Lampen gaan random uit

Het gebeurt met regelmaat dat mijn innr lampen zomaar uitgaan terwijl dit niet de bedoeling is. Ik had een grote advanced flowkaart mbt al mijn verlichting. Deze heb ik uit elkaar getrokken en opgedeeld in verschillende kleinere flows om te zien waar dit nu vandaan komt.

Hier een screenshot van een moment waarop de lampen uitgingen terwijl dit niet de bedoeling was:

De flow waar het naar verwijst is deze:

Mijn vrouw en ik zijn gewoon thuis. Daarnaast is het rolluik wat hier staat gewoon nog dicht daar deze op een later tijdstip pas opengaat.
Wie kan mij vertellen wat het maakt dat deze flow ongewenst en random wordt uitgevoerd?

Het gaat erom wat Homey denkt, dat hoeft niet hetzelfde te zijn als de werkelijkheid.

Je kunt natuurlijk even makkelijk een notificatie naar jezelf laten sturen als één van de twee triggers waar wordt, dan weet je bij welke van de twee je het probleem moet zoeken.

Thnx, heb nu notificaties ingesteld wanneer Homey ziet dat ik of mijn vrouw het huis verlaten hebben. Evenals een extra notificatie voorafgaand aan de actie om de lampen uit te schakelen wanneer er niemand meer thuis is.

Ik zit nu nog even verder te kijken en zie zowel bij mijn vrouw als mijzelf dat we aanwezig zijn maar “asleep” zijn. Nu heb ik de homey app op mijn telefoon al open gehad maar denkt hij toch dat ik nog slaap.
Zou dat met mijn probleem te maken kunnen hebben?

Lijkt me niet, slapen is niet hetzelfde als niet thuis. Ik weet ook niet hoe Homey bepaalt of iemand slaapt of niet.

Vlgs mij is het de bedoeling dat je personen met een flow op ‘slaapstand’ moet zetten, en dus ook op ‘wakker’.
Homey, of de app, kan niet detecteren of een persoon slaapt of niet.

Sommigen doen het starten van die flows op 1 of meer van deze manieren:

• als je het “telefoon aan lader” event gebruikt
  • als je een knop naast bed indrukt
  • als je “hey doedel, welterusten” of “-goedemorgen” roept

Meer ideeën hier:
https://community.homey.app/t/iemand-een-idee-hoe-volgende-op-te-lossen-bepalen-of-iemand-nog-slaapt/36375

Maar,
slaap/wakker heeft niets te maken met de flow die je hier deelt.
Ik vermoed dat er een vergeten flow actief is, die dezelfde naam heeft.
Je kunt meerdere flows nl. exact dezelfde naam geven (helaas).

Wat je kunt doen, deze flow hernoemen naar bv Licht - Uit - A
Filter dan het flow overzicht op “Licht - Uit”

Wat je ook kunt proberen is, deze flow verwijderen, en helemaal opnieuw maken.

Sowieso Simple log kaartjes (met de flownaam erin :grimacing:) aan je flows hangen, dan kun je makkelijker terugvinden wat er op welk moment is gebeurd.
(Tijdlijn of push notificatie kaartjes kan ook, maar deze kunnen zomaar op rate-limit worden gezet, en er zit geen zoek- of filter functie bij. Vaak is de timestamp ook niet heel nauwkeurig.)

Volgens mij zal een identieke Flow hetzelfde doen, zover ik weet zijn er geen beschreven bugs in Homey waar er zaken niet werken als bedoeld.

Het zal daarom hooguit vanuit gebruikers oogpunt een wijziging opleveren of hopelijk inzicht geven waarom iets wel of niet werkt. In het meest ongunstige geval werkt iets daarna wel (beter/anders) maar weet je niet wat je verandert hebt.

Daarom zie ik meer in goed analytisch probleem analyse. :wink:

Nope.
Ik heb het niet over een identieke flow, Geurt.
Ik heb het over any flow, met een identieke naam, welke toevallig ook “alle lampen” aan/uit zet, maar heel andere triggers kan hebben!

Dank voor alle reacties zo ver!
Ik heb de flow verwijderd en een nieuwe gemaakt met net een andere naam. Via het filter nog op de oude naam gezocht maar niks gevonden. Dus dat is uitgesloten.

Deze flow loggen lijkt mij wel handig. Zie dat ik simple (sys) log al eens heb gedownload. Heb het alleen nooit gebruikt. En ik kan zo 123 geen goede uitleg online of op youtube vinden m.b.t. het gebruik van deze kaarten en het inzien van de log die het dan zou moeten creëren.
Heeft hier iemand de gouden link voor mij?

Kijk eens in de appstore bij de omschrijving of er een link naar een community forum topic staat

Iets als

2 Likes