Betrouwbare regen melder

:crazy_face:

Ik gebruik eigenlijk geen regentrigger meer. Het is te onzeker. Leuk is om het verschil tussen de radars van Accuweather, buienalarm en weatherpro te vergelijken. Een wereld van verschil. Accuweather laat erg mooi zien hoe buien ontstaan en weer oplossen, terwijl de andere twee mooie voortschrijdende buien laten zien.

Mijn oplossing is nu mijn netatmo regenmeter. Als het geregend heeft, kan ik dat zien en kan er ook een trigger worden gestart, maar dan weet ik dus zeker dat ik te laat was met het zonnenscherm in doen.

Ik zoek dus eigenlijk een regenmeter die direct reageert en niet pas na een paar tuimelingen van het wipje.

Al met al geen gegarandeerd goede oplossing mogelijk.

Wat bij mij persoonlijk wel werkt(kan ivm je persoonlijke situatie anders zijn), niet om flauw te doen hoor. Zonneschermen en screens reduceren de temperatuur met max 2-3 graden. Ik heb een airco die voor dit gedeelte zorgt(en veel meer als je wilt), deze draait gratis op mijn zonnepanelen en verwarmt in de winter op het overschot van mijn panelen(zolang de salderingsregeling er nog is). Ik gebruik het zonnescherm nu enkel als ik thuis op mijn terras zit, tegen de felle zon en in de avond als het wat koud is met de heater aan, waardoor de warmte onder het scherm blijft hangen. Dus is het nut van de regentrigger weg.

Kijk even op fb.

Een printje van nog geen euro geloof ik bij Ali en een aqara water alarm …

3 Likes

Mijn Velux ramen hebben een regen sensor. Probleem is dat ze - na regen - niet weer open gaan. Beetje suf…

Ik heb die sensor verwijderd en stuur nu de zaak aan via Homey.

Maar, inderdaad! Zo’n regensensor zou ideaal zijn. Ik vermijd FB…kan niet nakijken hoe het gemaakt is. Kun je dat hier verder delen?

Dank!

stelt niet zo veel voor hoor,
de helft van deze module: Sneeuw Regen Weer Vochtigheid Sensor Voor Arduino Temperatuur Regen Sensor Water Regendruppels Detection Module Voor Arduino Sensoren|Sensors| - AliExpress
en dan twee draadjes op de contactjes van een Aqara Water sensor …
plak het op een leuk lieveheersbeestjes hotel…

1 Like


Lelijke oplossing🙃 (ook op fb gezien)

1 Like

Past ook wel bij die lelijke buis voor de elektra. :roll_eyes:

Maar bij mij geeft Buienalarm ook regelmatig meldingen dat het gaat regenen, alleen is dan de huidige bui nog steeds niet voorbij.

Ook niet heel praktisch, er kan zo water op de sensor blijven liggen waardoor ie denkt dat het nog regent terwijl dat niet meer zo is. Beter is het om de sensor iets schuin te plaatsen. Plus dat de locatie, zo dicht bij een schutting, ook niet ideaal is :sweat_smile:

Deze is ook leuk!

2 Likes

Ik gebruik deze i.c.m. een Fibaro implant: https://images.app.goo.gl/uS6Lcagt1sXoS6X86.
Beetje schuin gezet op het platte dak. Werkt perfect voor o.a. zonnewering intrekken en mijn beregeningsinstallatie.

Het suffe is dat mijn Velux platte dakramen alle drie een ingebouwde regensensor hebben.

Alle technologie is dus ‘ingebakken’, Raam gaat ook keuring dicht als de sensor nattigheid voelt. Hij gaat echter niet weer open als het droog is. Dat is een beetje suf. Ideaal zou zijn als je dit gedrag kon kiezen; wel open als het droog is, of juist gesloten blijven.

Ik waag eens een e-mail aan Velux. Wie weet :wink:

Dank voor alle input en suggesties!

1 Like

Met die hydreon kan dat wel!

Is niet van mij hoor, dat staat ook onder het fotootje.
Maar de verbeteringen die jij voorstelt, zijn wel aan te raden :sweat_smile:

UPDATE

Velux heeft geantwoord. Weinig kans dat extra functionaliteit wordt toegevoegd aan bestaande IO systemen:

Heb inmiddels een Aqara watersensor binnen. Ga het daar mee oplossen. Had gehoopt om het buitendeel van de Velux sensor te kunnen gebruiken, maar ik zag net dat er 3 aders lopen? Ik had er slechts twee verwacht… Blijf er dan verder maar van af.

De Velux sensor wordt constant opgewarmd om condens te vermijden

1 Like

Dank voor het ophelderen @DidierVU . Ik laat die gewoon lekker zetten. Ik heb inmiddels een sensor besteld (dank @Dijker). De Aqara sensor is al aangemeld en ligt buiten op de velux. Omdat deze een gebogen glazen plaat heeft, ben ik eigenlijk wel benieuwd of het gewoon nu al gaat werken. Bij regen zal het water niet op het glas blijven liggen…vraag is alleen of de sensor aan de onderzijde nat genoeg wordt. We gaan het zien!

Dank alleen voor de antwoorden en suggesties!

1 Like

@Eternity ik ben ook wel benieuwd of dit goed gaat werken want buienradar of alarm hebben het ook niet altijd juist. En ik heb bij de vorige bestelling 2 extra besteld dus die ligt nou toch niks te doen.

Ik duim voor regen!

:sweat_smile:

Ik weet niet of je het gezien hebt in de handleiding maar aan de onderkant kan je ook nog draden onder de schroeven klemmen zodat je de 2 contacten dichter bij elkaar hebt zitten zodat hij niet in een plas water hoeft te liggen maar dat enkele druppels vlak bij elkaar al voldoende is. Als ze beide contacten maar verbinden
Dat staat in elk geval in de handleiding.
Aqara watersensor

2 Likes

Ik zat met hetzelfde en kwam op deze. Een relais eigenlijk, dus niet te moeilijk te koppelen. Werkt op 12V DC en sensor netjes verwarmd. Met die 12V kan ik geloof ik ook een Qubino module voeden, desnoods gebruik ik een oude KIKA deurbel zender. Ik ga het eens proberen denk ik.