Zonschermen met advanced flow

tips waarom dit niet werkt? ze gaan hierdoor niet naar beneden en ook niet naar boven.

wat ik wil bereiken; als het warm wordt én de zon schijnt naar beneden

als de zon niet meer schijnt / onder gaat weer omhoog.

de schermen werken wel op een eenvoudige flow heb ik geprobeerd (om 19:30 naar beneden b.v.)

is het zo dat zo’n voorwaarde “als het warmer wordt dan 23 graden” alleen triggert als het vanaf een koudere temperatuur warmer wordt? (eigenlijk zou ik een voorwaarde willen; “als het warmer IS dan …”)


die startknop en vertraging heb ik er tussen gezet om te kunnen zien welke voorwaarden nu wel of niet voldaan waren

Deze:

1 Like

Het antwoord is al gegeven. Overweeg de standaard ALS (zonnepanelen productie veranderd) EN (temp is boven de…) DAN (zonnewering neer) constructie.

Persoonlijk zou ik adviseren hem verder uit te werken. Ik zelf heb een ultra wide scherm (49”) en moet 4 pagina’s scrollen voor AF voor 1 zonnewering. Rekening houdend met zon, licht, wind, regen, temp buiten en binnen, set temp thermostaat, etc. Misschien leuk nog wat uit te breiden?

Mocht je het boeiend vinden, ik ben altijd veel te uitgebreid in flows… Maar he, het kan, het werkt perfect en altijd. Ter inspiratie wellicht :wink:

Dit is mijn Flow. Enkel voor het scherm aan onze voorzijde als voorbeeld.

4 Likes

ok, ben dit even mentaal en verstandelijk aan het verwerken :crazy_face:

ik wil namelijk graag weten WAAROM dat nooit gaat triggeren. Ik vermoed dat de sleutel is dat een “trigger” een bepaald moment is, en die twee momenten nooit samenvallen.

Naar mijn idee zou het logisch zijn dat je twee gegevens kunt checken en als die beide waar zijn, dan op een moment iets doet, maar dat kan homey dus niet - althans niet op deze manier.

Ik vraag me dan af wat wél een geldige manier van gebruik van het blokje “all” is ??

zit nu op m’n laptop met slechts QDR resolutie (net geen 4k) , morgen op m’n werkplek ga ik je kaart bestuderen.

ik heb overigens “screens” met zijgeleiding, hangen dus parallel vlak voor het raam. Die kunnen tegen storm en regen, dus veel meer argumenten dan “is het warm én schijnt de zon” zijn niet nodig.

Haha, dat klopt. Triggers en controle parameters werken anders. Je kunt ze wel prima combineren, maar dan in de ‘en’ volgorde. Dus ALS de temperatuur groter wordt dan x EN de productie is > dan…

Persoonlijk zou ik altijd met herhalende parameters werken. Nu trigger je eenmalig. (Namelijk als je van lager dan 23c naar hoger dan 23c gaat).
Mijn voorkeur: ALS de temperatuur veranderd EN het zonnescherm is op EN de temp is groter dan 23c EN de productie is groter dan… DAN scherm neer.

Kort samengevat. Je kunt die ALL dus wel gebruiken maar dan moet alles ervoor een ‘controle’ zijn en geen trigger. Triggers vallen zelden (lees nooit) op hetzelfde moment.

1 Like

Hier hetzelfde.

Reden van de argumenten:

  1. Natte screens optillen geeft snel schimmel
  2. Veel wind kan onbedoeld schade geven.
  3. In de winter wil ik hem niet neer hebben als het nog koud is binnen (gebruik van zonwarmte)
  4. Als het in de zomer nog koel is binnen wil ik hem juist wel neer hebben (voordat het te warm is)
  5. Ik wil het ook niet te donker hebben binnen.

Dus combineer het zo:

  1. Alles wat maakt dat hij OP moet eerst
  2. Alles wat maakt dat de temp binnen te laag is daarna
  3. Als het binnen te donker is daarna (iets omhoog)
  4. Vervolgens afhankelijk van licht buiten en binnen omlaag
  5. Parameters zo dat relatief snel dalen mogelijk is maar een ‘jojo’ van op en neer voorkomen wordt :smiling_face:
3 Likes

met de schimmel heb je wel een punt.

voor nu twee vragen;

  • ik weet nu nog niet waarom m’n ANY deel niet werkt?
  • hoe haal je al die weervoorspelling gegevens binnen?

Met het ANY deel is het zo dat het de ‘trigger’ door geeft als er 1 binnen komt. Dus als je meerdere triggers voor een ANY zet dan zal iedere trigger doorgezet worden naar dezelfde uitvoering (DAN)

Laat betreft het weer bericht zou ik gewoon een weer app installeren op Homey. Hier zet je je eigen woonadres in en je hebt heel veel data.
Kijk een keer in de Homey App ‘store’ welke je het prettigste vind. (Veelal moet je even een gratis API aanvragen.

Iedere Trigger start een flow opnieuw, dus bijvoorbeeld:
Geurt komt thuis & De zon gaat onder => Doe de lampen aan…
Wat dan als ik 3 uur voor de zon ondergaat thuis kom? of 12 uur NA de zon onder gaat??
Waar ligt de grens.
En tegelijk die twee triggers, zelfs binnen 1ms zijn het twee aparte instanties dat de flow wordt uitgevoerd.

Dus Athom heeft bedacht dat een ALL uit dezelfde trigger moet komen.

Dus DIT is wel een valide gebruik van ALL (Bij Any heb je die beperking natuurlijk niet )

(had je natuurlijk ook in één keten kunnen zetten maar dat ziet er minder mooi uit zeker als je ook andere zaken koppelt.)

1 Like

duidelijk.

ook een idee waarom m’n ANY flow ook niet werkt?

Heb je gekeken of de tijd goed staat? Hang en notificatie aan de zonsondergang…

En ook deze is zinloos,
Zit geen lijntje aan.
Screenshot_20230605_234846_Chrome

hoe bedoel je of de tijd goed staat?

met zonsondergang gebeuren er andere dingen die wel werken (er gaan lampen aan)

dat start ding had ik er in gezet omdat je dan handmatig kan starten en zien wat er gebeurd.

Maar hij is niet aangesloten dus je start niets…

Wellicht kun je beter even de voorbeelden doornemen vanuit de template,
creëer een nieuwe Advanced Flow, vervang in de balk achter ?id= da211b07-a0bc-425b-b091-b35d4b68b649 alles door het woordje template. Dus je URL eindigt na Homey’s ID met … flows/advanced/create?id=template

Doorloop Athom’s voorbeelden even en bewaar eventueel de template als voorbeeld Flow.

Een start-block zonder connectie, dus zonder lijntje is kansloos.

en andere Triggers kun je gewoon testen met “Test vanaf hier”

2 Likes

Zo werkt het inmiddels afgelopen dagen netjes. De vertraging van het ene t.o.v. het andere scherm is een optisch grapje voor buiten, dan volgen de bewegingen elkaar op.

gegevens van het weer zal ik nog eens op studeren - natte screens is wel beetje ongewenst (i.v.m. schimmel). Bedankt zover!

Het is zeker inspirerend.

Wel zoveel bij elkaar dat sommige teksten, bijvoorbeeld waar vandaan, niet te lezen zijn.

Een regelmatig patroon doet ook heel veel goeds.

1 Like

another option

1 Like

Dat klopt. De meeste variabelen (rode lijnen) zijn voor logging bij fouten. Dan is het makkelijk te herleiden als er wat mis gaat welke trigger met welke fout mislukte. Dit zijn lange log teksten en grote ‘ballonnen’.

Wat ik er prettig aan vind is dat de zonnewering dus alleen zover dicht is als zinvol en het dus wel licht blijft in de woonkamer. Op een zonnige dag als vandaag was het niet zinvol om de zonnewering meer dan 60% te sluiten. (En kan de hond er onderdoor kijken naar wat er allemaal buiten gebeurd.) Desondanks gaat ze zonnewering vrij snel omlaag als de zon schijnt, gaat deze niet ‘op en neer’ en ook weer vlot omhoog als ze zo’n hoog staat en dus niet meer naar binnen schijnt. Maar zoals gezegd, vele wegen naar Rome en dit was mijn invulling (heb hem inmiddels nog verder uitgebreid. Bedacht me later dat hij natuurlijk niet omlaag mag als het raam open staat bijvoorbeeld :smiling_face:)

1 Like

ehhh frankly said, I only understand less then half of this… ?

is it ment to describe the hysteresis and proportionality ?