Advanced Flow Zonnescherm

Hallo Homeys,

Ik heb zojuist mijn eerste advanced flow gemaakt. Ik ben redelijk nieuw met de Homey dus kan we wat inspiratie gebruiken om deze flow verder te optimaliseren.

Ik maak gebruik van de Fibaro Rolluikschakelaar 3, de buienrader app, de Openweather app. En de variabelen Zonnescherm Uit Nee/Ja en Donker Nee/Ja

Het zonnescherm kan ook met een dubbele pulsschakelaar worden bediend en ik vermoed dat zeker op dat vlak de Adv. Flow verbeterd en geoptimaliseerd kan worden.

Alvast bedank voor het meedenken en ik hoor het graag jullie verbeter punten :wink:
Groet
Henk

1 Like

Interessant topic. Ik ben ook aan het experimenteren met de screens. Ik vroeg me af waarom je voor de buienradar app hebt gekozen en niet bijvoorbeeld voor buienAlarm?

In de onderste flows (met indrukken schakelaar) mis je de daadwerkelijke actie nog lijkt het?

Geen special reden Buienradar is een bekende ik zal ook een kijken naar buienalarm.

Bij de onderste flows hoef ik alleen maar de variable aan te passen zodat de rest van de flow weet dat het Zonnescherm uit staat. Ook zonder flow zorgt die er al voor dat het scherm uit of in gaat afhankelijk welke van de 2 knoppen je indrukt.

1 Like

Mooie eerste begin flow. Ik heb het al paar keer gezien. Dat jullie niet de 2de lijn gebruiken ?

Bijvoorbeeld bij: het regent kaartje.
Als je dan 2de lijn zou gebruiken is dat niet een Nee actie zoals vroeger bij een gewone flow dat de Anders kaart is ? Of werkt dat zo niet meer ?

Leuk om te zien hoe anderen dit doen.

Ter inspiratie mijn oplossing:

  • twee zonneschermen
  • lichtsensor
  • buienradar app
  • Virtual Devices - device met twee ‘schakelaars’: Zonnescherm automatisch omhoog/beneden en bij regen automatisch omhoog ja/nee
  • Telegram app (geeft mij de mogelijkheid om informatieve meldingen te sturen naar een groep zonder geluid of trillen op mijn telefoon en in andere flows naar een alarm groep die mijn telefoon wel geluid laat geven)
  • Insight Trends app (helaas niet meer te installeren) - hiermee bereken ik de gemiddelde lichtsterkte over de laatste 12 minuten om jojo-en te voorkomen. Mocht iemand hierop een alternatief weten dan hoor ik het graag.

Met advanced flows heb ik alles in één flow onder kunnen brengen, dit waren er vijf!

Voor het dempen van pieken en dalen gebruik ik:
image

Door de waarden 5 en 6 aan te passen, kan je zelf bepalen hoeveel de invloed is (wel steeds 1 verschil aanhouden).

2 Likes

Ik ben ook bezig met de screens.
Als beveiliging heb ik contacten als een raam open staat.
Ik heb alleen de optie contact alarm aan.
En wil contact alarm uit gebruiken.
Hoe kan ik het contact alarm omkeren?

Contact alarm AAN is niet waar gebruiken?

1 Like

Helemaal duidelijk.
Bedankt

Er zit ook een optie ‘omkeren’ in. Dat vond ik persoonlijk iets meer logisch.
Deze optie kun je op sommige kaarten vinden door met de rechter muisknop het menu te openen:

Op alle condities!

1 Like

Mooie flow ik mis alleen net het laatste stukje!
Welke lichtsensoren gebruik jij?
En heb je al een alternatief voor de insight trends app?

Verkeerde persoon?
Ik heb geen lichtsensoren in mijn flows?

Ik gebruik de lichtsensoren van Aqara gemonteerd in een afdakje gemaakt van een Venco chocolade/drop balletjes potje. Dit omdat de sensor officieel niet voor buiten bedoeld is.

3 Likes

Toffe D.I.Y. oplossing! Mag ik vragen waarom je gekozen hebt voor een “open” oplossing? Je zou de sensor natuurlijk ook gewoon in een compleet afgesloten doorzichtige behuizing (jampotje, oude buitenlamp met helder glas o.i.d.) kunnen doen, dan kan er zeker geen vocht bij komen en zou de sensor nog steeds moeten werken.

Ik heb daar wel over nagedacht. Maar met de zon op een gesloten potje wordt het wel heel warm binnen. Dit werkt al een hele tijd erg goed.
Ik heb, naar idee van een mede-poster in dit onderwerp nu een flow gemaakt met m’n zonnepanelen als sensor.

1 Like

Indrukwekkende flow! Dat is waar advanced voor bedoeld is!

Paar vragen/tips:

  1. Mag ik vragen waarom je zo vaak dezelfde kaartjes op het canvas plaatst ipv dat je de kaartjes hergebruikt? Bovenste deel: ZonneschermUit is gelijk aan Ja → die kan je aan al je triggers knopen en met al je ALL kaartjes verbinden. Alleen bij je trigger “De zon ondergaat” zal dit niet gaan volgens mij, maar mocht je hier een extra voorwaarde bij kunnen verzinnen, dan zou dat wel weer mogelijk zijn.

  2. Je trigger “Temperatuur werd groter dan” zou ik aanpassen naar de temperatuur is veranderd (zoals je bij wind al doet), je controleert daarna namelijk nog een keer of je temperatuur inderdaad hoger is. Voordeel van de algemene “is veranderd”-kaart is dat die ook open stuurt als het al boven de 22 graden is en geregend heeft.

  3. Ik mis nog een trigger “Het gaat regenen over…”. Dit los je nu op met iedere 5 minuten, maar ik zou zelf Homey niet zo op die manier belasten. De helderheid doe je neem ik aan ook met je variabele “Donker” controleren, dus die zit er eigenlijk op 2 manieren in.

heb je hier 2 verschillende lux waardes gebruikt?

1 Like