Advanced Flow Zonnescherm

Het resultaat komt in de numerieke variabele “Buitenlicht.gem” en “Helderheid” is de gemeten lux waarde van de sensor.

1 Like

Ik heb de sensor inmiddels ruim een half jaar aan de schuur hangen zonder bescherming. Gaat prima.
Maar blijft een gok natuurlijk.

Ik heb gisteren zitten knutselen aan de flow en er het volgende van gemaakt.

2 Likes

Interessant, daar ga ik delen van lenen. Ik zie een “donker” variabele. Daar ben ik nog mee aan het stoeien icm Lux meting. Heb je daar ook voorbeelden van hoe je dat doet?

Hiervoor maak ik gebruik van een variable Donker Ja / Nee met 2 flows

Donker aan

en Donker uit

Die ik vervolgens in mijn advanced flow gebruik

1 Like

Geïnspireerd op jouw flow @Henk_Nachtegaal - nog dank daarvoor ! - heb ik mijn eerste Advanced Flow gebouwd voor de besturing van een Velux dakraam.

Deze werkt. Nu komen er nog uitbreidingen op basis van aanwezigheid. Hoe dat erbij te klussen ben ik nog aan het verzinnen; deels is het ‘automatisering’ en deels gestuurd door andere triggers.

1 Like

Niet lullig bedoeld, Henk, maar ik begrijp het niet. Er is toch al een voorwaarde “het is dag” (of omgedraaid: “het is nacht”). Waarom dan nog een variabele instellen die hetzelfde zegt?
Screenshot from 2022-07-13 19-08-32
Deze zijn waar tussen [Zon onder - zon op] of [Zon op - Zon onder]

Dit is de flow waar ik momenteel aan het sleutelen mee ben.

Rolluiken zijn somfy RTS motoren zonder terugkoppeling.
Virtuele blinds worden gebruikt om de positie op te slaan en terug te koppelen aan bv google (Ok google, zijn de rolluiken gesloten in de slaapkamer? → Rolluiken in slaapkamer 1 zijn gesloten)
Verder word de temperatuur gemeten adhv zone verwarming (netatmo radiator kop)
Indien de zon op het raam zit (zonnestand) en de temperatuur boven x is en de gewenste temperatuur overschreden is sluiten de rolluiken.

Er ontbreekt nog terugkoppeling van de buitentemperatuur

Rolluiken kunnen bediend worden via google home en via schakelaar, tweede keer duwen terwijl de rolluiken nog bewegen zet de status van de rolluiken in idle stand. Indien de rolluiken met schakelaar worden verzet dan worden alle automatische bewegingen tegengehouden voor 2 uur, er word wel gevraagd of deze lock mag verwijderd worden.

Klimaat check gebeurt elke 15 minuten, om pendelen tegen te gaan staat een automatische beweging voor 30 minuten vast.

Verdere uitbreiding is wintermodus waar we warmte willen vasthouden in het huis, en een meer temperatuursgebonden klimaat check. (als ik de rolluiken nu open doe, gaat de temperatuur stijgen of dalen)…






Disclaimer: work in progress. Lijkt te werken maar mogelijks wat apparaat gebonden minor caveats

Die laatste flow “Schakelaar 2 is 1x ingedrukt” hoeft toch niet helemaal naar boven te lopen? Die kan toch meteen door naar rechts?

Ik heb net een week mijn eerste Homey Pro 2023 en ben ook aan het spelen met automations.

Ik heb (domme) Somfy markiezen en verder zonnepanelen en Tado’s die ik met de KNMI en weather app hier voor gebruik.

Het idee is:

  • als het te hard waait, regent, motregent of binnen koud is, haal de markiezen op.

  • als het niet te hard waait, niet (mot-)regent, het binnen en buiten voldoende warm is en de zonnepanelen veel opwekken (als maat voor zonnekracht), laat dan de markiezen neer.

De uitkomst van deze flow triggert een volgende flow die alle markiezen op of neer laat en al naar gelang de situatie op een Sonos speaker zegt dat alle markiezen op of neer gaan.

Hello, it appears to be excellent work. I wish it were in English so that I could gain some inspiration for creating a creative workflow.

You could use google lens for that.
I just open google translate app, pick ‘camera’ and then the folder icon on the left.
Now I can open the downloaded flow picture and it translates most of it

1 Like

@Reinout:
Wat zijn de ervaringen tot nu toe met dit schema, voldoet de informatie van het KNMI aan de verwachtingen om de zonwering te sturen?