Slaapkamer lamp plafond automatisch aan

Hallo

Ik wil graag in de slaapkamer de plafondlamp automatisch aan laten gaan.

Zodra ik de kamer verlaat weer uit (niet als het natuurlijk licht is)
Probleem is dat het ook een hobby kamer is dus je bent er ook wel eens langer bezig
Nu dacht ik dus het volgende te doen
Beweginssensor detecteert beweging lamp aan
Uit met een knop?

Of hebben jullie betere ideeën voorbeelden ?

Eerste wat door me heen gaat is wat voor hobby’s je allemaal beoefend in de slaapkamer :rofl:

4 Likes

Als je bezig bent in het ‘beeld’ van de motion sensor is er geen probleem toch? Maar wat @Jan_Willem_Visser zegt… ik weet niet of bewegende dekens voldoende zijn voor de motion sensor :rofl: :yum:

De sensor staat niet in het veld van waar ik bezig ben in dit geval bureau

Dan wordt het natuurlijk onmogelijk. Er zijn twee opties:

  1. Zorg dat de sensor je ‘ziet’. Dan is het makkelijk, zolang er beweging is moet de lamp aan en start een timer. Als de timer op is, dan gaat de lamp uit.
  2. Zet de lamp alleen aan met beweging. En zet hem handmatig uit.
    Bonus: neem nog een motion sensor.
    Bonus 2: je wilt natuurlijk wel voorkomen dat als je in bed beweegt dat de lamp dan aangaat als je slaapt.

Ik denk dat dat zo eerst ook ga proberen aan met motion als het denker is /tussen een bepaalde tijd

Als ik nou heel erg out-of-the-box denk en gewoon een 2e sensor plaatsen?
De aqara sensors kosten 7-8 euro per stuk. Daar zal je ook geen buil aan vallen.
Dan wordt je flow ipv beweging sensor -> beweging ruimte getriggerd.

1 Like

Hmmm

Maar s nachts hoeft hij niet aan natuurlijk lees totdat ik ga slapen

Voor sommige ruimtes is het handig om meerdere beweging sensoren te gebruiken zodat elke plek in de ruimte gezien wordt.

Uiteraard wil je snachts niet dat hij dat doet. Daarom wordt bij mij de flow die de beweging laat aan gaan obv beweging in de slaapkamer uitgeschakeld op het moment dat de slaapmodus wordt ingeschakeld.

Wordt de slaapmode uitgeschakeld en word ik dus als wakker gemarkeerd in homey, dan schakelt hij deze flow weer in.