Homey Pro App - Vooraankondiging voor lokale aansturing van de Adlar Warmtepomp (Tuya based)

Ik heb een alpha stadium app gemaakt voor lokale aansturing van de warmtepomp van Adlar Castra. Bij mij in de homey app run mode blijkt het te werken (maar nog niet stabiel genoeg nog).
Doortesten van Flows moet ook nog gebeuren. Enkele testjes die ik gedaan heb werken.

De code staat gepubliceerd in Github onder: Adlar Warmtepomp broncode

Zie hier enkele screenshots vanaf mijn iPhone.

Dat is wel heel bijzonder: een Tuya based warmtepomp! Kun je die dan ook via de Tuya Smart of Smart Life app bedienen?

Bij installatie van de warmtepomp van Adlar Castra configureren ze (in mijn geval op de iPhone) ook de Smart Life app voor je, waarmee je de warmtepomp mee kunt bedienen. Deze app voorziet in de behoefte van een home automation geintegreerde oplossing, binnen je eigen netwerk.

1 Like

Nice! Ben benieuwd naar je vorderingen!

On a side note: ben je tevreden over de warmtepomp zelf?

Intresant , zal eens gaan kijken hoe het e.e.a in elkaar zit. En kijken of ik het werkend kan krijgen.

Ik weet dat er zo ie zo nog 1 of 2 mensen een adlar wp hebben hier op forum.

Side step , wij zijn erg tevreden over de wp.

Idem, ben zoals je wel gemerkt heb ook wel fan van deze WP!

V0.30 zojuist gepubliceerd. Versie 0.20 de gehele dag laten draaien.

Mocht je hem zelf willen testen. Via homey app install (of homey app run, als je middels een docker container wilt testen middels de “Attach to Docker Node App” VSCode launchconfig) dan hoor ik graag of het je gelukt is.

Je hebt wel de local_key van je device nodig (proces hoe je daar aan komt staat in de Docs beschreven).

Een aantal van de instellingen (zoals stooklijn) zijn (momenteel) alleen via een flow wijzigbaar. Die van bijvoorbeeld bedrijfsmodus (Eco/Normal/Boost) wwel via de interface.

Veel succes!

Interessant! Veelbelovend!

Ik draai nog steeds op de gepulde “officiële” Homey Tuya app en dat werkt als een zonnetje.
Als Homey het niet voor elkaar krijgt om weer samen met Tuya verder te komen is deze app een uitkomst! Na mijn vakantie zal ik deze app eens gaan installeren, heb nu helaas geen tijd.

Side step: de Adlar draait prima, nu als vloerkoeler welke mijn woonkamer heerlijk op temperatuur houdt (eindelijk geen 25+ meer, soms tot 30+ oplopend. Nu lekker 22-).

De Adlar Castra Warmtepomp applicatie is inmiddels aanbeland bij beta versie v0.80.2.

Om de app te testen heb ik een soort van handleiding gemaakt zodat je in de rol van een Homey developer de app op je eigen Homey kunt installeren. Op het moment van schrijven van dit bericht betreft het de versie v0.80.2, de software is als zip en gzip release beschikbaar.

In de github repository staat onder de docs directory verdere (nerd specifieke) detailinformatie te vinden, over o.a. de capabilities en de flow cards.

Bedankt voor jullie interesse!

(Action flow card lijst voorbeeld)

Vanavond geinstalleerd en ziet er erg goed uit , dank voor het vele werk :folded_hands:

Wat wil je graag getest hebben ?

Apparaten

1) Temp Tab

Temperatuur wijzigen in 1e tab , geeft error “missing capability listener..“ , waarde in thermostaat blijft wel staan. Als je dan in Tuya app de Thermostaat weer aanpast , veranderd deze direct in homey

2) Power tab

On/off hetzelfde

3) Met de 3 optie’s

• Warm water stel temperatuur
  • Temperatuurreleling water
  • Stroomgebruik controleren

Hier begrijp ik niet goed wat het doel is

4) Met de 4 optie’s

• (Verwarmings)modus
    • Wijzigen geeft fout “ Not_setable “
  • Bedrijfsmodus
    • Wijzigen naar andere opties werkt
  • instelling warmwater curve
    • Misschien laten vervallen , aangezien er geen warmwater optie is ?
  • instelling verwarmings curve
    • Wijzigen geeft fout “ Not_setable “

5) Overzicht alle waardes.

Alle waardes komen netjes binnen tot en met Huidige vermogen en verder alle stroom metings optie’s. Deze optie’s zitten niet in mijn versie van de Wp.

Misschien is het een optie om dit d.m.v. checkbox in de instellingen aan / uit te zetten zodat je dit uit kan zetten ?

Flows

1) Temp Tab

• Temperatuur wijzigen vanuit flow
    • Wijzigt apparaat in homey. Maar wijzigt niet de WP

2) Power tab

• On / Off wijzigen vanuit flow
    • Geeft fout melding “Missing Capability Listener: onoff“
  1. Bedrijfs modus wijzigen vanuit flow
  • Wijzigt apparaat in homey. Maar wijzigt niet de WP (geld voor alle waardes)
  1. Verwarmings modus wijzigen vanuit flow
  • Wijzigt apparaat in homey. Maar wijzigt niet de WP (geld voor alle waardes)

Top Marco! Hartelijk dank voor je constructieve feedback! Een divers aantal bevindingen heb ik naar verwachting inmiddels kunnen mitigeren. De release-teller staat nu op v0.90.3

Hoe kan ik nieuwe versie erop zetten?

Dan kan ik zelfde testen nog x uitvoeren.

Gr Marco

Wederom door de meest actuele zip te downloaden (of mocht je via github een clone getrokken hebben, via de github desktop applicatie kun je middels fetch de actuele repository lokaal ophalen).

Je zou de zip kunnen uitpakken in dezelfde directory. Daarmee voorkom je (verwacht ik) dat je wederom een npm install (onderdeel van de handleiding) kunt voorkomen.

Met een homey app validate kun je controleren of er toch nog ergens iets fout gaat.

Met een homey app install wordt de oude app overschreven door de nieuwe. Bij de applicatie zie je dan de informatie: Development staan. Doe wel een herstart van de applicatie en sluit eventueel je mobiele Homey app ook af.

Mocht dat allemaal lukken dan zie je bijvoorbeeld dat de stooklijn aan het overzicht van de sensoren is toegevoegd maar de elektriciteit gerelateerde sensoren er uitgefilterd zijn.

Ik heb de App voor publieke testing vrijgegeven (v0.93.0).

Vanuit apparaten Wp.

• 1e Tab temperatuur

• Temperatuur wijzigen in app , WP wijzigt mee
  • 2e Tab Aan/Uit

• Aan/uit wijzigen in app , WP wijzigt mee
  • 3e tab

• (Verwarmings)modus

• koud , verwarmen en vloeverwarming wijzigen in app , WP wijzigt mee

• Optie’s warm water , koud en warm water , verwarmen en warm water , vloerverwarming en warm water => verbergen met Toggle button (deze functies worden niet gebruikt)

• Bedrijfs modus

• Eco , normaal en boost wijzigen in app , WP wijzigt mee
    • Warmwater Curve

• verbergen met Toggle button (deze functies worden niet gebruikt)
  • 4e Tab

• Query gegevens worden netjes weergeven

• Vermogingsmetingen kunnen aan/uit uitgeschakeld worden in advanced settings

• Toggle op aan , na herstart app worden deze wel zichtbaar

• Toggle op off, na herstart app worden deze niet zichtbaar

• Hidden tab

• Slider kaart afhandelingen kunnen aan/uit uitgeschakeld worden in advanced settings

• Toggle op aan , na herstart Tab in app worden deze wel zichtbaar

• Toggle op off, na herstart Tab- app worden deze niet zichtbaar

• 5e Tab

• Meldingen verschijnen zoals aan / uit gezet , compressor is aan , ontdooien is niet actief, retourwater is aan

So far so good , niets op aan te merken

Vanuit Flow.

• Temperatuur

• Temperatuur wijzigen vanuit flow , Wp Apparaat in homey en WP wijzigen mee
  • Aan/Uit

• Aan/uit wijzigen vanuit flow , Wp Apparaat in homey en WP wijzigen mee
  • (Verwarmings)modus

• koud , verwarmen en vloeverwarming Wp Apparaat in homey en WP wijzigen mee
  • Bedrijfs modus

• Eco , normaal en boost Wp Apparaat in homey en WP wijzigen mee

So far so good , niets op aan te merken

Advanced Flow

• ALS WP is uitgezet , DAN stuur push notification naar gebruiker ; Werkt

• ALS WP is aangezet , DAN stuur push notification naar gebruiker ; Werkt

In advanced settings params op off gezet;

• Spanning gerelateerde alarm afhandeling

• stroom gerelateerde alarm afhandeling

• vermogen gerelateerde alarm afhandeling

Ik zal verwachten dat de stroom functies niet meer zichtbaar zijn in flow kaarten.

Echter zie ik in ALS , EN , DAN nog verschillende kaartjes

• ALS water flow groter is dan 6 l/min, DAN stuur push notification naar gebruiker ; Werkt

• ALS waterstroom is veranderd , DAN stuur push notification naar gebruiker ; Werkt

• ALS water doorstroom is boven 5l/min, DAN stuur push notification naar gebruiker ; Werkt niet

Wat is het verschil tussen water flow , waterstroom en water doorstroom ?

(klinkt als vertalings dingetje)

• ALS de ingestelde tempr is veranderd , DAN stuur push notification naar gebruiker ; Werkt

• ALS compressor frequentie werd groter dan 15Hz , DAN stuur push notification naar gebruiker ; Werkt

• ALS compressor frequentie werd kleiner dan 15Hz , DAN stuur push notification naar gebruiker ; Werkt

• ALS ventilator frequentie werd groter dan 15Hz , DAN stuur push notification naar gebruiker ; Werkt

• ALS ventilator frequentie werd kleiner dan 15Hz , DAN stuur push notification naar gebruiker ; Werkt

Versie 0.99.15 is in town. Geintegreerd is zijn ook de (rolling) (S)COP sensors. Om tot een accurate COP waarde te komen kan gebruik worden gemaakt van de stroommeting van een extern meetinstrument. In mijn voorbeeld is dat een HomeWizard kWh meter.

Ik probeer de Homey app sinds kort uit, maar bij het aanpassen van de temperatuur wordt de temperatuur in de Tuya/SmartLife app altijd aangepast naar 15 graden. Aan/Uit zetten werkt wel en de parameters worden ook goed uitgelezen, daarvoor kudo’s!

Hoi @Destynx

Het gedrag van de stel-temperatuur die weer terugspringt komt voor als de (verwarmings)curve niet op OFF staat.

Dank voor je interesse in de app.

1 Like

Dankjewel voor de reactie. De (hot water) curve staat op off in de Homey app. De heating curve in de Tuya app staat ook op off. Ik heb beide ook al even gewisseld naar wat anders en weer terug gezet, zonder succes.

JAN module aanwezig?