Somfy motor (zonnescherm) op zonnepanelen

Sinds een aantal dagen een somfy motor in mn zonnescherm met het idee dat ik die eens ā€œevenā€ in zou gaan stellen.

Ik probeer altijd eerst even mn flows uit te schrijven, voordat ik ze daadwerkelijk maak, maar het is voor een beginner als ik behoorlijk lastig.

Ik heb het volgende op papier:

  • Zonnescherm UIT:
    Wanneer: Tijd tussen 9.00 - 17.00
    En: Zon schijnt
    Dan: Zonnescherm naar MY-stand

Ik heb een philips hue motion sensor outdoor in mn tuin (maar bij hoeveel LUX schijnt de zon?)

ik heb ook zonnepanelen van zoā€™n 8 jaar oud en deze meten natuurlijk direct wanneer de zon schijnt, maar hoe krijg ik deze ā€œdommeā€ zonnepanelen zo slim dat Homey weet dat ze zon opvangen?

Zonnescherm IN
Wanneer: Tussen 9.00 - 20.00
En: Harde wind
Of Regen
Of Zonsondergang
Dan: Zonnescherm IN

Hoe meet ik eventueel wind op komst?
En welke app gebruik is het beste voor regen?

Dit kun je in Insights ontdekken door de grafiek van de Luxsensor op te zoeken.

Verder is het een kwestie van vergelijken EN on de flows de lux waarde tag in een notificatie meegeven; zo kun je ingestelde helderheid ā€˜finetunenā€™ als het scherm bij net nog te veel / te weinig zonlicht wordt aangestuurd.

Misschien dat de Zonnepanelen app jouw omvormer ondersteund.
Er zijn ook merk-specifieke apps (zoekveld in de store gebruiken)
Nadeel van zonnepanelen als lux meter gebruiken: als de zon nog schijnt, maar bijna haaks op je panelen, zullen ze weinig stroom produceren. Hangt n beetje van de positie(s) af. Een Luxmeter is praktischer denk ik.

Het beste is een lokale regensensor. Anders buienalarm o.i.d.

Ik ben erg tevreden over de OpenWeather app.

Ik zou voor iedere trigger een flow maken

Actieflow

  1. ā€œZonnescherm INā€
    Alsā€¦
    ā€“Deze flow is gestart
    Danā€¦
    ā€“Zonnescherm IN

Trigger flows:

  1. ā€œZon onderā€
    Alsā€¦
    ā€“Zons ondergang
    Danā€¦
    ā€“Start flow ā€˜Zonnescherm INā€™
    ā€“Tijdlijn notificatie: Zonnescherm IN [flow Zon onder]

  2. ā€œHarde windā€
    Alsā€¦
    ā€“(Openweather) windkracht is groter dan 4
    Enā€¦
    ā€“Het is overdag ( ā†’ 's nachts zijn de schermen al in)
    Danā€¦
    ā€“Start flow ā€˜Zonnescherm INā€™
    ā€“Tijdlijn notificatie: Zonnescherm IN [flow Harde wind [[tag van Openweather Windkracht]] ]

  3. ā€œRegenā€
    Alsā€¦
    ā€“(Buienalarm) het gaat regenen over x min.
    Enā€¦
    ā€“Het is overdag
    Danā€¦
    ā€“Start flow ā€˜Zonnescherm INā€™
    ā€“Tijdlijn notificatie: Zonnescherm IN [flow Regen]

  4. ā€œBewolktā€
    Alsā€¦
    ā€“(Luxsensor) helderheid werd kleiner dan X
    Enā€¦
    ā€“Het is overdag
    ā€“Timer ā€œBewolktā€ loopt niet
    Danā€¦
    ā€“Start flow ā€˜Zonnescherm INā€™
    ā€“Start of vervang Timer ā€œBewolktā€, looptijd bijv. 5minuten
    ā€“Tijdlijn notificatie: Zonnescherm IN [flow Bewolkt [[tag van luxsensor Helderheid]] ]

  5. ā€œOnbewolktā€
    Alsā€¦
    ā€“(Luxsensor) helderheid werd groter dan X
    Enā€¦
    ā€“Het is overdag (zo reageren ze niet op evt. tuinverlichting)
    ā€“Timer ā€œOnbewolktā€ loopt niet
    Danā€¦
    ā€“Rol Zonnescherm UIT
    ā€“Start of vervang Timer ā€œOnbewolktā€, looptijd bijv. 5minuten
    ā€“Tijdlijn notificatie: Zonnescherm UITgerold [flow Onbewolkt [[tag van luxsensor Helderheid]] ]

.
Wat het ā€˜af maaktā€™ is de Zonnestanden app.
Hierbij heb je de positie van de zon t.o.v. jouw locatie (azimuth) Ć©n de zonhoogte (altitude) beschikbaar.
De zon zal enkel boven een bepaalde hoogte en tussen twee standen naar binnen schijnen.
Azimuth standen: 0Ā° = Noord / 180Ā° = Zuid / 270Ā° West. Iedere 4 minuten verdraait de aarde 1Ā°

Flow ā€œZon onderā€ wordt dan

  1. ā€œZon uit raamā€
    Alsā€¦
    ā€“(Zonnestanden) Azimuth is veranderd
    Enā€¦
    ā€“(Zonnestanden) Azimuth is groter dan X (de positie waarop zon UIT het raam verdwijnt)
    Enā€¦
    ā€“(Zonnestanden) Azimuth is kleiner dan (X+2) (zo begrens je de trigger)
    OFā€¦
    ā€“(Zonnestanden) Altitude is kleiner dan X
    Danā€¦
    ā€“Start flow ā€˜Zonnescherm INā€™
    ā€“Tijdlijn notificatie: Zonnescherm IN [flow Zon uit Raam. Azimuth: [[Azimuth]] Altitude: [[Altitude]] ]
  • 6. Flow ā€œOnbewolktā€ wordt dan
    Alsā€¦
    ā€“(Luxsensor) helderheid werd groter dan X
    Enā€¦
    ā€“(Zonnestanden) [[Azimuth]] is groter dan X (de positie waarop zon IN het raam gaat schijnen)
    Enā€¦
    ā€“(Zonnestanden) [[Azimuth]] is kleiner dan (X+2) (zo begrens je de trigger)
    Enā€¦
    ā€“(Zonnestanden) [[Altitude]] is groter dan X
    Danā€¦
    ā€“Rol Zonnescherm UIT
    ā€“Tijdlijn notificatie: Zonnescherm UITgerold [flow Onbewolkt [[tag van luxsensor Helderheid]] ]

Lokale regensensors

Thanks voor deze flows!

Ik heb nog wel een aantal vraagjes, ben jij ervaringsdeskundige met deze flows?

  • Zijn er momenten dat het zonnescherm binnen een uur bijvoorbeeld 4x heen en weer is gegaan? Een harmonica-effect lijkt me niet helemaal de bedoeling?

  • Stel dat je een keer handmatig (via afstandsbediening) het zonnescherm naar beneden doet, kan homey dan zien dat het zonnescherm uitgerold is? Of zijn deze flows enkel voor de automatisering?

Graag gedaan, Oekiee

Ik heb iets soortgelijks, maar met bewolking % i.p.v. helderheid, maar dat is niet echt realistisch. Moet nodig een luxsensor hebben.

Over x maal open en dicht in een uur:
Dit kun je met de timers afstellen. Van 5minuten vertraging kun je bijv 30minuten maken, en een balans vinden tussen comfort en irritatie/slijtage :laughing:

Flow 6 zou dan dit worden:

  • 6. Flow ā€œOnbewolktā€
    Alsā€¦
    ā€“(Luxsensor) helderheid werd groter dan X
    Enā€¦
    ā€“(Zonnestanden) [[Azimuth]] is groter dan X (de positie waarop zon IN het raam gaat schijnen)
    Enā€¦
    ā€“(Zonnestanden) [[Azimuth]] is kleiner dan (X+2) (zo begrens je de trigger)
    Enā€¦
    ā€“(Zonnestanden) [[Altitude]] is groter dan X
    Enā€¦
    ā€“Timer ā€˜Onbewolktā€™ loopt niet
    Danā€¦
    ā€“Rol Zonnescherm UIT
    ā€“Start of vervang timer ā€˜Onbewolktā€™, looptijd 30 minuten
    ā€“Tijdlijn notificatie: Zonnescherm UITgerold [flow Onbewolkt [[tag van luxsensor Helderheid]] ]

Over handmatige bediening cq uitschakelen van automatisering:
Mijn voorbeeld is volautomatisch.

  • Uitschakelen automatische flows:
    Virtuele schakelaar aanmaken, ik noem het even ā€œZonnescherm automatischā€
    en deze als voorwaarde bij ā€œEnā€ in iedere flow toevoegen:
    Enā€¦
    ā€“Schakelaar ā€œZonnescherm automatischā€ staat aan

.
Flows voor als de status van zonnescherm doorgegeven wordt aan Homey:

  • 7. Flow ā€œZonnescherm via a.b. UITgeroldā€
    Alsā€¦
    ā€“Zonnescherm is UITgerold
    Dan
    ā€“Zet schakelaar ā€œZonnescherm automatischā€ UIT
    ā€“Tijdlijn notificatie: Zonnescherm automaat UITgezet [flow Zonnescherm via a.b. UITgerold]
  • 8. Flow 'Zonnescherm via a.b. IN"
    Alsā€¦
    ā€“Zonnescherm is INgetrokken
    Dan
    ā€“Zet schakelaar ā€œZonnescherm automatischā€ UIT
    ā€“Tijdlijn notificatie: Zonnescherm automaat UITgezet [flow Zonnescherm via a.b. IN]

Je kunt er voor kiezen om de automaat de volgende dag weer vanzelf in te laten schakelen:

  • 10. Flow ā€œZonnescherm Automaat Aanā€
    Alsā€¦
    ā€“De tijd is 5 uur
    Dan
    ā€“Zet schakelaar ā€œZonnescherm automatischā€ AAN
    ā€“Tijdlijn notificatie: Zonnescherm automaat is weer ingeschakeld [flow Zonnescherm automaat Aan]

Haha je reageert lekker snel. Ik ben altijd meerdere dagen bezig met mn projectjes hoor.

Waarschijnlijk moet ik het gewoon op een tijd instellen. Je wilt ook weer niet dat het zonnescherm niet omhoog komt als het gaat regenen en dat ik dan heb ingesteld dat het pas over een half uur omhoog gaat. Lastig lastig :smiley:

1 Like

Thanx. Ja ik hou wel van deze puzzels.
Het blijft inderdaad afwegen: Bij regen wil je wel dat het snel reageert, bij storm ook, maar als na 20 minuten ineens de zon weer vol naar binnen schijntā€¦ wil je dan dat er nog x minuten gewacht wordt, of nietā€¦ keuzes keuzes haha.
Ik denk dat je het moet gaan ervaren. Vind je het te vaak uit en in gaan, zet (bepaalde) vertragingen 5 minuten langer totdat je er ā€˜mee kunt levenā€™ zeg maar :wink:

Ik ga hier deze week even mee aan de slag. Ik denk dat dit een prima weekje wordt met veel zon en wellicht later nog wat buien. Ik hou het hier op de hoogte of alles naar wens werkt :slight_smile:

1 Like

Ik heb nog even 2 vragen:

  • De zonnestanden app: Klopt het dat de zonnestand ten opzichte van het raam ook constant veranderd? In de zomer staat de zon veel hoger dan in de winter bijvoorbeeld.

en dan over het automatisch aanzetten etc:

7 . Flow ā€œZonnescherm via a.b. UITgeroldā€
Alsā€¦
ā€“Zonnescherm is UITgerold

8 . Flow 'Zonnescherm via a.b. IN"
Alsā€¦
ā€“Zonnescherm is INgetrokken

Stel dat het zonnescherm door een flow uitrolt (flow ā€œonbewolktā€), ziet homey dat dan ook niet als ā€œZonnescherm is UITgeroldā€?

De stand niet, maar de hoogte wel. Vandaar dat ik de altitude ook in de flows had verwerkt.
Het kan dus voorkomen dat de zon alleen in een deel van het jaar hoog genoeg komt zodat hij/zij in het raam schijnt.

.

Je hebt helemaal gelijk. Dat speelde door mijn hoofd, maar ben het uiteindelijk gewoon vergeten :sweat_smile:

Maak een Ja/Nee Variable ā€œZonnescherm_A.B.ā€

7 . Flow ā€œZonnescherm via a.b. UITgeroldā€
Alsā€¦
ā€“Zonnescherm is UITgerold
Enā€¦
ā€“Variabele ā€œZonnescherm_A.B.ā€ is gelijk aan JA
Danā€¦
ā€“Notificatie flow ā€œZonnescherm via a.b. UITgeroldā€

8 . Flow 'Zonnescherm via a.b. IN"
Alsā€¦
ā€“Zonnescherm is INgetrokken
Enā€¦
ā€“Variabele ā€œZonnescherm_A.B.ā€ is gelijk aan JA
Danā€¦
ā€“Notificatie flow ā€œZonnescherm via a.b. INgetrokkenā€

En dan Alle automatische flows aanpassen met:
Danā€¦
ā€“Zet variabele ā€œZonnescherm_A.B.ā€ naar NEE
ā€“De zonnescherm actie vertragen met 1s.
ā€“Zet variabele ā€œZonnescherm_A.B.ā€ naar JA na 30s (langer dus dan het uitrollen/intrekken duurt).

Zo kun je uitfilteren of het een handmatige of automatische actie was.

Je kunt ook nog overwegen het zonnescherm op sommige zonnedagen open te laten, bijvoorbeeld om het huis te verwarmen als de buitentemperatuur niet al te hoog is. Ik heb een flow waarbij een weersvoorspelling wordt opgehaald om 6 uur s ochtends voor 12 uur smiddags , die temperatuurwaarde gebruik ik vervolgens als conditie: indien die opgehaalde waarde minder is dan x graden dan blijft het scherm open zodat de zon bijdraagt aan de verwarming van het huis

2 Likes

Welke weersapp gebruik je hiervoor? Er zijn er meerdere namelijk :slight_smile:

Alles tegelijk :sweat_smile:.

Ik gebruik openweather. Daarin zit een 6 uur vooruit voorspelling . De parameter temperatuur wordt dagelijks om 6 uur ā€™ s ochtends uitgelezen met een flow en de waarde wordt in een logic variabele geplaatst. Dan weet je de temperatuursvoorspelling van begin middag.

in de reguliere check, scherm omhoog omlaag wordt deze logic variable meegenomen om een conditie op te baseren