ADLAR III shots
The Aurora III heeft veel overeenkomst met de Aurora II serie. Wat wezenlijk van verschil is, zijn de modbus registers (in samenstelling en aansturing). Ook onbreekt het custom stooklijn dashboard.
Zoals al geschreven op Tweakers is het mij gelukt met de Elfin en deze app. Mijn eerste modbus ervaring. Instructies waren over het algemeen helder! Sommige dingen moest ik even 2 keer kijken .
Heb nu wel deze fout en ik zie verouderde data in Homey. Hoe is dat te verhelpen?
Mooi te horen dat de app niet alleen bij mij draait
De melding kwam bij mij ook voor, bijvoorbeeld op mijn telefoon. De reset naar normale toestand ging niet vlekkeloos.
Wat actualiteit van de data betreft, afhankelijk van de setting hoevaak te lezen, kan het verschil 10 seconden bedragen. Als dezelfde waarde nogmaals gelezen is doet de app wel een interne update, maar Homey zelf wijzigt dan de sensor waarde laatste update stand niet, zo kan het zijn dat de laatste update (vee;l) eerder in de tijd aangeeft.
Is wel typisch gedrag van de Homey via de telefoon, dat als je die op de achtergrond laat staan maar niet afsluit de waarden geen refresh krijgen. Mijn gedrag is dat ik na gebruik van Homey op de telefoon die met regelmaat afsluit. Met de huidgie versie v2.8.4 merk ik geen melding meer.
Het typische is: dit gebeurt nooit bij de Aurora 3-variant, en die gebruikt dezelfde code. Echter, deze schrijft rechtstreeks naar een Modbus Simulator op mijn Mac.
De disconnects lijken niet te komen door een slechte verbinding, maar doordat de warmtepomp zelf de aanstichter is. Zodra de warmtepomp op de achtergrond data uitwisselt met de Tuya-cloud (bijv. voor Adlar monitoring), sluit hij tijdelijk al het lokale dataverkeer af. Ook de lokale Tuya-app vertoont dezelfde haperingen van disconnects.
Ik ben nu onderstaande aan het testen, Timeout(s) naar 60, voor beter socket management aan de kant van de Elfin.
Ook ik zie heel regelmatig een disconnect met de Modbus app. Ik herstart de Adlar Modbus app nu elk uur, dan verdwijnt dat rode driehoekje en lijkt alles weer te doen.
Het is heel waarschijnlijk dat de datauitwisseling op de achtergrond een rol speelt. Daar is weinig aan te doen, of helpt het door de JAN los te koppelen van de stroom?
So far so good.
Ik zie nu geen enkele disconnect meer.
Ben nu heftig aan het koelen, dat lijkt goed te gaa.
Vraag: ik stuur nu de Temp_Setpoint naar Modbus-adres 0x0300 want als ik het wegschrijf, gebruik makend van de kaart “Doel (setpoint) temperatuur instellen op xxx graad C”, dan werkt het niet.
Het lijkt erop dat de kaart de verwarmingsvraag aanstuurt maar niet de koelvraag…
Met de Tuya-aansturing lukte dat wel.