Sinds een aantal dagen een somfy motor in mn zonnescherm met het idee dat ik die eens āevenā in zou gaan stellen.
Ik probeer altijd eerst even mn flows uit te schrijven, voordat ik ze daadwerkelijk maak, maar het is voor een beginner als ik behoorlijk lastig.
Ik heb het volgende op papier:
Zonnescherm UIT:
Wanneer: Tijd tussen 9.00 - 17.00
En: Zon schijnt
Dan: Zonnescherm naar MY-stand
Ik heb een philips hue motion sensor outdoor in mn tuin (maar bij hoeveel LUX schijnt de zon?)
ik heb ook zonnepanelen van zoān 8 jaar oud en deze meten natuurlijk direct wanneer de zon schijnt, maar hoe krijg ik deze ādommeā zonnepanelen zo slim dat Homey weet dat ze zon opvangen?
Zonnescherm IN
Wanneer: Tussen 9.00 - 20.00
En: Harde wind
Of Regen
Of Zonsondergang
Dan: Zonnescherm IN
Hoe meet ik eventueel wind op komst?
En welke app gebruik is het beste voor regen?
Dit kun je in Insights ontdekken door de grafiek van de Luxsensor op te zoeken.
Verder is het een kwestie van vergelijken EN on de flows de lux waarde tag in een notificatie meegeven; zo kun je ingestelde helderheid āfinetunenā als het scherm bij net nog te veel / te weinig zonlicht wordt aangestuurd.
Misschien dat de Zonnepanelen app jouw omvormer ondersteund.
Er zijn ook merk-specifieke apps (zoekveld in de store gebruiken)
Nadeel van zonnepanelen als lux meter gebruiken: als de zon nog schijnt, maar bijna haaks op je panelen, zullen ze weinig stroom produceren. Hangt n beetje van de positie(s) af. Een Luxmeter is praktischer denk ik.
āHarde windā
Alsā¦
ā(Openweather) windkracht is groter dan 4
Enā¦
āHet is overdag ( ā 's nachts zijn de schermen al in)
Danā¦
āStart flow āZonnescherm INā
āTijdlijn notificatie: Zonnescherm IN [flow Harde wind [[tag van Openweather Windkracht]] ]
āRegenā
Alsā¦
ā(Buienalarm) het gaat regenen over x min.
Enā¦
āHet is overdag
Danā¦
āTijdlijn notificatie: Zonnescherm IN [flow Regen]
āBewolktā
Alsā¦
ā(Luxsensor) helderheid werd kleiner dan X
Enā¦
āHet is overdag
āTimer āBewolktā loopt niet
Danā¦
āStart of vervang Timer āBewolktā, looptijd bijv. 5minuten
āTijdlijn notificatie: Zonnescherm IN [flow Bewolkt [[tag van luxsensor Helderheid]] ]
āOnbewolktā
Alsā¦
ā(Luxsensor) helderheid werd groter dan X
Enā¦
āHet is overdag (zo reageren ze niet op evt. tuinverlichting)
āTimer āOnbewolktā loopt niet
Danā¦
āRol Zonnescherm UIT
āStart of vervang Timer āOnbewolktā, looptijd bijv. 5minuten
āTijdlijn notificatie: Zonnescherm UITgerold [flow Onbewolkt [[tag van luxsensor Helderheid]] ]
āZon uit raamā
Alsā¦
ā(Zonnestanden) Azimuth is veranderd
Enā¦
ā(Zonnestanden) Azimuth is groter dan X (de positie waarop zon UIT het raam verdwijnt)
Enā¦
ā(Zonnestanden) Azimuth is kleiner dan (X+2) (zo begrens je de trigger)
OFā¦
ā(Zonnestanden) Altitude is kleiner dan X
Danā¦
āTijdlijn notificatie: Zonnescherm IN [flow Zon uit Raam. Azimuth: [[Azimuth]] Altitude: [[Altitude]] ]
6. Flow āOnbewolktā wordt dan
Alsā¦
Enā¦
ā(Zonnestanden) [[Azimuth]] is groter dan X (de positie waarop zon IN het raam gaat schijnen)
Enā¦
ā(Zonnestanden) [[Azimuth]] is kleiner dan (X+2) (zo begrens je de trigger)
Enā¦
ā(Zonnestanden) [[Altitude]] is groter dan X
Danā¦
āRol Zonnescherm UIT
āTijdlijn notificatie: Zonnescherm UITgerold [flow Onbewolkt [[tag van luxsensor Helderheid]] ]
Ik heb nog wel een aantal vraagjes, ben jij ervaringsdeskundige met deze flows?
Zijn er momenten dat het zonnescherm binnen een uur bijvoorbeeld 4x heen en weer is gegaan? Een harmonica-effect lijkt me niet helemaal de bedoeling?
Stel dat je een keer handmatig (via afstandsbediening) het zonnescherm naar beneden doet, kan homey dan zien dat het zonnescherm uitgerold is? Of zijn deze flows enkel voor de automatisering?
Ik heb iets soortgelijks, maar met bewolking % i.p.v. helderheid, maar dat is niet echt realistisch. Moet nodig een luxsensor hebben.
Over x maal open en dicht in een uur:
Dit kun je met de timers afstellen. Van 5minuten vertraging kun je bijv 30minuten maken, en een balans vinden tussen comfort en irritatie/slijtage
Flow 6 zou dan dit worden:
6. Flow āOnbewolktā
Alsā¦
Enā¦
ā(Zonnestanden) [[Azimuth]] is groter dan X (de positie waarop zon IN het raam gaat schijnen)
Enā¦
ā(Zonnestanden) [[Azimuth]] is kleiner dan (X+2) (zo begrens je de trigger)
Enā¦
ā(Zonnestanden) [[Altitude]] is groter dan X
Enā¦
āTimer āOnbewolktā loopt niet
Danā¦
āRol Zonnescherm UIT āStart of vervang timer āOnbewolktā, looptijd 30 minuten
Over handmatige bediening cq uitschakelen van automatisering:
Mijn voorbeeld is volautomatisch.
Uitschakelen automatische flows:
Virtuele schakelaar aanmaken, ik noem het even āZonnescherm automatischā en deze als voorwaarde bij āEnā in iedere flow toevoegen:
Enā¦
āSchakelaar āZonnescherm automatischā staat aan
.
Flows voor als de status van zonnescherm doorgegeven wordt aan Homey:
7. Flow āZonnescherm via a.b. UITgeroldā
Alsā¦
āZonnescherm is UITgerold
Dan
āZet schakelaar āZonnescherm automatischā UIT
āTijdlijn notificatie: Zonnescherm automaat UITgezet [flow Zonnescherm via a.b. UITgerold]
8. Flow 'Zonnescherm via a.b. IN"
Alsā¦
āZonnescherm is INgetrokken
Dan
āZet schakelaar āZonnescherm automatischā UIT
āTijdlijn notificatie: Zonnescherm automaat UITgezet [flow Zonnescherm via a.b. IN]
Je kunt er voor kiezen om de automaat de volgende dag weer vanzelf in te laten schakelen:
10. Flow āZonnescherm Automaat Aanā
Alsā¦
āDe tijd is 5 uur
Dan
āZet schakelaar āZonnescherm automatischā AAN
āTijdlijn notificatie: Zonnescherm automaat is weer ingeschakeld [flow Zonnescherm automaat Aan]
Haha je reageert lekker snel. Ik ben altijd meerdere dagen bezig met mn projectjes hoor.
Waarschijnlijk moet ik het gewoon op een tijd instellen. Je wilt ook weer niet dat het zonnescherm niet omhoog komt als het gaat regenen en dat ik dan heb ingesteld dat het pas over een half uur omhoog gaat. Lastig lastig
Thanx. Ja ik hou wel van deze puzzels.
Het blijft inderdaad afwegen: Bij regen wil je wel dat het snel reageert, bij storm ook, maar als na 20 minuten ineens de zon weer vol naar binnen schijntā¦ wil je dan dat er nog x minuten gewacht wordt, of nietā¦ keuzes keuzes haha.
Ik denk dat je het moet gaan ervaren. Vind je het te vaak uit en in gaan, zet (bepaalde) vertragingen 5 minuten langer totdat je er āmee kunt levenā zeg maar
Ik ga hier deze week even mee aan de slag. Ik denk dat dit een prima weekje wordt met veel zon en wellicht later nog wat buien. Ik hou het hier op de hoogte of alles naar wens werkt
De zonnestanden app: Klopt het dat de zonnestand ten opzichte van het raam ook constant veranderd? In de zomer staat de zon veel hoger dan in de winter bijvoorbeeld.
en dan over het automatisch aanzetten etc:
7 . Flow āZonnescherm via a.b. UITgeroldā
Alsā¦
8 . Flow 'Zonnescherm via a.b. IN"
Alsā¦
Stel dat het zonnescherm door een flow uitrolt (flow āonbewolktā), ziet homey dat dan ook niet als āZonnescherm is UITgeroldā?
De stand niet, maar de hoogte wel. Vandaar dat ik de altitude ook in de flows had verwerkt.
Het kan dus voorkomen dat de zon alleen in een deel van het jaar hoog genoeg komt zodat hij/zij in het raam schijnt.
.
Je hebt helemaal gelijk. Dat speelde door mijn hoofd, maar ben het uiteindelijk gewoon vergeten
Maak een Ja/Nee Variable āZonnescherm_A.B.ā
7 . Flow āZonnescherm via a.b. UITgeroldā
Alsā¦
Enā¦
āVariabele āZonnescherm_A.B.ā is gelijk aan JA
Danā¦
āNotificatie flow āZonnescherm via a.b. UITgeroldā
8 . Flow 'Zonnescherm via a.b. IN"
Alsā¦
Enā¦
āVariabele āZonnescherm_A.B.ā is gelijk aan JA
Danā¦
āNotificatie flow āZonnescherm via a.b. INgetrokkenā
En dan Alle automatische flows aanpassen met:
Danā¦
āZet variabele āZonnescherm_A.B.ā naar NEE
āDe zonnescherm actie vertragen met 1s.
āZet variabele āZonnescherm_A.B.ā naar JA na 30s (langer dus dan het uitrollen/intrekken duurt).
Zo kun je uitfilteren of het een handmatige of automatische actie was.
Je kunt ook nog overwegen het zonnescherm op sommige zonnedagen open te laten, bijvoorbeeld om het huis te verwarmen als de buitentemperatuur niet al te hoog is. Ik heb een flow waarbij een weersvoorspelling wordt opgehaald om 6 uur s ochtends voor 12 uur smiddags , die temperatuurwaarde gebruik ik vervolgens als conditie: indien die opgehaalde waarde minder is dan x graden dan blijft het scherm open zodat de zon bijdraagt aan de verwarming van het huis
Ik gebruik openweather. Daarin zit een 6 uur vooruit voorspelling . De parameter temperatuur wordt dagelijks om 6 uur ā s ochtends uitgelezen met een flow en de waarde wordt in een logic variabele geplaatst. Dan weet je de temperatuursvoorspelling van begin middag.
in de reguliere check, scherm omhoog omlaag wordt deze logic variable meegenomen om een conditie op te baseren