Quatt app

Allen,

Is er al een app in optwikkeling om een Quatt warmtepomp aan te sturen / uit te lezen met homey?
Ik neig naar de installatie van de warmtepomp alleen mis ik de Homey integratie.

Ik zag dat er voor Home Assistant al wel wat was. zie Ervaringen met Quatt? - Duurzame energie en installaties - GoT

en

1 Like

Gokje: nee. Niks erover te vinden op dit forum en dan is de kans niet groot dat er iets ontwikkeld wordt.

De post naar Tweakers lijkt te suggereren dat in ieder geval het uitlezen wel mogelijk moet zijn, ofwel via een “MQTT Device” (van de MQTT Hub app) ofwel via een HomeyScript.

Ik ben ook wel geïnteresseerd in een integratie met Quatt en ik zou best een integratie kunnen bouwen.
Devices is een overduidelijke, met de bijbehorende datapunten, die van de live data feed gescraped kunnen worden (http://cic-ip:8080/beta/feed/data.json). Ook triggers zijn duidelijk, namelijk of een van de datapunten veranderd is. Conditions eveneens. Echter staat Quatt (nu nog) geen acties toe en mogelijk komt dat ook niet.

Wat voor flows had je in gedachten @Raymond_Hagedoorn ?

@trietsch, ik heb nog geen Quatt. Mijn aanvraag is nog in behandeling. Heb dus nog geen ervaring. Uitlezen van data lijkt me een eerste stap. Bv huidig vermogen, delta T, wanneer gaat de cv er bij aan. Ed. Flows weet ik zo niet helmaal. Triggers en conditions om te gebruiken in flows zijn dan weer wel handig om te gebruiken in flows.

Ah oke! Die van mij is gisteren geïnstalleerd. De data die door Quatt geserveerd wordt ziet er zo uit (wordt iedere seconde geüpdatet, dus dat is een hoge frequentie):

{
  "time": {
    "ts": 1690102825453,
    "tsHuman": "2023-07-23T09:00:25.454Z"
  },
  "hp1": {
    "modbusSlaveId": 1,
    "getMainWorkingMode": 0,
    "temperatureOutside": 17.08,
    "temperatureWaterIn": 17.08,
    "temperatureWaterOut": 17.49,
    "silentModeStatus": false,
    "limitedByCop": false
  },
  "hp2": null,
  "boiler": {
    "otFbChModeActive": false,
    "otFbDhwActive": false,
    "otFbFlameOn": false,
    "otFbSupplyInletTemperature": 54.796875,
    "otFbSupplyOutletTemperature": 53.5,
    "otTbCH": false,
    "oTtbTurnOnOffBoilerOn": false
  },
  "flowMeter": {
    "waterSupplyTemperature": 21.85532041240413,
    "flowRate": 0
  },
  "thermostat": {
    "otFtChEnabled": false,
    "otFtDhwEnabled": true,
    "otFtCoolingEnabled": false,
    "otFtControlSetpoint": 0,
    "otFtRoomSetpoint": 20,
    "otFtRoomTemperature": 22.316406
  },
  "qc": {
    "supervisoryControlMode": 0,
    "stickyPumpProtectionEnabled": false
  },
  "system": {
    "hostName": "<omitted>"
  }
}

Afhankelijk of je CV OpenTherm ondersteunt zie je bij boiler meer of minder gegevens. Maar al deze datapunten kunnen als status aan Quatt als device in Homey toegevoegd worden. Ik zal eens kijken of ik binnenkort wat kan bouwen. Het is nu nog vrij triviaal wat er mogelijk is.

1 Like

O.T.

Mijn Quatt werd helaas niet geleverd (ordernummer lager dan 250) omdat het niet in combinatie met een zone verwarming systeem van Plugwise werkt. Jammer, maar te begrijpen.

Voor mij stond mijn Quatt order ook lang on hold, omdat ik Tado met zoneregeling heb. Maar sinds kort (half juni) hebben ze een manier gevonden, in samenwerking met Tado hebben ze dit bedacht: een bypass, zodat er altijd doorstroming mogelijk is, ondanks dat alle radiatoren mogelijk dicht zijn.

1 Like

Goed om te weten. Ondertussen twijfel ik over de eventuele aanschaf. Wellicht volledig over op Electric. Ben er nog niet uit.

Einde O.T. :sweat_smile:

@trietsch zou top zijn als je hier iets voor kan maken. Best veel data beschikbaar dus vanuit de quatt. Ben benieuwd.

Ha @trietsch,
Zelf ben ik niet zo handig met appjes maken voor Homey o.i.d. maar input wil/kan ik wel leveren en testen.
Zelf heb ik nu de data in een YAML file zodat ik de data vanuit Home Assistent kan uitlezen in Homey, helaas zijn dat in Homey erg veel tegels geworden (elke sensor die ik wil zien een tegel), dit zou ik willen vereenvoudigen naar 1 apparaat en niet 1 ruimte met diverse sensoren (zie afbeelding).

Zelf heb ik dan ook wat extra zaken toegevoegd en geschreven in de YAML config voor HA.
Waaronder Delta T van de thermostaat (tussen gewenst en gemeten), Delta T van de aanvoer temperatuur (tussen gewenst en gemeten).

Zaken waar ik nu gebruik van maak t.b.v. homey zijn: Als CiC status wijzigt, Als pomp protectie is actief en langere tijd geen flow gemeten, Als gemeten flow (waarde), Als berekende of gemeten aanvoer temperatuur na X tijd nog steeds afwijkt.
dan een melding na een X tijd bij afwijkingen.
Het lijkt wat cryptisch beschreven maar dat is nu hoe ik ook diverse simpele flows heb ingericht om zo komende periode de quatt wat kan monitoren.

Dus als jij wel een Homey app kan maken, wil ik daar alle hulp bij aanbieden!

Zie hier ook de afbeelding van mijn Quatt in Homey nu (vanuit Webbapp).

Hi @WesleyL, thanks voor je input en mooi om te zien dat er meer geïnteresseerden zijn. Ik ben exact aan het bouwen wat jij al zegt: 1 apparaat met meerdere sensor waarden. De flow kaarten zullen dan ook zijn “als sensor waarde x verandert”.

Het is de eerste keer dat ik een Homey app maak en ik heb er maar beperkt tijd voor, dus het kan wat langer duren. Ik heb de basis in ieder geval al staan (alle sensor waarden zijn geconfigureerd, device is gemaakt en device discovery heb ik ingericht).

Ik laat weten zodra ik verder ben!

1 Like

Klinkt goed, haast is zelden goed dus neem vooral de tijd.
Hoop dat ik je wat extra input heb kunnen geven ook omtrent waardes die niet standaard in de json van de Quatt zitten maar op basis van 2 waardes berekend worden.
Ik hoor graag als je een test gereed hebt zodat ik je evt. ook kan helpen, sowieso met testen.

2 Likes

Kleine update, ik heb inmiddels device discovery werkend en lees alle sensor values van de warmtepomp uit. Deze zijn ook zichtbaar in de device details in Homey:

Volgende stap is het maken van flow kaarten :slight_smile: Verder uiteraard nog cleanup + icons fixen. Maar er is voortgang.

4 Likes

Kijk dat ziet er al goed uit. Donderdag wordt mijn Quatt ook geinstalleerd. Als je een tester nodig hebt :wink: , ik hou me aanbevolen.

Suc6 verder met het ontwikkelen.

Raymond

Hoe krijg ik wat jij hebt ook voor elkaar in m’n homey?

Mocht je een tester zoeken, ik ben beschikbaar, onze 8Kw Quatt is in september geïnstalleerd.

Hey,

Zijn er nog vorderingen, ik zou ook graag testen :slight_smile:
dank voor het ontwikkelen!

Jan-Bart

Hi all,

Na vakantie en slaaptekort (lees jonge baby :baby:) ben ik eindelijk weer wat verder gekomen! Heb de auto discovery verbeterd van de Quatt, want Homey “verloor” steeds de verbinding. Homey moet namelijk in je lokale netwerk zoeken naar de Quatt, aangezien Quatt zichzelf niet binnen je netwerk adverteert.
Verder heb ik voor support voor Quatt Duo gezorgd en heb ik wat icoontjes gemaakt (prachtig is het niet, maar als ik straks de code open source heb, dan mag iemand die vaardig is met SVGs mooiere maken :slight_smile:).

Hierbij een screenshot van de laatste versie (nee, helaas nog niet beschikbaar in de app store, maar daar ga ik verandering in brengen).

Als eerst volgende ga ik deze versie publiceren als development versie, dan kan iedereen die geïnteresseerd is hem uitproberen. Dat betekent dat dit zonder flow cards is. Na het publiceren van de dev versie ga ik aan de slag met de flow cards.
Reden dat ik dit al wil publiceren is omdat ik hier dan alvast feedback op kan krijgen van jullie (en je dan alvast alle sensor waarden uitleest, wat praktisch is als je deze wilt exporteren uit Homey; bv met Prometheus).

Anyways, ik hoop snel goed nieuws te hebben en een dev versie live te krijgen!

3 Likes

Ik ben op een actie van Homey aan het wachten, zij moeten de app eerst goedkeuren (kan tot 2 weken duren). Zodra de dev versie live is zal ik het hier delen en kan iedereen die wil de app installeren.

3 Likes

Goed werk @trietsch !! Kan niet wachten om hem uit te proberen.