Flow voor zonnescherm wanneer er niemand thuis is

Ben inmiddels aardig aan de slag gegaan met de Homey Pro en tot nu toe ben ik erg onder de indruk. Veel aan het experimenteren en er werkt al veel.
Maar nu heb ik een uitdaging met het maken van een flow.
Ik heb de volgende “apparaten”

  • Somfy zonnescherm
  • Somfy lux meter
  • Smart Precense
  • Open Weather

Ik wil graag het volgende bereiken dat wanneer

  • Er is niemand thuis is
  • Het zonnescherm omlaag is
    Dat dan in de volgende gevallen het zonnescherm omhoog gaat
  • als de lux waarde beneden de 5.000 is
    Of
  • als de windkracht boven de 5 Beaufort komt
    Of
  • als het over 30 minuten gaat regenen.

Heeft iemand al eens een dergelijke flow gemaakt? Of kan er iemand tips geven.

Met vriendelijke groeten,
Arjan
Veel afzonderlijke acties lukken al wel maar de combinatie nog niet.

Je kan bijvoorbeeld niet altijd kiezen voor “iedereen is weg” maar bijvoorbeeld wel dat er iemand is weggegaan. En je kan ook niet altijd kiezen dat de status van het zonnescherm “omlaag” is maar bijvoorbeeld wel dat de status is veranderd.

Ik heb wat flow gemaakt voor mijn zonnescherm. Nu vooral nog data van de knmi app, maar wil zelf nog iets van een weerstation gaan aanschaffen om zo data te krijgen die echt voor mijn huis van toepassing is.
Sensoren die ik nu wel gebruik:
Lux sensor, maar deze zit achter het gordijn, dus als het gordijn dicht is werkt hij niet zo goed.
Vibratie sensor, mocht de knmi app het mis hebben en mijn zonnescherm gaat flink te keer
deur sensor, omdat mijn zonnescherm werkt op 433 mhz wil ik graag op deze manier een terug koppeling hebben.

In eerste instantie was het 1 grote advanced flow, maar deze werd een beetje traag. Daarom heb ik in en uit nu verdeeld in 2 flows.
Hopelijk is het een beetje duidelijk.

Dit is voor het in gaan van het zonnescherm

Deze is voor het uitgaan van het zonnescherm. Ik vond het ook belangrijk om de binnen temp mee te nemen in de overweging of het zonnescherm mag open gaan.


Iedereen is weg is een voorwaarde en niet een trigger, dus die staat bij de “en” (niemand is thuis). je kan wel kiezen als laatste weg gaat.
Maar ik vond zelf dat de flow moet werken als we wel of niet thuis zijn, omdat hij ervoor moet zorgen dat het huis niet opwarmt.

Dank je voor je snelle reply!
Ik moet nog veel leren zie ik.
Die flows van jou zijn een meesterwerk.
Ik ben nog niet begonnen aan die advanced flows en probeerde het op te lossen in de Honey app op mijn iPhone.
Ik ga op een rustig moment eens nauwkeurig kijken naar jouw voorbeeld.

Had al wel vast ChatGPT om hulp gevraagd en die kwam met het volgende. Zou dat te gebruiken zijn?

Chat GPT:
Thank you for clarifying the conditions. Here’s how you can create a Homey Flow to close the sunscreen when nobody is home, the sunscreen is out, and one of the specified conditions is true:

  1. Create a Flow:
    Open the Homey app or web interface and create a new Flow.

  2. Trigger:
    Set the trigger for when you want this automation to run. Use a “Sunscreen Open” trigger.

  3. Condition Cards:
    Add the following condition cards:

    • “Nobody is Home” condition.
    • “Sunscreen is Out” condition.
    • “It is Starting to Rain” condition.
    • “Wind Above 5 Beaufort” condition.
    • “Lux Value Below 5000” condition.
  4. Logic:
    Use the “OR” logic card to combine the conditions “It is Starting to Rain,” “Wind Above 5 Beaufort,” and “Lux Value Below 5000.” Connect this “OR” logic card to the “Sunscreen is Out” and “Nobody is Home” conditions.

  5. Action Card:
    Add an action card to “Close Sunscreen.”

  6. Complete the Flow:
    Connect the trigger to the condition logic (which includes the “OR” logic card) and then to the action. Ensure the flow is active.

  7. Name and Save:
    Give your Flow a meaningful name and save it.

Now, your Homey Flow is set up to close the sunscreen when nobody is home, the sunscreen is out, and either it is starting to rain, the wind is above 5 Beaufort, or the lux value is below 5000. Make sure your Homey device has access to the necessary data sources for weather conditions, lux value, and presence detection for this automation to work correctly.

Het klopt niet helemaal wat chat gpt zegt. Sowieso kom je niet uit met 1 flow, omdat elke verandering die je wil meten een trigger is. Als je het zonnescherm uit wil laten gaan dan kan je dit wel als condities gebruiken.

Triggers voor in laten gaan:
Het begint met regenen
Het gaat regenen over xx minuten
Windkracht is veranderd
Lux waarde is veranderd

En dan moet je bij elke flow zijn eigen condities zetten. Ik zal een aantal voorbeelden maken.

Als: Het begint met regenen
en: niemand is thuis; zonnescherm is omlaag
dan: zonnescherm omhoog

Als: het gaat regenen in xx minuten
en: niemand is thuis; zonnescherm is omlaag
dan: zonnescherm omhoog

Als: Windkracht is veranderd
en: niemand is thuis; zonnescherm is omlaag; windkracht is boven 5
dan: zonnescherm omhoog

Als: Lux is veranderd
en: niemand is thuis; zonnescherm is omlaag, lux is lager dan 5000
dan: zonnescherm omhoog

Dit is de reden dat ik hem met advanced flows heb gemaakt, omdat elke trigger een eigen flow krijgt. Daarnaast gaan flows maken via de web app velen malen sneller dan via mobiel.
En dan is nog de vraag of je het wel alleen wil doen als niemand thuis is, want als het aan het regenen is en je zonnescherm is nog open, dan zal je die wel dicht willen doen.

Super bedankt voor je hulp!!
Dat ChatGPT niet 100% de oplossing zou geven had ik eigenlijk ook niet verwacht. Maar ik dacht, laat ik het eens vragen. Voor verschillende andere toepassingen heb ik ChatGPT al wel succesvol kunnen inzetten.
Bedankt voor de voorbeelden. Ik ga er mee aan de slag en zal me ook eens gaan verdiepen in die advanced flows.
Wat betreft de flow ook gebruiken voor als we thuis zijn daar heb je natuurlijk gelijk in. Maar in eerste instantie was mijn redenering dat we de regen dan we zouden zien aankomen en het zonnescherm dan handmatig naar binnen kunnen halen. Maar automatisch in een flow is natuurlijk mooier.
Ik ga dit weekend eens op mijn gemak met die advanced flows aan de slag.

Advanced flows kun je in eerste instantie simpel houden, maar er wel meerdere triggers (als) in verwerken. Daarna kun je proberen meerdere condities te gebruiken waar je normaal ook 2 flows voor nodig hebt, omdat er maar 3x of in de standaard flow gebruikt kan worden.

Ik ben zelf geen voorstander om alles in 1 advanced flow te zetten, want het moet voor mij wel overzichtelijk blijven, maar hier heeft iedereen een eigen voorkeur in.
Succes! en als je vragen hebt kan je altijd een bericht sturen.

Hi Arjan,

Met het zonnescherm ben ik lekker aan het experimenteren geweest en dat gaat de goede kant op.
Nu heb ik een andere vraag over de advanced flows.
Ik wil graag het volgende:
Ik heb een kat en ik heb een connected kattenluik van Sure Petcare.

  1. De kat mag tussen 07:00 en 20:00 naar buiten.
  2. Het katten luikje moet naar de status “Binnen houden” als het na 20:00 is en waneer het vies weer is (regen, sneeuw, etc)
  3. Het kattenluikje moet naar de stand “Open” om 07:00 behalve waneer het vies weer is.
  4. Als het katten luikje overdag naar de stand “binnen houden” is gegaan (vanwege bijvoorbeeld regen) dan moet het luikje na 1uur sinds het gestopt is met regenen weer naar de stand “open”

Tot nu toe lukt alleen punt 2 goed (zie screenshot, Kat naar binnen)
De andere lukken niet omdat ik daar (naar mijn gevoel) niet de juiste begin trigger kan vinden. in mijn poging om de kat weer naar buiten te laten (screenshot, Kat naar buiten). Gaat het luikje om 07:00 uur keurt open waneer het mooi weer is maar het lukt mij niet om het zo te maken dat het luikje ook weer open gaat als het bijvoorbeeld om 14:00 gestopt is met regenen om het luikje dan 1 uur later weer op de stand Open te zetten.

Heb jij tips zodat de kat niet chagrijnig binnen hoefde blijven als het gestopt is met regenen en de zon schijnt?

Die advanced flows zijn erg leuk om mee te experimenteren!

Met vriendelijke groeten,
Ajan


Hi Arjan,

Volgens mij was er je al aardig. Alleen moest je all gebruiken ipv any. Bij all moet alles waar zijn en bij any 1 van de voorwaarde.

Ik gebruik zelf de app buienalarm, maar weet niet of er verschil tussen zit. Daarnaast is de chronograph app een hele handige app om te gebruiken.
Om alles even snel te maken heb ik de notitie app gebruikt om zo niet elk kaartje te hoeven zoeken.

Dit zou je ervan kunnen maken en zou voor alle opties moeten werken.

Top!!!
Ik ga met deze input aan de slag!
Die chronograph app is nieuw voor mij. Heb ik nog niet mee geëxperimenteerd.

Ik laat weten als de poes weer zonder problemen naar buiten en naar binnen kan en niet meer door mijn fout moet binnenblijven:-)

gr,
Arjan

1 Like

Hi Arjan,

Heb afgelopen weekend eindelijk tijd gehad om met je tips aan de slag te gaan.
En, het werkt!!!
Leuk om met die timer te werken.
Jij had de timer op 1 uur gezet als voorbeeld toch?
Super bedankt voor je hulp!
Ik kan deze tips zeker ook gebruiken voor toekomstige flows.
Bijvoorbeeld om te werken met een bewegingssensor icm een hue lamp. Werkt nog niet helemaal, maar dat gaat me vast nog wel lukken.
Wel jammer dat die advanced flows niet te maken zijn op de iPhone. Dat is toch wel mijn meest gebruikte apparaat. MacBook heb ik ook maar die gebruik ik zo weinig dat op het moment dat ik hem wil gebruiken de batterij opgeladen moet worden.

Groeten,
Arjan

1 Like