensor en philips hue buitenlamp. Heel graag hulp :-)

Hoi,

Ik heb iets gebouwd wat volgens mij zou moeten werken, alleen het werkt natuurlijk niet :frowning_face:
Wat ik graag zou willen:
Als lx <11 en er is beweging gedetecteerd, laat de buitenlamp dan 2 minuten branden.
Als de 2 minuten voorbij zijn, dan moet de lamp weer uit.

Wat doe ik nu verkeerd? De lamp gaat niet aan en ik begrijp het niet.

Groetjes Esther

Je moet de als en de en ff omdraaien. Als de bewegingsmelder aangaat en lux is kleiner dan 11, dan het licht aan doen.

1 Like

Hoi Esther,
Even de lx en beweging verwisselen
Als…
Beweging
En…
Lux is kleiner dan 11
Dan…

Van de lux sensor is mss geen ‘En’ kaartje, in dat geval moet je bij ‘En’ het Logica kaartje “[tag] is kleiner dan” kiezen, en vervolgens de Lux ‘tag’/‘variabele’ van je sensor opzoeken en selecteren.
Vul de gewenste lux waarde in et voilà.

.
Een tag of variabele is niets anders dan een stukje opslag, waarin je tekst, of getallen, of waar/niet waar in kunt opslaan en uitlezen.

Zo, heb je weer wat te doen komend weekend😬

1 Like

Hoi Peter,

Dank je wel voor de uitgebreide toelichting! Volgens mij heb ik het al werkend, dus dan moet ik maar wat anders gaan doen dit weekend ;-).
Wat ik niet helemaal begrijp: waarom moet je deze twee omdraaien? In mijn beleving staat er toch hetzelfde…
Groetjes Esther

1 Like

Graag gedaan.

Her is soms lastig een gebeurtenis (Als…) te onderscheiden van een voorwaarde (En…).
Zónder beweging als voorwaarde, werkt je flow, met een lager dan X wordende luxwaarde als gebeurtenis:
Als luxwaarde onder de 11 komt, dan actie.
De flow kan pas nog een keer worden getriggerd, als de luxwaarde eerst weer boven de 11 is geweest.

Mét beweging als voorwaarde wordt de kans heel klein dat de flow uitgevoerd wordt: precies op het moment dat de luxwaarde onder de 11 komt, moet de bewegingsensor óók actief zijn.

Omgedraaid werkt het dus wel zoals verwacht. Bij iedere beweging wordt de flow uitgevoerd, mits de luxwaarde lager is dan 11.

1 Like

Ja, nou snap ik waarom het niet werkt. Dank je wel!

1 Like

Hoi Peter,

Ik heb hierover toch nog een vraag. De lampen gaan na de ingestelde minuten netjes uit. Maar als ik al in de tuin zit en de lampen aan heb, wil ik juist niet dat ze dan uitgaan. Hoe regel ik dat dan het beste?

Alvast bedankt voor je hulp.

Groetjes Esther

Euh, dan moet je elke minuut even bewegen :stuck_out_tongue_winking_eye:
óf een presence / occupancy sensor gebruiken. Deze ‘zien’ een persoon, maar die persoon hoeft niet te bewegen.
Nadeel, als een kat ‘in beeld’ gaat liggen slapen, blijven de lampen ook aan (denk ik), ik heb zelf (nog) geen presence sensors.
In ieder geval zien PIR (beweging) sensors lichaamswarmte, dat zal met presence sensors niet anders zijn, al wordt er een andere techniek voor gebruikt.

Screenshot from 2022-10-28 01-34-05

Mhm, iedere minuut bewegen lijkt me iets te onrustig :slight_smile:
Je kunt in mijn voorbeeld dus niet zeggen:
Als de lampen al aan zijn, doe dan niets.

Of werkt zoiets niet?

Probeer het eens met zone activity.
image

ALS zone actief lampen aan
ALS Zone is inactief voor 5 min dan lampen uit.

Dan hoef je wat minder te bewegen dan Peter_Kawa adviseert :wink:
image

PS: voor de meeste bewegingssensoren kan je in de instellingen instellen hoe lang de “dode tijd” is.
(De tijd dat de sensor geen melding van beweging doorgeeft)

:stuck_out_tongue_winking_eye:

@ebruntink1978 Esther, het kan perfect met een Occupancy sensor zoals ik al schreef.
Maar hetkan zijn dat je niet nóg een sensor wil kopen :wink:

Met een gewone sensor zul je toch iets moeten verzinnen wat ‘normaal bedrijf’ situatie uitschakelt.
Ik heb bijv. voor diverse sensors in huis een virtuele schakelaar gemaakt, en deze tussen de flow in gezet.
In jouw geval zou de schakelaar als EN voorwaarde (als schakelaar is uit) opgenomen moeten worden van de flow die de lampen uit schakelt.
Dan zou de routine onderbroken worden als je de virtuele schakelaar aan zet.
Op deze wijze gaan de lampen aan op beweging, maar niet meer uit.
Je kunt een eindtijd instellen om de lampen automatisch weer uit te schakelen bijvoorbeeld, of aan de ‘slapen’ flows koppelen