Als zon een half uur schijnt, screens bedienen

Hallo,

Ik heb heel veel zitten stoeien en gezocht naar het automatisch bedienen van screens maar kan niks vinden wat aan mijn gedachten voldoet.

Ik zou graag willen zien als een aquara lichtsensor direct zonlicht ziet, en het warmer dan 20 graden is dat de screens automatisch dicht gaan.

Om nu te voorkomen dat ze continue open en dicht gaan wil ik graag dat de zon een half uur schijnt (of een half uur weg is) voordat de screens daadwerkelijk open en dicht gaan. Hoe kan ik dit nu in een flow vertalen?

Dacht om een paar variabelen te maken en daar een teller in bij te houden maar kan alleen de intensiteit verandert optie gebruiken in de als en niet in de en…

Alvast hartelijk dank voor een suggestie in de goede richting,

Groet Maurice

Hoi, kijk eens naar bijvoorbeeld de Chronograph app. Daarmee kun je een timer starten van bijvoorbeeld 30 min. zodra de zon schijnt. Als dan de timer is afgelopen dan kun je de screens naar beneden doen. Als dan de zon verdwijnt binnen die 30 minuten dan moet je de timer stoppen.

Voor het naar boven doen van de screens moet je dan eenzelfde trucje uithalen.

Succes

1 Like

En zoek eens op het forum naar “How to use tags in a flow”.
Dan kan je ineens veel meer met je EN kaartjes. :stuck_out_tongue_winking_eye:
Voor de luie mensen hier (<–Dit is een link, daar kan je op klikken) de link.

2 Likes

Het is wel een klus om het goed te doen. Timer starten als het zonnig is, timer stoppen en/of screens indoen als het (ook weer een tijdje) bewolkt is. Maar het principe is steeds hetzelfde, zoals hierboven aagegeven een timer van b.v. Chronograph starten en/of stoppen naar gelang de helderheid boven of onder een bepaalde grens komt, en als de timer afloop dan de actie uitvoeren die je wilt. En dan voor knikarmschermen nog rekening houden met wind…
Als je geen windmeter hebt, dan kun je ook een trillingssensor op je knikarmscherm plaatsen. En dan heb je weer een timertje nodig :slight_smile:

1 Like

Hallo Roco,

Die post had ik al gevonden en doorgenomen, maar ik mis daar het gehele gedeelte in hoe te voorkomen dat bij iedere korte wisseling tussen zon en bewolkt de screens continue heen en weer gaan…

@Edwin_D en @Walter_vande_kerkhof, hartelijk dank voor jullie suggesties, hier kom ik een heel stuk verder mee. Als ik iets heb waar ik van denk dat het de moeite waard is zal ik het hier posten.

Voor dit stukje leek de link mij geweldig!

1 Like

Ik heb een tijd lopen puzzelen en weet nog niet helemaal of ik hier nu echt tevreden maar ga zijn

Ik worstel vooral met als de zon even afgewisseld wordt door een wolk, of het net even zonnig is hoe ik voorkom dat het gaat flipperen, oftewel een soort gewogen overwegend zonnig of bewolkt in de periode.

Ik vind het moeilijk beoordelen wat je flows zullen doen omdat je de zon- en bewolkt timers pauzeert. Gevoelsmatig zeg ik dat dat niet klopt, want dan zou je alle kleine opklarinkjes op een middag optellen op een overwegend bewolkte dag.

Ik ben ook geen fan van flows met “elke x minuten”, volgens mij zijn die niet nodig als je op helderheidsveranderingen reageert en dan timers start of stopt. De lopende timers zorgen dan voor de events waar je verder op reageert, en lopende timers geven ook informatie over de state.

Wat ik zou doen om flipperen te voorkomen is de zontimer laten doorlopen als het maar heel kort bewolkt is. Anders kan het lang duren tot het scherm een keer uitgaat. Ik zou dus alleen als een bewolkt timer afloopt de zontimer volledig stoppen, anders de zontimer laten lopen (want het was maar een klein wolkje). Als de zontimer afloopt kan het scherm uit.

Als het scherm uit is geldt omgekeerd iets dergelijks, korte opklarinkjes stoppen de bewolkt timer niet, als het langer zonnig is wordt de bewolkt timer wel gestopt. Als de bewolkt timer afloopt miet het scherm dicht.

De helderheden en tijdsduren zou ik in variabelen zetten, Met die variabelen kun je dan spelen om het gedrag te finetunen.

Om schermen te bedienen gebruik ik ook een Aqara licht sensor. Hiervan bepaal ik het gemiddelde over 10 minuten, dit middel van een soort schuifregister met 5 variabelen:

Door middel van de zonnestand, activeert Homey de flow die getriggerd wordt door de AVG Lumen:

In de flow zit ook de voorwaarde voor de maximaal voorspelde temperatuur.

De volgende flow gebruik ik om de schermen weer te openen:

Let op het verschil in Lumen bij het sluiten en openen van de schermen. Die zorgt naast het gebruik van het gemiddelde Lumen ook voor een rustigere manier van aansturen.

2 Likes

Hallo Edwin,

Dankjewel voor je reactie. Ik was en ben ook niet zo heel erg gecharmeerd van de richting die ik gekozen had. Het stapelen van opklaringen had ik afgevangen door de zoncyclus te zetten en de timer te resetten als de cyclus >4 was in 30 minuten.

Goed idee om de waardes als helderheid en tijdsintervallen als variabelen te gebruiken, scheelt een hoop aanpassen in de diverse flows…

Wat als je het zegt heel simpel klinkt blijkt toch lastiger dan gedacht :slight_smile:

Hallo Wessel,

Heel erg bedankt voor het delen van de flows, dit is precies wat ik voor ogen had. Een gewogen zonnesterkte gebruiken door gebruik te maken van een schuifregister, super!!!

Ook het gebruik maken van een max temperatuur verwachting, een stuk makkelijker dan het daadwerkelijk meten van de buitentemperatuur. Welke App gebruik je hiervoor? Zie vaak DarkSky langs komen maar daar kan geen api key meer voor worden aangevraagd :frowning: dus op zoek naar een alternatief, twijfel tussen OpenWeatherMap of Weather Underground

Groet Maurice

De voorspelling van meteoserver is in mijn geval erg betrouwbaar:

Eerst een account aanmaken bij meteo server. X aantal request zijn gratis.
Voorbeeld:
https://meteoserver.nl/api/liveweer.php?locatie=Wijk%20bij%20Duurstede&key=d9f0b978a5

2 Likes

Hallo Wessel,

Wederom hartelijk dank, was inderdaad via de omzwerving van OpenWeatherMap naar Weather Underground naar WeerLive bij Meteoserver uitgekomen en heb even liggen kl…ien met de json juist geparsed te krijgen maar nu idd een werkende voorspelling op mijn Homey.

Ik zou je post even aanpassen en je api key verwijderen, nu kan iedereen calls onder je account doen en ben je dadelijk zo door de gratis 500 requests per maand heen.

Groetjes Maurice

Gaaf te horen dat het gelukt is. Ik heb al 4 jaar gestoeid met allerlei verschillende flows voor het automatiseren van mijn schermen. Met dit als resultaat waar ik tevreden mee ben. Ik ben blij dat ik jou ermee heb kunnen helpen.

De API code is niet de echte code. Die heb ik aangepast voordat ik deze hier heb geplaatst. Toch bedankt voor je waarschuwing.

1 Like

Ja het was inderdaad een hele bevalling zeg maar…

Ik heb de screens nog niet daadwerkelijk hangen en aangesloten maar dacht kan wel al het aansturen uitdenken en maken. Nou maar goed ook want het kostte nogal wat hoofdbrekers, iedereen hartelijk dank voor zijn/haar input.

Als iemand dus screens wilt aansturen dan deel ik hierbij mijn flows die ik hiervoor gebruik.

Je hebt een account bij meteoweer nodig, tot 500 verzoeken per maand zijn gratis en aangezien ik er maar 1 per dag doe blijf ik hier ruim onder…

Daarnaast heb je de apps Better Logic, HTTP request en optioneel PaperTrails Logboek nodig.

De eerste flow haalt 1x per dag de weersvoorspelling van meteoserver (Knmi) op

Als deze flow uitgevoerd wordt dan triggert deze de volgende flow die het opgehaalde json object parsed naar enkele BetterLogic variabelen

Zover het ophalen van de voorspellingsdata.

Het daadwerkelijk bepalen of de screens naar boven of beneden moeten gebeurd in de volgende flow. Deze flow maakt gebruik van een schuif register en berekend de gemiddelde lichtintensiteit in 15 minuten (5 x 3 minuten). Dit doet hij tussen zonsopkomst en 3 uur 's middags, want dan is de zon van de ramen af.

De screens daadwerkelijk naar boven en beneden doen gebeurd in de volgende twee flows, waarbij ik de waardes van licht en temperatuur vergelijk met een variabele zodat dit makkelijk aangepast kan worden.

Screens naar beneden:

Screens naar boven:

2 Likes

Mooie flows
alleen wat ik niet helemaal begrijp is hoe kom je aan die zon5 en 4 en 3 enzo voort waar haalt logic dat vandaan ik snap de route niet helemaal ?

Ik heb de volgende variabelen toegevoegd:

Zon1, Zon2, Zon3, Zon4, Zon5, Zongemiddeld, Zondrempel, Bewolkdrempel, Screenstatus, Screentemperatuur

Daarnaast heb ik in Better Logic ook nog de volgende variabelen toegevoegd:

Neerslagvandaag, Mintempvandaag, Maxtempvandaag, Weerupdate24uur

Met uitzondering van Weerupdate vandaag (string) zijn alle variabelen nummers.

Hoop dat dit het helder maakt.

In elke zon variabele staat nou de hetzelfde helderheid. Of mis ik iets van de flow. Want er gaat helderheid naar zon5 en dan naar zon1
Ik volg hem niet ?

Het is een schuif registreer:
Waarde 4 -> 5
Waarde 3-> 4
Waarde 2-> 3
Waarde 1-> 2

De actuele waarde waarde wordt in waarde 1 weggeschreven. Iedere x minuten begint het opnieuw. Op zo’n manier krijg je een gemiddelde.

Ik heb geen screens, maar het gebruik van zo’n schuifregister om een gemiddelde te berekenen komt vast van pas!
Mss mijn flows voor het automatisch sluiten van mijn gordijnen nog es opnieuw bekijken… :slight_smile:

Maar waarom open je de screens pas na 3 seconden? Speciale reden!