Zonwering

Even een hulpvraag.

Ik heb een Philips Hue bewegingssensor buiten hangen, die ook lux meting doet (lichtsterkte). Daarnaast gebruik ik de OpenWeather app om zaken als regen, wind, bewolking, e.d. op te vragen. Tezamen gebruik ik deze gegevens om een zonwering met Somfy motor aan te sturen met een TechniSat rolluikschakelaar.

De regeling werkt, maar is wel nerveus. Als de lichtsterkte schommelt rondom een schakelmoment, gaat zonnescherm vrij frequent iets naar beneden, weer omhoog, weer naar beneden, etc.

De WeatherApp is niet altijd betrouwbaar. Neerslag gaat best goed, maar bewolking werkt niet lekker.

Iemand ideeën om bijgevoegde flow te verbeteren?

Je zou er een timer kunnen tussen zetten zoals bv Chronograph.
Als het scherm of iets naar een positie is gegaan dat hij dan minimaal 5 minuten niks meer doet met een veranderende helderheid.
Dat als je de timer hebt gestart dat je iets op “nee” zet wat bij je 2e kaartje op ja staat.
Maar als het gaat regenen dat hij wel weer naar boven gaat.

Iets van die strekking zou ik het in zoeken.
Maar er komen vast wel meer nog handiger tips.

Je kan de app “insight trends” gebruiken.

• Bereken de trend van je lux meeting (bijv iedere minuut
  • Gebruik vervolgens het gemiddelde of de mediaan van die trend om je zonnewering aan te sturen.

Daarmee haal je de pieken. Er volledig uit.

Ik gebruik dit zelf met stroommeting om de opbrengst van mijn zonnepanelen naar nul te regelen.
Dat moet ook niet reageren op iedere piek in stroomverbruik
Je kan hier spieken hoe ik die flow gebouwd heb.
(

1 Like

@Mike1233 : Simpel te implementeren, want in mijn flow linksboven kaartje “Elke 5 minuten” gezet. Maar blijft voor mijn gevoel een lapmiddel. Toch dank voor de tip. Dit is wel al minder zenuwachtig.

@FKey : Dat is een partij studiemateriaal :face_with_tongue: maar ziet er wel als een goede oplossing uit. Denk dat ik er wel uit ben als ik jaartje grijzer ben, mijn statistische kennis is wat vastgeroest. Maar geen nood, ik ga hier in verdiepen en zal slagen :blush:

Valt voor jou scenario erg mee hoor:

• insight trends app installeren
  • Flow aanmaken die iedere minuut (of andere gewenste tijd) de trend bereken van je lux
    Dus deze maar dan lux ipv energieverbruik

Jouw flow start dan ipv met “de helderheid is veranderd” met het afronden van de trend berekening

(Weer voor jou lux)

Als je dan een kaartje aan deze vastknoopt verschijnen daar in de tags de opties:
Gemiddelde , mediaan etc
(Mediaan is: alle gemeten waarden geduurende de minuut gesorteerd op grootte, dan is de mediaan het getal precies in het midden van dat rijtje)

In jouw flow vervang je dan overal de tag “helderheid” met de tag “gemiddelde” of “mediaan” (wat je het beste lijkt)

Ik zou dan voor de “mediaan” berekening gaan.
Zeker als er af een toe een wolk voorbij komt dan zakt de gemiddelde lux hard naar beneden.
Als voorbeeld:
Gemiddelde: 12000, 13000, 4000, 1000, 11000, 12000 = 8833
Mediaan: 13000, 12000, 12000, 11000, 4000, 1000 = 11500

1 Like

Wow, thnx!
Ik zit alleen met de “Deze app kan je hele Homey beheren” waarschuwing in m’n maag…
Kan nog niet echt een goede risico analyse daarvan vinden, dus daarom nog wat terughoudend.

@hoogv001 Dat zeggen bijna alle Homey app’s. Niks aan de hand, kan je gewoon installeren.
Ze hebben bepaalde toegang nodig om iets te kunnen uitvoeren, vandaar.

1 Like