Simpele Flow

Hoi,

Ik probeer een simpele flow te maken voor Aqara deursensors maar op de een of andere manier werkt het niet.

Als het contact alarm aan gaat en het de zon gaat onder dan het licht aan.

Dus ik wil alleen bij zonsondergang als de deur opengaat het licht aan maar helaas doet hij altijd het licht aan bij openen van de deur

Thanks in advance

Bedoel je echt “bij zonsondergang” dus alleen op het moment van zonsondergang het licht aan als de deur opengaat?

Ik vermoed dat je bedoeld “na zonsondergang”

Dan zou dit moeten werken

1 Like

Wanneer u de flow laat zien dan weten we welke kaarten er gebruikt worden.
“de zon gaat onder” lijkt mij niet de juiste kaart.

Volgens mij werkt dit nu er zat een andere flow in de weg ik wil namelijk dezelfde situatie creëren maar dan als het bewolkt Is weet u hoe ik dit kan doen ?

Thanks in advance

Jouw flow triggert 1x per dag als de zon ondergaat EN op precies dat moment de keukendeur ook open staat.
Dat kan de bedoeling zijn, maar de rest v.d. avond triggert deze flow dus niet…
Lijkt me niet wat je zou willen

Bedoel je niet een flow als hieronder?
Ik heb

er ook in verwerkt:

Het lastige met het weer en bijvoorbeeld de term “bewolkt” is, dat dit niet eenduidig te controleren is. Ik zat ook te denken aan het logische kaartje met controle op de standaard weer omschrijving van de Homey zoals Peter_Kawa heeft gebruikt. Maar als die bijvoorbeeld een tekst als “regen” bevat, dan is het ook bewolkt, tenzij het misschien weer “zo nu en dan regen” is.

Alternatief kan zijn dat je de conclusie mbt bewolking trekt op een andere sensor of device, bijvoorbeeld een helderheid sensor of de opbrengst van zonnepanelen. Maar dan kun je weer hebben dat dit vaak wisselt (bij wolken die afwisselen met zon).

Het is maar net wat je wilt……

1 Like

Mag ik aannemen dat er ook nog een flow is dat de lamp weer uitschakelt.
Ook via dat contact wordt lastig want dan moet de deur open blijven als iemand in de tuin blijft.
Met een timer uitschakelen sta je ineens in een donkere tuin.

Blijft over een goede sensor die waarneemt dat er iemand buiten is en blijft.
Mijn Hue outdoor sensor meende ik te zien reageren op bewegende struiken en/of bomen.
Moet dat nog nagaan maar dan is die er ook niet geschikt voor.

Beste,

Uiteraard heb ik ook een flow maar die is heel simpel wanneer de deur dicht gaat dan gaat het licht uit.
Ik ga even kijken welke sensor er beschikbaar is om het weer type het te laten bepalen

Thanks Greetz Jan

Die weer sensor zit gewoon in Homey als tag Weer.

Voorzover ik weet gebruikt Homey Openweathermap als weer service

Beste,

Waar vindt ik deze tags ?

Greetz en thanks

In mijn voorbeeld flow zie je een Logica kaartje “bevat”
Wanneer je deze toevoegt aan je flow, kun je de zg. “tag” kiezen.

Daarna zie je het lijstje met tijd en weer tags waaruit je kunt kiezen

https://homey.app/f/51LVpD/

Zoiets

In 't 2e veld geen variabele gebruiken, maar gewoon zelf de gewenste tekst invoeren.

Waarom werk je niet met een licht sensor?
Als deur opgaat en in de schuur is het licht minder dan xx lux, dan lamp aan. Ben je ook van de zonsondergang af.

1 Like

Dank voor de Tip welke sensor is hier goed genoeg voor ?

Thanks Snellie

Zelf gebruik ik ipv een licht sensor de omvormer van mn zonnepanelen.
Als het PV vermogen lager/hoger is dan X…W

1 Like

Ik heb goede ervaringen met diverse sensoren. Als buitensensor gebruik ik de Hue Outdoor Sensor. Binnen gebruik ik verschillende Aqara Motion Sensors, de Hue Motion Sensor en de Aeotec Multisensor 6. Deze meten behalve licht ook de temperatuur. De Multisensor van Aeotec meet daarnaast ook vochtigheidsgraad en ultraviolet. Minder goede ervaringen heb ik met Ikea Tradfri Motion Sensor en met de Neo Coolcam PIR. Als je al Hue hebt, zou ik je Hue adviseren.

Beste geprobeerd een flow te maken daar ik inmiddels een Aerotec sensor heb aangeschaft maar helaas werkt het niet ik heb gedaan als de lux waarde is minder dan 10 en de deur opengaat dan licht aan.
Maar helaas werkt dit niet

Groet snellie

Psies andersom denken :hugs:
Als…
deur is geopend
En…
logica kaartje [luxtag] (van lux sensor) is lager dan 10

Dan…
licht aan

Uitleg:
Bij jouw voorbeeld gaat als trigger de waarde lux (waarschijnlijk 1x per dag) onder de 10 komen
Op dat moment moet toevallig de deur ook open zijn.
Dan mag het licht aan.
Niet echt bruikbaar dus als manier om een lamp aan te sturen.

Meer voorbeelden