Room Presence ideeën

Heel Homeys👋,

Ik ben al aardig op gang om mijn huis een echte smart home te maken.
Maar nu loop ik tegen twee problemen aan (nouja uitdagingen😅).

Ik wil vooral in mijn woonkamer dat Homey snapt dat ik er nog steeds ben. In mn woonkamer heb ik 2 bewegingssensoren hangen van Aqara die het perfect doen naast dat ik ze af en toe even moet resetten… Maar dat is niet het probleem.

Maar als ik niet meer beweeg dan denkt hij natuurlijk dat er niemand meer is. Dit heb ik gedeeltelijk al opgelost, door mn tv aan de flows toe te voegen. Maar wij kijken niet altijd tv of luisteren muziek. Dus daar kan ik het niet volledig op laten baseren.

Andere opties die ik heb bedacht zijn:
Beacons - Maar ik wil niet verplicht zijn om altijd een telefoon op zak te hebben, en mijn vriendin draagt geen smartwatch
Variabele - Maar ik weet niet zo goed hoe ik dit ook zo kan instellen dat het betrouwbaar is

Mischien zie ik iets simpels over het hoofd, Weten jullie mischien wat het kan zijn?

Aqara FP2 is eigenlijk je enige optie!

Of, als je van wat knutselwerk houdt :wrench: :gear: en budget ook niet onbelangrijk is (FP2 is ca. €80 :no_mouth:):

Deze heeft wel slechts 1 zone in tegenstelling tot de FP2, maar werkt hier nagenoeg perfect.

Ik gebruik zelf momenteel ESPresense, in combinatie met GSM en Watch, maar je zou bv ook een andere beacon kunnen gebruiken. Dit soort oplossingen is eigenlijk de enige manier om ook te weten WIE er in een ruimte is. Ik weet natuurlijk niet of je dat belangrijk vind.

De Aqara FP2 werkt prima om aanwezigheid te detecteren, ook zonder beweging, maar echt goedkoop is die oplossing niet.
.

misschien op de deuren die naar je woonkamer toe leiden een contact sensor plaatsen waarmee homey meld deur open, deur dicht, dan plaats je in de bewuste ruimte een contact sensor die detecteerd of je er bent d.m.v. je beweging. indien jij rustig blijft zitten en dus jou deursensoren niks meer melden en je aanwezigheids sensor meld niks meer dan ben je er nog ! simpel lijkt me :slight_smile:

eventueel zou je ook nog een zandloper toe kunnen voegen zodat het geheel niet constant staat te flipperen en last but not least een camera met of zonder dectectie.

misschien heb kun je hier iets mee.
Groet Peter

Ja dat is ook een beetje het probleem… Onze woonkamer heeft geen deuren. Nu zit ik zelf te kijken naar een eufy camera die persoon herkenning heeft. Maar het liefste zou ik de p1 sensor willen hebben maar ik ben zelf niet handig genoeg om dat in homey te krijgen